مشخصات خودروها

نیسان جوک

مشخصات فنی نیسان جوک
خودرو
نام خودرو نیسان جوک
کشور سازنده ژاپن
سال طراحی 2011
مشخصات فنی
موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1598 سی سی
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 117 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 158 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
جعبه دنده CVT XTronic
شتاب 0 تا 100 11.5 ثانیه
حداکثر سرعت 171 کیلومتر در ساعت
وزن 1255 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 2530 میلیمتر
فاصله بین دو محور 4135 طول - 1765 عرض - 1565 ارتفاع
مصرف سوخت و استانداردها
مصرف سوخت داخل شهر 8.3 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر 5.2 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 6 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک 46 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 5
میزان تولید CO2 145 گرم در هر کیلومتر
استاندارد امنیت5 ستاره
تجهیزات و امکانات
ترمز و پایداری ABS – EBD – ESP - سیستم ترمز کمکی (BAS)
کیسه هوا کیسه هوای راننده و سرنشین، جانبی و پرده‌ای
سیستم صوتی هندزفری بلوتوث - پخش موسیقی با بلوتوث و USB و AUX
دیگر تجهیزات نسخه اسکایپک: سیستم هشدار فشار باد تایرها (TPMS)- سامانه ضد سرقت ایموبلایزر - سیستم کنترل دینامیکی نیسان (NDCS)- مانیتور و دوربین دنده عقب - صفحه نمایش چندمنظوره با قابلیت نمایش مرکز ثقل لحظه‌ای خودرو - سیستم تعلیق جلو (مک فرسون) و عقب (چند اتصالی) - فرمان برقی حساس به سرعت با قابلیت تنظیم ارتفاع - کامپیوتر سفری - سیستم تهویه هوای اتوماتیک - کروز کنترل و محدودکننده سرعت - قابلیت نصب صندلی کودک (ISO Fix)- صندلی‌های عقب با قابلیت تاشوندگی و پیکربندی ۶۰:۴۰ - سقف پانوراما - چراغ‌های روشن در روز LED- چراغ‌های LED عقب - آینه‌های جانبی دارای چراغ راهنما با قابلیت تنظیم برقی - سیستم تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو - چراغ بدرقه (Follow me) - رینگ آلومینیومی ۱۷ اینچ اسپورت

تصاویر نیسان جوک

نیسان جوک JUKE 1

بررسی نیسان جوک

نیسان جوک یک کراس اوور ژاپنی است که نخستین بار در سال ۲۰۱۰ توسط کمپانی نیسان معرفی و عرضه شد و از سال ۲۰۱۶ توسط جهان نوین آریا در بازار کشورمان عرضه می‌شود. نیسان جوک هم در بازارهای جهانی و هم در بازار کشورمان به عنوان خودرویی با طراحی عجیب شناخته می‌شود و طراحی بدنه آن به شکلی است که افراد با سلیقه‌های مختلف، نظرات مختلفی در مورد آن دارند.

برخی معتقدند که جوک یک خودرو جذاب است که فروش بسیار بالا و فراتر از انتظار آن تاییده کننده این حرف است و برخی دیگر فکر می‌کنند جوک یک خودرو بسیار زشت است که حتی ارزش نگاه کردن هم ندارد! زبان طراحی خاصی که نیسان در جوک به کار برده آن را به یکی از خاص‌ترین خودروهای این کمپانی تبدیل کرده و باید نیسان را به خاطر این شجاعت تحسین کنیم.

نیسان جوک در نسخه‌های مختلفی عرضه می‌شود که سه نسخه از آن وارد بازار ایران شد شامل اسکای پک، پلاتینیوم و اسپرت. دو مدل اسکای پک و پلاتینیوم از پیشرانه و قوای محرکه مشترکی بهره می‌برند و در تجهیزات با یکدیگر تفاوت دارند اما نسخه اسپرت از نظر قوای محرکه هم متفاوت است و موتور قدرتمندتری دارد.

نیسان جوک رقیبی برای خودروهای پژو ۲۰۰۸، تویوتا C-HR، رنو کپچر و سانگ یانگ تیوولی محسوب می‌شود ولی اختلاف قیمت آنها، کمی کار را برای انتخاب سخت می‌کند.

نیسان جوک اسپرت رقیب مستقیم تویوتا CHR و جوک پلاتینیوم رقیب رنو کپچر، پژو ۲۰۰۸ و سانگ یانگ تیوولی هستند.

نکات مثبت نیسان جوک

کیفیت ساخت بالا – عملکرد خوب پیشرانه در نسخه اسپرت – مصرف سوخت قابل قبول – ظاهر جذاب – رانندگی لذت بخش

نکات منفی نیسان جوک

خدمات پس از فروش محدود در ایران – فضای داخلی کم – عملکرد نامناسب قوای محرکه و گیربکس در نسخه اسکای پک و پلاتینیوم

امنیت نیسان جوک

نیسان جوک موفق شده ۵ ستاره ایمنی را از موسسه یورو انکپ Euro NCAP دریافت کند. به علاوه اینکه در سال ۲۰۱۱ جایزه ایمن‌ترین خودرو سال را از موسسه بیمه و ایمنی بزرگراه‌های آمریکا IIHS دریافت کرد.

نقد کارشناسی نیسان جوک

نیسان جوک یک کراس اوور کوچک شهری است که نخستین بار در سال ۲۰۱۰ معرفی و از سال ۲۰۱۱ تولید و عرضه شد و در همان ماه‌های اول فروش، مدیران نیسان را به دلیل فروش بسیار موفق شگفت زده کرد. نیسان جوک از سال ۲۰۱۱ تاکنون بر روی خط تولید قرار دارد و از سال ۲۰۱۶ هم توسط جهان نوین آریا به بازار ایران عرضه می‌شود.

نیسان جوک از همان ابتدا به دلیل طراحی عجیبی که داشت، مورد توجه قرار گرفت و توانست نظر مثبت بسیاری از مشتریان را به خود جلب کند. البته ناگفته نماند که این طراحی عجیب، به مذاق بسیاری از مردم خوش نمی‌آید و این عده، جوک را خودرو زشتی می‌دانند که ارزش خرید ندارد. جوک یکی از اولین خودروهایی بود که چنین ویژگی داشت و پس از آن محصولات دیگری از سایر کمپانی‌ها همچون تویوتا C-HR هم وارد بازار شدند که دو دیدگاه متفاوت در مورد آنها وجود دارد.

نیسان در طراحی بدنه جوک و تا حدودی کابین آن، از سری Z370 خود کمک گرفته و طراحی به کار رفته در یک خودرو کوپه را بر روی یک کراس اوور کوچک شهری مورد استفاده قرار داده است. شکل چراغ‌های جلو و عقب، شباهت زیادی به چراغ‌های نیسان Z370 دارد البته چراغ‌های جلو تغییراتی را هم تجربه کرده‌اند. چراغ‌های جلو از چند بخش تشکیل شده‌اند که چراغ‌های اصلی، بر روی سپر قرار گرفته‌اند و حالتی دایره‌ای شکل دارند. در نمای جانی خطوط حجم دهنده ظاهری عضلانی به جوک بخشیده‌اند و در نمای عقب، مهم‌ترین ویژگی همان چراغ‌ها است.

کابین نیسان جوک هم همانند بدنه آن، ظاهر منحصربه‌فردی دارد و البته کمی هم ساده به نظر می‌رسد. متریال اصلی تشکیل دهنده کابین به ویژه داشبورد از پلاستیک است اما کیفیت این پلاستیک بالا است و شما را ناامید نخواهد کرد. یکی از نکات منفی در کابین نیسان جوک، فضای نه چندان زیاد برای سرنشینان عقب است که این موضوع را می‌توان یک اپیدمی در خودروهای حاضر در این کلاس دانست. حجم فضای بار در نیسان جوک ۳۵۴ لیتر است که با خواباندن صندلی‌های عقب، می‌توانید این حجم را به ۱۱۸۹ لیتر افزایش دهید.

نیسان جوک در سه نسخه در ایران قابل خریداری است که تفاوت‌هایی در بخش آپشن‌ها دارند اما در نسخه اسکای پک که به عنوان نسخه پایه در ایران شناخته می‌شود، تجهیزات رفاهی از جمله کیسه هوای راننده و سرنشین، جانبی و پرده‌ای، سیستم‌های ترمز ABS , EBD, ESP، BAS، مانیتور و دوربین دنده عقب، صفحه نمایش ۵٫۸ اینچی، کروز کنترل، سقف پانوراما، آینه‌های جانبی دارای چراغ راهنما با قابلیت تنظیم برقی، چراغ‌های LED عقب و چراغ بدرقه دیده می‌شود. به علاوه اینکه نسخه‌های پلاتینیوم و اسپرت به ویژگی‌های دیگری چون دوربین ۳۶۰ درجه، سیستم هشدار حرکت بین خطوط، سیستم هشدار نقاط کور و آینه‌های جانبی تاشونده برقی را هم در اختیار شما قرار می‌دهند.

نیسان جوک در ایران با دو قوای محرکه متفاوت عرضه می‌شود. در مدل‌های اسکای پک و پلاتینیوم یک موتور ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی مورد استفاده قرار گرفته که می‌تواند ۱۱۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۸ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت به وسیله جعبه دنده اتوماتیک CVT-XTRONIC به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کنند. انتقاد اصلی واردشده به نیسان جوک در این دو نسخه دقیقا به همین قوای محرکه بازمی‌گردد چراکه موتور توانایی زیادی ندارد و درنتیجه همراه شدن با جعبه دنده CVT شما را کاملا ناامید خواهد کرد.

اما قدرتمندترین مدل نیسان جوک که وارد بازار ایران شده مدل اسپرت است که از یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری توربو بهره می‌برد. قدرت این موتور به ۱۹۰ اسب بخار و گشتاور آن به ۲۴۰ نیوتن متر می‌رسد. جعبه دنده به کار رفته در مدل اسپرت هم از نوع اتوماتیک CVT-XTRONIC است اما در مدل اسپرت، قدرت به هر چهار چرخ (AWD) انتقال می‌یابد.

از خودروهای حاضر در این کلاس که در ایران عرضه می‌شوند می‌توانیم به پژو ۲۰۰۸، رنو کپچر، نیسان جوک و تویوتا C-HR اشاره کنیم که اختلاف قیمت بسیار زیادی بین این خودروها وجود دارد به طوری که پژو ۲۰۰۸ و رنو کپچر ارزان‌تر و تویوتا C-HR گران‌تر از جوک هستند.

به هر حال جوک یکی از بهترین خودروهای حاضر در این کلاس و قیمت به شمار می‌رود و بدون شک از خرید آن احساس رضایت خواهید کرد. البته در هنگام انتخاب آن، عملکرد موتور و جعبه دنده را مورد بررسی قرار دهید و در صورت خرید نسخه اسکای پک و یا پلاتینیوم حتما همواره از بنزین سوپر و یا مکمل سوخت اورجینال استفاده نمایید.

نیسان جوک پلاتینویم واسکای پک به دلیل استفاد از گیربکس CVT و عدم سازگاری بنزین معمولی در بازار ایران شتاب جالبی نداشته و معمولا در سربالایی ها حسابی راننده را دچار مشکل میکنند .

اگر به طور کلی مدل های مختلف نیسان جوک را با هم مقایسه کنیم ، نیسان جوک اسپرت با اختلاف ارزش بالاتری برای خرید دارد.

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا