توصیه ها

چگونگی کنترل کم‌فرمانی و بیش‌فرمانی در خودرو

کم‌فرمانی و بیش‌فرمانی

کنترل کردن خودرو در جاده‌های لغزنده چیزی نیست که بیشتر رانندگان با آن سر و کار داشته باشند، اما در هر صورت آشنایی با مفاهیم کم‌فرمانی (فرمان پذیری کم) و بیش‌فرمانی (فرمان پذیری زیاد) مفید است

در آب و هوای سرد و زمستانی، رانندگان باید احتیاط را رعایت کرده و به مسیر‌های یخ زده و خیس توجه نمایند، زیرا رانندگی در این شرایط خطراتی نظیر از دست دادن کنترل خودرو را به همراه دارد.

این وضعیت بسته به برخی فاکتورها نظیر نوع خودرو، نحوه‌ی فرمان‌دهی آن و مقدار گاز و ترمز استفاده شده به دو حالت با نام‌های بیش‌فرمانی یا کم‌فرمانی تقسیم می‌شود.

شاید این مطالب هم برایتان جالب باشد

در هنگام از دست دادن کنترل خودرو، مهم‌ترین کار حفظ خونسردی خود است. زیرا وحشت کردن تنها احتمال وقوع تصادف را افزایش می‌دهد. حتی اگر تصادف اجتناب ناپذیر است، اقداماتی وجود دارد که آسیب‌های احتمالی را کاهش می‌دهد.

ابتدا به انتهای جاده و مسیر دقت کنید تا خطرات احتمالی را تشخیص دهید. همچنین به عملکرد چرخ‌های جلو نیز توجه نمایید، از این طریق می‌توان فهمید که کنترل خودرو دچار مشکل شده است یا نه. اگر اتومبیل شروع به لغزش کند به یکی از دو حالت کم‌فرمانی یا بیش‌فرمانی دچار شده که اولین مورد رایج‌تر بوده و همچنین کنترل آن نیز آسان‌تر است. البته بیش‌فرمانی نیز کنترل شدنی است، در ادامه نحوه‌ی این کار را توضیح می‌دهیم با کاریرا همراه باشید.

کم‌فرمانی و بیش‌فرمانی

اقداماتی که هنگام وقوع کم‌فرمانی باید انجام داد

کم‌فرمانی هنگامی رخ می‌دهد که چرخ‌های جلو خودرو دچار لغزش ‌شوند در حالی که چرخ‌های عقبی آن همچنان کشش لازم را دارند. معمولا این اتفاق زمانی حادث می‌شود که در پیچ‌ها خودرو سرعت بالایی دارد و چرخ‌های جلو مطابق با فرمان دهی آن عمل نکرده و تمایل به ادامه‌ی مسیر مستقیم دارد.

قفل فرمان در جهت دلخواه نیز مفید واقع نمی‌شود زیرا چرخ‌های جلو کشش خود را از دست داده‌اند. در عوض رانند باید از سرعت خود کاسته و فرمان را کمی آزاد کند تا چرخ‌های جلو بتوانند کشش از دست رفته‌ی خود را بدست آورند.

اگر از سرعت خود کاستید می‌توانید مجددا فرمان را به جهت دلخواه قفل کنید و در سمت درست حرکت نمایید، اگر این کار کمکی کرد باید بیش از اینها سرعت ‌خود را کاهش دهید. البته اگر جاده لغزنده باشد بهترین نحوه‌ی کاهش سرعت رها کردن پدال گاز است زیرا ترمز‌گیری در این شرایط می‌تواند اوضاع را وخیم‌تر نماید.

اقداماتی که هنگام وقوع بیش‌فرمانی باید انجام داد

بیش‌فرمانی چرخ‌های عقب خودرو را تحت تاثیر قرار می‌دهد، و دو نوع از آن وجود دارد. اولین حالت هنگام ترمزگیری رخ می‌دهد زیرا وزن خودرو بر روی چرخ‌های جلو قرار می‌گیرد و چرخ‌های عقب سبک شده و در نتیجه‌ی آن کشش خود را از دست می‌دهند.

در این شرایط اگر مشغول فرمان دادن به خودرو باشید، تکانه‌ی بوجود آمده موجب می‌شود که انتهای خودرو مانند یک آونگ حرکت کند. در این وضعیت باید به جهتی که خودرو به سمت آن لغزش دارد فرمان‌دهی کنید، بطور مثال اگر خودرو به سمت چپ مایل شده است باید فرمان را به چپ بچرخانید.

کاری که باید از آن پرهیز کنید ترمزگیری مجدد است که تنها شرایط را وخیم‌تر می‌نماید. در عوض فشردن پدال گاز می‌تواند وضعیت خودرو را عادی‌تر سازد و در نتیجه‌ی آن می‌توانید پیج را پشت سر بگذارید. در تمامی این مراحل باید به دقت مسیری که به سمت آن می‌روید را زیر نظر داشته باشید تا بتوانید خودرو را بهتر کنترل کنید.

حالت دیگر بیش‎فرمانی زمانی صورت می‌گیرد که از پیچ خارج می‌شوید و بیش از اندازه پدال گاز را می‌فشارید. احتمالا این صحنه را در فیلم‌های سینمایی نیز مشاهده کرده‌اید. در این موقعیت نیز باید در جهتی که خودرو به آن متمایل شده است فرمان‌دهی کنید تا بتوانید اوضاع را کنترل نمایید.

ترمزگیری در این مواقع کار اشتباهی است و بهترین واکنش این است که سرعت خودرو را به تدریج کاهش داده و در عین حال در جهتی که قصد حرکت در آن را دارید به آن فرمان دهید. مجددا توجه کامل خود را به مسیر و جهت حرکت خود داشته باشید.

نظرات خود را با ما در رابطه با رانندگی در آب و هوای زمستانی در بخش کامنت‌ها در میان بگذارید.

منبع: auto express

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا