اصطلاحات

ادبلو چیست؟

ادبلو

مفاد آیین‌نامه‌ی یورو ۶ و تکنولوژی SCR به معنای رشد استفاده از ادبلو است، اما ادبلو چیست؟

اگر خودروی شما دیزلی نیست و یا اینکه تکنولوژی SCR (پروسه‌ای که ساختار گاز نیتروژن اکسید خارج شده از اگزوز را می‌شکند) در آن وجود ندارد، احتمالا تا کنون با مایع ادبلو مواجه نشده‌اید. بنابراین اگر نمی‌دانید که مصرف ادبلو در چیست و یا چه زمانی باید مخزن آن را پر کرد، این مقاله را مطالعه کنید که در آن تمامی نکات در رابطه با این مایع جمع آوری شده است.

شاید این مطالب هم برایتان جالب باشد

ادبلو مایعی محلول از اوره است و هنگامی که با گرمای اگزوز خودرو همراه می‌شود آمونیاک تولید می‌کند که در نتیجه‌ی آن گاز خطرناک نیتروژن اکسید را به گاز بی‌خطری مانند نیتروژن و آب تبخیر شده تبدیل می‌نماید. هر دو این گازها در طبیعت وجود دارند از این رو می‌توانند از طریق اگزوز به درون هوا راه یابند و مشکلی ایجاد نخواهند کرد.

ادبلو چگونه کار می‌کند؟

ادبلو توسط سیستمی که توسط کارخانه از پیش تنظیم شده است استفاده می‌شود، بنابراین تنها دانش مورد نیاز راننده زمان استفاده و پر کردن مخزن آن است که در دفترچه‌ی راهنمای خودرو این مطالب ذکر شده است. همچنین جالب است بدانید که ادبلو ذاتا بی‌خطر است و ترکیبات آن شامل ۶۷٫۵ درصد آب یونیزه شده و ۳۲٫۵ درصد اوره می‌باشد.

البته اوره‌ای که در اینجا مورد بحث است محصولی حیوانی نیست! این اوره حاصل قرار گرفتن آمونیک مصنوعی و کربن دی‌اکسید در معرض گرما است. لازم به ذکر است که این محصول به شکل مایع و گلوله‌های کوچک (این نوع ادبلو توسط کشاورزان به عنوان کود مصرف می‌شود) عرضه می‌شود.

چگونه از ادبلو استفاده کنیم؟

در گذشته این مایع به عنوان یک سرویس دوره‌ای توسط نمایندگی در نظر گرفته می‌شد، از این رو رانندگان خاطر جمع بودند که مخزن ادبلو خودرو آنها در میان سرویس‌های دوره ای یا طی مسیری مشخص پر خواهد بود. اما با گذشت و زمان اعمال محدودیت در میزان حمل ادبلو در خودرو، راننده مجبور است شخصا این مخزن را پر نماید.

با وجود مخزن‌های ۵ تا ۲۰ لیتری در خودروها و مصرف یک لیتر ادبلو در مسافت ۹۶۰ کیلومتری توسط یک خودروی سایز متوسط دیزلی، معمولا رانندگان خودروهای دیزلی که مسافت‌هایی طولانی را با خودروی خود طی می‌کنند به پر کردن این مایع احتیاج پیدا می‌کنند.

خوشبختانه خودرو میزان مصرف ادبلو را تحت نظر داشته و اگر نیازی به پر کردن مخزن باشد هشدارهایی را به راننده نمایش می‌دهد. در این مواقع بهتر است که هشدارهای اعلام شده را نادیده نگیرید، زیرا در صورت خالی شدن مخزن دیگر خودرو استارت نخواهد خورد. (این قضیه به این دلیل است که خودرو آلایندگی بیش از حد مجاز تولید ننماید)

پر کردن مخزن کار ساده‌ای است، در بیشتر خودروها این مخزن در کنار باک سوخت قرار دارد و مایع ادبلو را نیز می‌توان از فروشگاه‌های لوازم یدکی خودرو تهیه نمود. توجه داشته باشید که با وجود اینکه این مایع برای انسان بدون ضرر است اما ترکیبات آن به گونه‌ای است که می‌تواند موجب زنگ ‌زدگی رنگ بدنه یا قسمت‌هایی از خودرو شود. همچنین مخزن ادبلو اتومبیل‌های قدیمی‌ ممکن است در زیر کاپوت آنها قرار گرفته باشد.

ادبلو

کدام خودروها از ادبلو و SCR استفاده می‌کنند؟

از سال ۲۰۰۴ تاکنون خودروهای حمل و نقل، کامیون‌ها و اتوبوس ها از تکنولوژی SCR و ادبلو استفاده می‌نمایند. همچنین برخی برند‌های تولید کننده خودروهای سواری مانند مرسدس بنز و فولکس واگن نیز از آنها استفاده می‌کنند.

در استاندارد یورو ۶ تحولی بزرگ نسبت به تکنولوژی SCR صورت گرفته است. در این استاندارد که در سال ۲۰۱۵ معرفی شد، تبصره‌ای وجود دارد که اتومبیل‌ها را موظف می‌کند که آلایندگی نیتروژن اکسید خود را تا ۵۶ درصد به نسبت یورو ۵ کاهش دهند. در بیشتر خودروهای دیزلی با حجم موتور ۱٫۶ لیتری ادبلو و تکنولوژی SCR تنها راه عمل به این استاندارد است، از این رو مدل‌های دیزلی جدید مخزنی مجزا برای ادبلو در نظر می‌گیرند.

ادبلو را از کجا تهیه کنیم؟

ادبلو را می‌توانید از پمپ بنزین‌ها، تعمیرگاه‌ها و نمایندگی‌های سرویس و نگهداری شرکت تولید کننده‌ی خودروی خود خریداری کنید.

SCR

هنگامی که پیشرانه‌ی دیزلی سوخت خودرو را می‌سوزاند، انواع و اقسام آلایندگی‌ها را از طریق اگزوز خودرو وارد هوا می‌کند. نیتروژن اکسید و نیتروژن دی‌اکسید دو مورد از آلایندگی‌های اگزوز این خودروها است که موجب بیماری‌ها تنفسی در افراد آسیب پذیر می‌شود. همچنین این آلایندگی‌ها موجب آلودگی شدید هوا و حتی باران‌های اسیدی می‌شوند، از این رو تعجبی ندارد که قانون گذران به دنبال ریشه کن کردن این خودروها هستند.

یکی از روش‌هایی که خودروسازان برای مقابله با این وضعیت به کار گرفته‌اند SCR نام دارد که بوسیله‌ی آن این اکسید‌ها را از گاز خروجی اتومبیل‌ها جدا می‌کنند. لازم به ذکر است که در حالی که SCR کاملا موثر می‌باشد برای عملکرد مناسب خود به مایعی به نام ادبلو نیاز دارد.

منبع: autoexpress

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا