اخبار عمومی

جاه‌طلبی فاکسکان برای ورود به صنعت خودرو می‌تواند‌ به تولید اپل کار منجر شود

اپل کار

گفته می‌شود فاکسکان در تلاش برای ورود به بازار خودرو و تولید وسایل نقلیه الکتریکی است؛ اقدامی که احتمالا می‌تواند‌ به تولید اپل کار بینجامد

شاید برایتان عجیب باشد که فاکسکان وارد صنعت خودروسازی شود؛ اما دور از انتظار نیست که در سالیان آتی از غول مونتاژ تایوانی به‌عنوان یکی از مؤثرترین شرکت‌های فعال در این حوزه نام برده شود. فاکسکان سال‌ها است که در سکوت خبری سرمایه‌گذاری عظیمی در صنعت خودرو، به‌خصوص خودروهای الکتریکی انجام داده و تاکنون چندین استارتاپ و شرکت خودروساز را خریداری یا با آن‌ها قرارداد بلندمدتی منعقد کرده است.

چندی پیش مشخص شد که فاکسکان، اصلی‌ترین تولیدکننده‌ی آیفون، همکاری جدیدی با فیسکر آتوموتیو، شرکت فعال در حوزه‌ی تولید خودرو‌های الکتریکی آغاز کرده است. از قرار معلوم این همکاری با نام رمز Project PEAR بازارهای آمریکای‌ شمالی، اروپا، چین و هند را هدف قرار خواهد داد. فاکسکان علاوه‌ بر فیسکر، با استارتاپ چینی بایتون نیز همکاری کرده است. شرکت تایوانی قصد دارد در بازه‌ی زمانی ۲۰۲۵ تا ۲۰۲۷، قطعات ۱۰ درصد از وسایل نقلیه‌ی الکتریکی جهان را تأمین کند.

اخیرا گزارش جدیدی منتشر شده است که نشان می‌دهد جاه‌طلبی این شرکت در ورود به حوزه ساخت وسایل نقلیه به سال ۲۰۱۴ بازمی‌گردد که به‌طور عجیبی دقیقا هم‌زمان با رسانه‌ای شدن پروژه تیتان اپل است؛ پروژه‌ای که برای ساخت وسیله نقلیه الکتریکی کوپرتینویی‌ها ایجاد شده و سالیان متمادی در حال توسعه بوده است؛ ازاین‌رو، ورود فاکسکان به صنعت خودرو می‌تواند منجر به همکاری احتمالی کوپرتینویی‌ها با این شرکت به‌منظور برون‌سپاری تولید خودرویی موسوم به اپل کار شود.

تری گو، بنیان‌گذار و رئیس سابق فاکسکان، اخیرا در یک جلسه داخلی علاقه‌ی این شرکت برای ورود همه‌جانبه به صنعت خودرو را اعلام کرده است. وی می‌گوید:

اگر ما می‌توانیم آیفون بسازیم، چرا نمی‌توانیم خودرو الکتریکی تولید کنیم؟ این فقط یک آیفون با چهار چرخ است.

در این گزارش آمده است که فاکسکان از سال ۲۰۱۴، زمانی که طرح A-Fu برای ساخت نمونه اولیه خودروهای برقی وجود داشت، یک پروژه جدید برای تولید خودرو الکتریکی ایجاد کرده است. درنهایت پروژه مذکور به دلیل پیچیدگی‌های تولید، متوقف شده است. ظاهرا تلاش‌های فاکسکان به اینجا ختم نمی‌شود؛ زیرا گفته می‌شود این شرکت بار دیگر زنجیره تأمین خودرو با برنامه‌ریزی برای ورود به تولید خودروی الکتریکی (EV) طراحی کرده است.

فاکسکان طبق یک چشم‌انداز بلندمدت پیش‌بینی می‌کند که تا سال ۲۰۲۵ تقریباً ۵ درصد از طرح‌ها، تجهیزات، قطعات مکانیکی یا نرم‌افزاری بازار خودرو را در اختیار داشته باشد. این شرکت همچنین در حال ساخت کارخانه‌هایی در ایالات متحده و تایلند برای مونتاژ خودرو است. از طرف دیگر، شواهد نشان می‌دهد اپل در حال کار روی ساخت خودروی برقی کامل است که شاید تا سال ۲۰۲۸ وارد بازار شود و فاکسکان می‌تواند همانند آیفون، مونتاژ این خودرو را بر عهده بگیرد.

اپل در‌صدد این است که وسیله‌ی نقلیه‌ای با نام تجاری خود تولید کند و به‌نوعی تنها به دنبال تولید‌کننده‌ای برای برون‌سپاری این پروژه است و تاکنون با خودروسازان نام‌آشنایی مذاکره داشته؛ اما گفته می‌شود شرکت‌های خودروساز این موضوع را قبول نکرده‌اند و از تبدیل‌ شدن به مونتاژکننده‌ای برای محصولات اپل هراس دارد. علاوه بر این، آن‌ها نگران این هستند که تولید خودروی اپل بر کسب‌وکار مستقل این شرکت‌ها تأثیر منفی بگذارد و نام تجاری اپل باعث کم‌رنگ‌ شدن برندشان شود؛ بنابراین، فاکسکان که کار اصلی آن مونتاژ محصولات است، می‌تواند بهترین گزینه برای اپل باشد.

در حال‌ حاضر زیرمجموعه‌های فاکسکان قطعاتی برای شرکت‌هایی مانند تسلا و بی‌ام‌و تولید می‌کنند و اخیرا این شرکت قرارداد تأمین خودرو با استلانتیس (فیات – کرایسلر) امضا کرده است و با جیلی برای توسعه پلتفرم‌های نرم‌افزاری و تولید وسایل نقلیه تمام‌عیار همکاری می‌کند. شنیده‌ها از آن حکایت دارند که اپل نیز احتمالا پیش‌تولید بخشی از باتری‌های خودرو الکتریکی‌اش را به فاکسکان محول کرده است.

 

منبع

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا