اخبار خودرو

تسلا از برف پاک کن لیزری برای شیشه جلو خودروهایش استفاده می‌کند 

زومیت

تسلا قصد دارد از «برف پاک‌کن لیزری» در خودروهای آینده استفاده کند؛ این فناوری از پرتو لیزر برای زدودن خاک و آلودگی شیشه جلوی خودرو و سایر سطح بهره می‌برد و می‌تواند در صفحات خورشیدی و خانه‌ها هم به کار رود. 

سکان فرمان، درهای گالوینگ برای خودروهای شاسی‌بلند و اهرم تعویض دنده فعال‌شونده با نمایشگر لمسی از جمله قابلیت‌های جدیدی بوده‌اند که معمولا در دنیای خودرو کمی نامتداول و شاید عجیب به نظر می‌رسند و تسلا هرگز از تلاش برای انجام کارهای متفاوت دریغ نکرده است. اکنون می‌توانیم برف پاک‌کن‌های شیشه جلو را به این فهرست اضافه کنیم.

برف پاک کن تسلا مدل اس پلد / Tesla Model S Plaid

به گزارش Carscoops، برف پاک‌کن از سال ۱۹۰۳ وجود داشته است. البته در ابتدا برف پاک‌کن‌ها با نیروی دست کار می‌کردند و بعدها از خلأ منیفولد ورودی پیشرانه برای کسب قدرت بهره می‌بردند و در ادامه از نیروی برق برای حرکت تیغه‌های برف‌ پاک‌کن استفاده شد؛ اما اصل فناوری کشیدن تیغه‌ی لاستیکی روی شیشه جلو برای پاک کردن آن واقعاً تغییر نکرده است و شاید هم باید این سازوکار تغییر کند.

منظور این است که وقتی لیزر بسیار بهتر عمل می‌کند، چرا از لاستیک استفاده کنیم؟ دو سال پیش Elektrek برنامه‌های تسلا را برای پیاده‌سازی این فناوری گزارش کرد و روز سه‌شنبه اداره ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده سرانجام به تسلا پتنت سیستم پاک‌سازی خاک از شیشه جلو (و سایر سطوح مشابه) با استفاده از لیزر را اعطا کرد.

بر اساس این اختراع که با عنوان «تمیز کردن ذرات جمع شده روی شیشه در وسایل نقلیه و مجموعه‌‌های فتوولتائیک» ثبت شده است، سیستم جدید به‌طور خودکار گردوخاک روی سطح را تشخیص می‌دهد و سپس آن را با پرتو لیزری که با سرعت دقیق (برای اطمینان از اینکه لیزر هرگز از ضخامت شیشه نفوذ نکند) منتشر می‌کند، از روی سطح می‌زداید. برف پاک کن لیزری تسلا / Tesla Laser Wiper

واضح‌ترین کاربرد فناوری لیزر پاک‌سازی شیشه جلو است؛ اما می‌تواند در جاهای دیگر خودرو از ارزش بیشتری برخوردار باشد. همان‌طور که تسلا در متن مربوط به اختراع توضیح می‌دهد، «آلودگی روی لنزهای دوربین نصب‌شده روی وسیله نقلیه ممکن است باعث ایجاد خطا در دستیابی به تصویر شود» و ما می‌دانیم فناوری دوربین در برنامه‌های آینده خودرو خودران تسلا چقدر مهم است. در ادامه‌ی متن می‌خوانیم: «به‌عنوان مثال، تجمع خاک روی صفحات فتوولتائیک طی یک دوره زمانی ممکن است باعث کاهش بازده جذب برق در صفحات خورشیدی شود». متن ادامه می‌یابد و نشان می‌دهد که این فناوری ممکن است در خودروها، خانه‌ها، کارخانه‌ها و هر جایی که انرژی خورشیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد، به کار برده شود.

منبع

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا