اصطلاحات

معرفی اصلاحات رایج در سیستم تعلیق خودرو

سیستم تعلیق خودرو

در این مقاله برخی از اصلاحات رایج مرتبط با شاسی و سیستم تعلیق خودرو را بررسی خواهیم کرد

شاسی و سیستم تعلیق هر خودرو، بخشی از پلتفرم اصلی آن را تشکیل می‌دهند که بدنه اصلی بر روی آن طراحی می‌شود. سیستم تعلیق اتومبیل وظیفه حفظ پایداری خودرو را در اختیار دارد.

شاید این مطالب هم برایتان جالب باشد

این سیستم با جذب ضربات و ارتعاشات از سوی شاسی و چرخ‌ها، قادر است اتاق یا همان کابین خودرو را در حالت پایدار نگه دارد. البته در خودرو‌های جدید،‌ سیستم تعلیق با بهره‌گیری از فناوری‌های مدرن طراحی شده در این حوزه مانند سیستم پایداری الکتریکی، قادر است هوشمندانه‌تر پایداری اتومبیل را حفظ کند.

همچنین یکی دیگر از وظایف شاسی و سیستم تعلیق خودرو‌ها، تنظیم میزان نیروی کشش و اصطکاک میان چرخ‌ها و سطح جاده است؛ که البته این موضوع بر روی وضعیت پایداری خودرو نیز تاثیر بسزایی دارد.

طراحی و ساخت شاسی و سیستم تعلیق خودرو‌ها نیز مانند بسیاری دیگر از بخش‌ها، نیازمند یک لاین و حوزه کاربردی جداگانه است و این موضوع باعث شده است اصطلاحات تخصصی در این زمینه بوجود بیاید که برخی از آن‌ها را باهم بررسی خواهیم کرد.

سیستم تعلیق خودرو

سیستم کنترل کشش ( TCL )

TCL کوتاه شده عبارت Traction Control System و به معنای سیستم کنترل کشش می‌باشد. این سیستم را می‌توانید در خودرو‌های مدرن امروزی مشاهده کنید. در این سیستم میزان کشش بین تایر‌ها و سطح جاده توسط سنسور‌های مربوطه بررسی می‌شود و در صورتی که وضعیت خودرو در حالت خطرناک باشد و میزان اصطکاک بین تایر و سطح زمین کم شده باشد، این سیستم با روشن کردن چراغ هشدار، راننده را مطلع می‌سازد تا سرعت خود را کاهش دهد و با دقت بیشتری رانندگی کند.

تفاوت AWD و 4WD

سیستم چهارچرخ متحرک ۴WD

سیستم چهارچرخ متحرک ۴WD، سامانه‌ای است که در سال ۱۹۴۲ طراحی و ساخته شد. ۴WD این امکان را بوجود آورد که نیروی تولید شده توسط پیشرانه خودرو به هر ۴ چرخ خودرو انتقال یابد و هر چهار چرخ به حرکت درآیند. این سیستم در خودرو‌های شاسی بلند که مناسب مسیر‌های آفرودی هستند دیده می‌شود.

سیستم چهارچرخ متحرک AWD

مکانیزم سامانه AWD مشابه سیستم ۴WD است، با این تفاوت که فاقد تنظیم گشتاور و یا در واقع الگوی ضریب دنده است. سیستم چهار چرخ متحرک AWD بیشتر برای اتومبیل‌های شاسی بلند کامپکت بکار می‌رود که کارایی آفرودی ندارند؛ زیرا در مسیر‌های ناهموار یک سامانه انتقال نیرو متقارن نمی‌تواند کارایی زیادی داشته باشد.

فناوری HSA

HSA کوتاه شده عبارت Hill Start Assist است و به شما کمک می‌کند که در مسیر‌های شیب‌دار حرکت روان‌تری داشته باشید. زمانی که این سامانه را فعال کرده باشید و در مسیر‌های شیب‌دار حضور داشته باشید، اگر خودرو را متوقف ‌کنید، ترمز‌ها به صورت اتوماتیک بکار گرفته می‌شوند و مانع از حرکت خودرو به سمت پایین می‌شوند.

فناوری HSA

دفلاک

در خودرو‌های امروزی، شاهد دکمه‌هایی هستیم که حالت رانندگی را می‌توانند تغییر دهند. به عنوان مثال در سه حالت اکو، نرمال و قفل با انتخاب هر کدام از آن‌ها شما وضعیت میزان کشش اعمال شده از سوی سیستم تعلیق اتومبیل را تغییر خواهید داد. در حالت قفل یا همان دفلاک انتقال نیرو بین دو چرخ عقب و جلو به صورت یکسان انجام می‌شود. در زمانی که جاده ناهموار است ولی شیب وجود ندارد، استفاده از آپشن دفلاک پیشنهاد می‌شود.

منبع: arian motor

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا