اشتباهات رایج در استفاده از کولر
توصیه ها

چگونه در تابستان خودروی خود را خنک نگه داریم؟

۱۰ نکته درباره‌ی سیستم تهویه خودرو و رانندگی در تابستان

بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط کمپانی سیات، دمای بیش از ۳۵ درجه‌‌ی کابین خودرو می‌تواند همانند مصرف اندکی الکل ضریب هوشیاری انسان را کاهش دهد. بر اساس این تحقیقات به ازای هر ۱۰ درجه‌ی افزایش دما در کابین اتومبیل، ۲۰ درصد توان واکنش راننده نیز کاهش می‌یابد.

شاید این مطالب هم برایتان جالب باشد

مطلب بیان شده به این معنا است که خنک نگه داشتن کابین خودرو در هوای گرم تنها به منظور آسایش راننده و سرنشینان اتومبیل نیست و مسئله‌ی ایمنی در میان است. در ادامه توصیه‌هایی را در رابطه با خنک نگه داشتن کابین خودرو بیان کرده‌ایم، با ما همراه باشید.

۱- روز خود را به درستی آغاز کنید

معمولا در صبح روزهای تابستانی هوا خنک‌تر می‌باشد، از این رو ممکن است که انسان در تشخیص میزان دمای طول روز دچار اشتباه شود. استفاده از سیستم تهویه‌ اتومبیل در ساعات آغازین روز موجب می‌شود که گرمای تدریجی هوا در اثر پدیدار شدن خورشید در آسمان خنثی گردد. به یاد داشته باشید که خنک کردن تدریجی فضای داخلی خودرو بهتر از روشن کردن ناگهانی سیستم خنک کننده پس از افزایش دمای‌ هوا است.

کولر خودرو

۲- گردش هوا: بله یا خیر؟

در ابتدای ورود به اتومبیل می‌توانید از قابلیت گردش هوا در سیستم تهویه خودروی خود برای خنک کردن کابین آن استفاده نمایید. با استفاده از این روش، سیستم تهویه به دلیل خنک بودن هوای درون کابین کار آسان‌تری را در پایین آوردن دما در پیش خواهد داشت.

البته استفاده‌ی مداوم از سیستم گردش هوای خودرو موجب بخار گرفتگی شیشه‌های آن می‌شود. همچنین این احتمال وجود دارد که سرنشینان قسمت عقب دچار سختی شوند، زیرا این سیستم هوای جلوی خودرو را مکش کرده و خنک می‌نماید که موجب می‌شود در مرور زمان هوای قسمت پشتی کابین رو به گرمی و گرفتگی ‌رود. بهترین روش این است که از حالت اتوماتیک این سیستم بهره‌ ببرید تا هوای کابین خودرو بصورت مداوم تازه و خنک باشد.

کولر خودرو

۳- کمی سایه پیدا کنید!

بله، این جزو یکی از واضح‌ترین موارد است اما تمام تلاش خود را به کار گیرید تا در مکانی به دور از نور مستقیم خورشید پارک نمایید. همچنین در پارک طولانی مدت این نکته را در نظر داشته باشید که مکانی که اول صبح دارای سایه است احتمال دارد که بعد از ظهر کاملا در معرض نور خورشید باشد.

توصیه می‌شود اتومبیل را به گونه‌ای پارک کنید که پشت به نور خورشید قرار گیرد، زیرا در این حالت فرمان و صندلی‌های جلو کمتر در معرض نور هستند. اگر پارکینگ شما در نزدیکی محل کارتان واقع شده، بهتر است در زمان ناهار و استراحت خود به اتومبیل سر زده و اگر جای پارکی با سایه‌ی بیشتر وجود داشت از آن استفاده کنید. شاید این کار در ابتدا کمی آزار دهنده باشد اما قطعا در بازگشت به خانه از عمل خود راضی خواهید بود‌.

اشتباهات رایج در استفاده از کولر

۴- ضد آفتاب بزنید!

در آفتاب تند باید از کرم ضد آفتاب استفاده کرد، خودروها نیز از این امر مستثنی نیستند. انواع و اقسام آفتاب گیرهای شیشه‌ در بازار موجود است که بسته به بازه‌ی قیمتی آنها قابلیت‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند، اما در کل تمامی آنها کابین اتومبیل را از آفتاب حفظ می‌نمایند.

۵- ‌صندلی‌های چرمی خود را بپوشانید

اگر خودروی شما دارای صندلی‌های چرمی است احتمالا در روزهای آفتابی به مشکل بر خواهید خورد. یکی از راه‌های ساده‌ای که در خنک نگه داشتن صندلی‌ها موثر است استفاده از یک پارچه یا روکش برای پوشاندن آنها در هنگام پارک است. صندلی‌های چرمی اگر در نور مستقیم خورشید نباشند آنچنان گرم نخواهند شد. همچنین می‌توانید قبل از رانندگی با یک پارچه‌ی مرطوب بر روی صندلی‌ها، فرمان و دسته دنده‌ی چرمی بکشید تا کمی از گرمای آنها کاسته شود.

۶- گرمای درون کابین را کاهش دهید

معمولا افراد عادت کرده‌اند که در ابتدای ورود به خودرو سیستم خنک کننده آن را روشن نمایند تا هوا خنک شود، اما این کار تنها فشار وارد شده بر آن را افزایش می‌دهد. بهترین کار این است که قبل از حرکت درها و پنجره‌های اتومبیل را باز کنید تا هوای گرم داخل کابین کمی خارج شود. همچنین اگر این امکان وجود دارد پنجره‌های خودرو را هنگام پارک کمی باز بگذارید تا هوا درون کابین آن جریان داشته باشد. البته اگر از ایمن بودن مکان پارک خود اطمینان دارید!

۷- خنک کردن کابین پیش از حرکت تاثیری نخواهد داشت

از آنجایی که پس از استارت اتومبیل کمپرسور‌های هوا سریع‌تر عمل می‌کنند سیستم خنک کننده‌ نیز در آن حالت قدرت بیشتری دارد. بنابراین روشن کردن سیستم تهویه قبل از استارت زدن خودرو آنچنان تاثیر گذار نخواهد بود. بهتر است بجای این کار، پیش از حرکت اقدام به خارج کردن هوای گرم درون کابین کنید.

۸- از روشن و خاموش کردن خودرو پرهیز کنید

گرچه سیستم استاپ/استارت اتوماتیک به بهبود مصرف سوخت کمک می‌نماید، اما در عملکرد سیستم خنک کننده نیز تداخل ایجاد می‌کند. هنگامی که این سیستم اتومبیل را خاموش می‌کند سیستم خنک کننده آن را نیز غیر فعال می‌نماید و اگر در هوای گرم در ترافیک باشید به سرعت خاموش بودن خنک کننده را احساس خواهید کرد. بنابراین بهتر است این قابلیت را در روزهای گرم غیرفعال نمایید.
همچنین ممکن است حالت eco خودروهای مدرن و الگو‌های تعویض دنده‌‌ی اتوماتیک آنها که به منظور بهینه سازی در مصرف سوخت تعبیه شده‌اند، عملکرد سیستم خنک کننده را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین به منظور استفاده از حداکثر توان سیستم تهویه حالت eco را خاموش کنید.

۹- جهت دریچه‌ها را به درستی تنظیم کنید

شاید در یک روز گرم تابستانی تمایل داشته باشید که تمامی دریچه‌ها را به سوی خود تنظیم کنید اما این نکته را به خاطر داشته باشید که این کار جریان هوای خنک را منحرف کرده و در نتیجه‌ی آن تمام فضای داخلی خودرو به درستی خنک نمی‌شود. در عوض بهترین زاویه‌ی جهت‌دهی به دریچه‌ها به سمت بالا است تا جریان حرکت هوای خنک تمام کابین را در بر گرفته و آن را کاملا خنک نماید.

۱۰- نگهداری

مانند دیگر بخش‌های خودرو، نگهداری و رسیدگی به سیستم خنک کننده موجب عملکرد بهتر آن می‌شود. چک کردن فیلتر هوای کابین و یا تعویض آن در هر ۱۶,۰۰۰ تا ۲۴,۰۰۰ کیلومتر موجب می‌شود که از عدم گرفتگی آن اطمینان حاصل کنید.

منبع: Auto express

چگونه در تابستان خودروی خود را خنک نگه داریم؟
برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا