پیشینه دریافت مالیات از مسکن و خودروهای لوکس به بودجه ۹۹ باز می‌گردد. دولت دوازدهم در بودجه سال گذشته ردیف درآمدی را از این ناحیه برای خود تدارک دیده بود، اما از آنجا‌ که آیین‌نامه اجرایی اخذ مالیات از لوکس‌ها در هیات دولت به تصویب نرسید، عملا امکان کسب درآمد برای دولت وجود نداشت. دولت دوازدهم اما بار دیگر در بودجه سال جاری در بخش ردیف‌های درآمدی خود نیم نگاهی به درآمد از مسیر مالیات ستانی از مسکن و خودروهای لوکس داشت. در بودجه سال جاری مقرر شد که اخذ مالیات از این مسیر به صورت پلکانی دریافت شود.

اما ملاک اخذ مالیات چیست و مسیر پلکانی اخذ مالیات از خودروهای لوکس چگونه تعیین می‌شود؟ بر اساس قانون بودجه سال جاری صاحبان خودروهایی که ارزش روز خودروی آنها بالاتر از یک میلیارد تومان باشد را مکلف به پرداخت «مالیات خودروهای لوکس» دانسته است و اگر یک خانوار یا یک شخص حقیقی و حقوقی بیش از یک خودرو داشته باشد‌(فقط خودروهایی که به نام افراد تحت تکفل شما هستند) و مجموع ارزش روز آنها بالاتر از یک میلیارد تومان باشد، این افراد نیز مشمول مالیات بر خودروهای لوکس خواهند بود.

مسیر پلکانی اخذ مالیات نیز به این صورت است که تا مبلغ ۱٫۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان معادل یک درصد مالیات پرداخت کنند.

صاحبان خودروهایی که قیمت خودروی آنها بر اساس برآوردها مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱٫۵ میلیارد تومان معادل دو درصد مالیات به حساب دولت واریز کنند. چنانچه قیمت خودرو مبلغ ۴٫۵ میلیارد تومان تخمین زده شود نسبت به مازاد سه میلیارد تومان دارندگان این خودروها مکلف هستند معادل سه درصد مالیات بدهند. در نهایت نسبت به مازاد ۵/ ۴ میلیارد تومان معادل چهار درصد مالیات اخذ می‌شود. بر این اساس اعضای کمیسیون اقتصادی دولت دوازدهم آیین‌نامه اجرایی مالیات‌ستانی از خودروهای لوکس را که در بودجه ۹۹ نیز مورد تاکید قرار گرفته بود، مصوب کرد، اما در هیات دولت مورد بررسی قرار نگرفت. به این ترتیب تعلل دولت دوازدهم در بررسی و تصویب این آیین‌نامه سبب شد این مهم به دولت سیزدهم واگذار شود. بر این اساس روز گذشته معاون فنی و حقوقی سازمان امور مالیاتی به «ایسنا» گفته که آیین‌نامه‌های مالیات‌ستانی از خودرو توسط سازمان امور مالیاتی تنظیم و در کمیسیون اقتصادی دولت هم تصویب شده است که پس از طرح در هیات دولت بلافاصله این قانون اجرا خواهد شد.

علاوه براین، ابهامی که درباره مالیات از خودروهای لوکس مطرح می‌شود، این است که آیا مالیات خودروی خارجی با سال ساخت پایین که تصادفی باشد و ارزش آن کم شده است، همچنان براساس سال ساخت آن محاسبه می‌شود؟ که محمود علیزاده در این زمینه عنوان کرده که طبق قانون اگر مجموع ارزش خودروهای یک خانوار یا یک شخص حقیقی و حقوقی بیش از یک میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات بر خودروهای لوکس می‌شود.

مکانیزم ارزیابی ارزش هر دستگاه خودرو داخلی و خارجی معمولا برمبنای سال ساخت خودرو با اعمال ضریبی روی ارزش تعیین‌شده خودرو به استناد ماده ۴۲ قانون مالیات ارزش افزوده ارزش‌گذاری صورت می‌گیرد. وی تاکید کرده که با توجه به اینکه ۹۰ تا ۹۵ درصد قیمت واقعی خودرو مبنای ارزش‌گذاری قرار می‌گیرد، اگر در این موضوع به هر دلیلی ارزش تعیین شده برای خودروهای موردنظر بیشتر از ارزش واقعی آنها باشد، همان‌طور که در آیین‌نامه اجرایی این بند از تبصره ۶ و ۷ بودجه مشخص شده است، مشمولان می‌توانند با مراجعه، ارائه مدارک و مستندات مستدل به اداره امور مالیاتی محل سکونت‌شان نسبت به رقم ارزش‌گذاری شده برای خودروی مشخص متعرض شوند. علیزاده همچنین عنوان کرد که مبنای ارزش‌گذاری خودروهای لوکس چه تصادفی و چه غیرتصادفی طبق نوع خودرو، سال ساخت و برند سازنده خودرو محاسبه می‌شود و از آنجا که محاسبات سازمان امور مالیاتی به سمت قیمت پایین‌تر حرکت می‌کند و بین ۹۰ تا ۹۵ درصد ارزش روز خودرو است، اگر افراد نسبت به این ۵ تا ۱۰ درصدی که کمتر محاسبه می‌شود، اعتراض دارند باید دلایل و مدارک متقن مبنی بر تصادفی بودن، مورد آتش‌سوزی قرار گرفتن خودرو و سایر حوادث که از ارزش خودرو کم کرده‌اند، ارائه دهند تا مورد بررسی قرار گیرد.