توصیه ها

راهنمای کامل نگهداری از تایر خودرو

لاستیک تایر

از تایر خودرو خود به خوبی مراقبت نمایید و در مقابل، تجربه‌ی رانندگی بهتری بدست آورید و هزینه‌ی نگهداری آن را کاهش دهید

تایرها بخش مهمی از خودروی شما هستند، اما گاهی اوقات اهمیت آنها نادیده گرفته می‎شود. لاستیک‌ها طراحی شده‌اند که از ساییده شدن رینگ خودرو بر روی زمین جلوگیری کنند اما جنبه‌های دیگری نیز در رابطه با آنها وجود دارد. مراقبت از تایر خودرو رابطه‌ای مستقیم با تجربه‌ی رانندگی و هزینه‌ی نگهداری از آن دارد.

شاید این مطالب هم برایتان جالب باشد

اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که تایرها فشار زیادی را متحمل می‌شوند. وزن خودرو در حرکت بر روی آنها قرار دارد، در شرایط آب و هوایی گوناگون باید کشش خود را حفظ ‌نمایند و همچنین اگر قیمت بالایی داشته باشند موظف‌اند که عمر و کارایی بلند مدتی را ارائه دهند.

به طور مثال، یک خودرو در ابعاد متوسط در حدود ۵۵۰ کیلوگرم نیرو را در هنگام توقف کامل ۵ ثانیه‌ای از سرعت ۶۵ کیلومتر بر ساعت تولید می‌کند که تمامی این نیرو از طریق تایرها منتقل می‌گردد. حال باید فاکتورهایی نظیر کاهش فاصله‌ی ترمز، افزایش سرعت خودرو و افزایش وزن آن در مدل‌های SUV و غیره را در نظر گرفت که فشار وارد شده بر تایرها را افزایش می‌دهند.

از این رو، تایرها به عنوان یکی از مهم‌ترین خریدهای یک راننده برای خودروی خود محسوب می‌شوند. در این مقاله لیستی از نکات و توصیه‌های لازم را درباره‌ی نگهداری از آنها جمع آوری کرده‌ایم.

فشار تایرها

لاستیک تایر

تمامی تایرها در طول زمان فشار باد خود را از دست می‌دهند، این قضیه به عوامل محیطی و ساختار تایر نیز وابسته است. باد کردن نامناسب تایرها می‌تواند موجب فرسودگی زودهنگام آنها شود، همچنین در مصرف سوخت و هندلینگ خودرو تاثیر گذار خواهد بود.

نگهداری تایرها در بهترین شکل ممکن یکی از اقداماتی است که طول عمر آنها را افزایش داده و موجب بهینه سازی مصرف سوخت می‌‌شود. توصیه شده که فشار باد تایرهای خود را هر ماه چک کنید و در صورت نیاز آنها را مطابق مقدار پیشنهادی کارخانه‌ی تولیدی آن باد کنید. اعداد مذکور را می‌توانید در دفترچه‌ی راهنمای خودروی خود بیابید.

بهترین زمان برای باد کردن تایرها قبل از رانندگی با خودرو است، زیرا فشار درونی آنها در کمترین مقدار قرار دارد و سرد هستند. باد کردن آنها پس از پیمودن مسیری طولانی ایده‌ی مناسبی نیست زیرا در اثر تماس با جاده دمای لاستیک افزایش یافته و این موجب می‌شود که فشار درونی آنها بالاتر رود. در اینگونه مواقع برای باد کردن تایر باید به مقدار ۴ تا ۵ PSI (یکای فشار) بر عدد پیشنهادی کارخانه‌ی تولیدی خودرو بیافزایید.

گاهی اوقات میزان فشار باد پیشنهادی برای تایرهای عقب و جلو خودرو متفاوت است، همچنین وزن و تعداد سرنشینان خودرو در فشار باد تایرهای آن تاثیر گذار است و باید مقدار باد را افزایش داد.

سرعت مجاز تایر

تایر

در قسمت کناری هر تایر، میزان وزن قابل تحمل و سرعت مجاز برای آن لاستیک ذکر شده است. 

به طور مثال عدد ۹۶V بیانگر ماکزیمم تحمل وزن ۷۱۰ کیلوگرم و نهایت سرعت ۲۴۰ کیلومتر بر ساعت است. هر چقدر عدد و حروف درج شده بالاتر باشد، سرعت و وزن قابل تحمل تایر نیز بیشتر است. عدد دیگری که در قسمت کناری تایر درج شده نشان دهنده‌ی ابعاد آن است.

به طور مثال عددی مانند ۱۶۵/۶۵ R14 79T بیانگر این است که عرض تایر ۱۶۵ میلی‌متر است و طول آن معادل ۶۵ درصد عرض لاستیک می‎باشد (هر چقدر این عدد کاهش یابد طول لاستیک کمتر است). 

حرف R بیانگر نوع ساختار لاستیک است. عدد ۱۴ که بعد از حرف R ظاهر شده نشان دهنده‌ی سایز رینگ خودرو است. در نهایت عدد ۷۹T به معنای میزان وزن قابل تحمل این خودرو یعنی ۴۳۷ کیلوگرم و نهایت سرعت آن که ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است می‌باشد.

آج تایر و فرسودگی آن

لاستیک تایر

کمترین ارتفاع قانونی برای آج تایر در انگلستان ۱٫۶ میلی‌متر تعیین شده است. توانایی تایرهایی که آج آنها فرسوده شده نسبت به لاستیک‌های نو در عبور آب از میان خود کمتر است. از این رو چک کردن مداوم وضعیت ظاهری تایر امر مهمی است. (بررسی مواردی نظیر فرسودگی، فرو رفتن اجسام خارجی در آن و … )

بالانس تایر خودرو

تنظیم و بالانس کردن تایر خودرو را بهتر است برعهده‌ی متخصصان بگذاریم. هنگامی تعویض تایر خودرو توصیه شده که آنها را تنظیم کنیم، این کار از فرسودگی آنها جلوگیری می‌نماید همچنین به هندلینگ خودرو کمک می‌کند. 

بالانس نبودن تایرها را می‌توان از تکانه‌های فرمان خودرو در سرعت‌های بالا متوجه شد، این مشکل ممکن است در پیچ‌ها برای خودرو دردسر ساز باشد و موجب واژگونی آن شود.

نگهداری از تایر

اگر تصمیم دارید که از تایرهای زمستانی و تابستانی استفاده نمایید، باید توجه کنید که تایرها در چه مکانی نگهداری می‌شوند. حتی اگر از تایرهای خود استفاده نکنید در طول زمان فرسوده خواهند شد و شرایط نگهداری آنها می‌تواند به این امر سرعت بخشد.

تایرهای خود را در مکانی با تهویه‌ی مطبوع به دور از نور خورشید و رطوبت و در اتاقی خشک نگهداری کنید. از قرار دادن آنها بر روی یکدیگر در طولانی مدت بپرهیزید، همچنین آنها را از تماس با مواد شیمیایی و اجسام تیز دور نگه دارید.

محصولاتی برای نگهداری از تایرها

این محصولات نه تنها تایر خودرو را براق و درخشنده می‌نماید، بلکه لاستیک را از آسیب‌های اشعه‌ی UV حفظ می‌نماید. قبل از استفاده از هر محصول، ابتدا از تایید کارخانه‌ی تولیدی تایر درباره‌ی سازگاری لاستیک با آن محصول اطمینان حاصل کنید.

منبع: Auto express

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا