توصیه ها

نکاتی در رابطه با پنچری یا کم بادی خفیف لاستیک

لاستیک خودرو

نکاتی در رابطه با ترمیم پنچری جزئی لاستیک خودرو، چه زمانی باید پنچرگیری کرد؟ آیا رانندگی بدون رسیدگی به آن خطرناک است؟

در بهترین حالت، کم بادی لاستیک به اندکی توجه نیاز دارد اما این قضیه در بدترین شرایط ممکن است به یک خطر بزرگ تبدیل شود. معمولا زحمت ترمیم کم بادی خفیف تایر بیشتر از حالات دیگر است، کافی است توجهی به وضعیت خودروی خود نداشته باشید و یا اینکه سیستم نظارت بر فشار باد تایر‌ها در اتومبیل وجود نداشته باشد، در آن صورت اصلا متوجه کم باد شدن لاستیک خود نخواهید شد.

شاید این مطالب هم برایتان جالب باشد

در حالی که رانندگی با تایر کم‌ باد خطرناک نیست اما توصیه می‌شود که هر چه سریع‌تر لاستیک کم باد را ترمیم کرده و یا آن را با یک تایر جدید تعویض نمایید. کاهش باد در ابتدا اندک است، اما با فرسوده شدن تایر و گذشت زمان این کاهش فشار افزایش یافته و در ایمنی اتومبیل و هندلینگ آن تاثیر منفی خواهد داشت.

تشخیص کم باد شدن تایر خودرو

لاستیک خودرو

نشانه‌های تایر کم باد چیست؟ بر اساس توصیه‌های موجود لازم است قبل از رانندگی با خودرو تایر‌های آن را بررسی اجمالی کرده تا بتوانید قبل از اینکه مشکل جدی بوجود آید به آنها رسیدگی کنید. تغییر شکل لاستیک خودرو در مقایسه با دیگر لاستیک‌های آن می‌تواند نشان دهنده‌ی پنچری یا کم باد بودن آن باشد.

یکی دیگر از علائم این قضیه می‌تواند فرسودگی در قسمت کناری لاستیک باشد. ممکن است با وجود آلودگی در تایر تشخیص کم بادی آن امکان پذیر نباشد.

دیگر نشانه‌ی کم بادی تایر فرورفتن اجسام خارجی در لاستیک است. لازم نیست که لاستیک هر چهار چرخ را به دقت وارسی کنید، معمولا تشخیص پیچ یا میخ فرو رفته در آج تایر یا قسمت کناری آن آسان است.

مالکان خودرو باید دارای یک فشار سنج باشند تا باد لاستیک اتومبیل را به صورت منظم اندازه گیری کنند.

لاستیک تایر

هنگام رانندگی، علائمی صوتی از تایر کم باد وجود خواهد داشت. این نشانه می‌تواند صدای برخورد میخ فرو رفته در تایر خودرو با زمین باشد، و یا حتی صدای تماس تایر کم باد با مسیر حرکت آن. در این مواقع باید سیستم صوتی خودرو را خاموش کرده و شیشه‌ها را بالا دهید تا مطمئن شوید که صدای شنیده شده از تایر کم باد است یا نه.

بر اساس قانون، خودروهای جدید موظف‌اند که به سیستم فشار سنج باد تایرها مجهز شوند. این سیستم‌ از سنسورهایی در لاستیک خودرو استفاده می‌کند که بوسیله‌ی آنها فشار باد تایرها را اندازه‌گیری می‌نماید. طریقه‌ی اطلاع رسانی آنها نیز اینگونه است که به محض اینکه فشار باد یکی از تایرها به نسبت ۳ لاستیک دیگر کم شود، هشداری در نمایشگر داشبورد خودرو نمایش داده می‌شود.

لاستیک کم‌باد را باید ترمیم کرد؟

تایر

در صورت کم بادی لاستیک خودرو، بهتر است در اولین تعمیرگاه اتومبیل به آن رسیدگی کنید، زیرا ممکن است در طولانی مدت این کم‎ بادی جزئی به لاستیک پنچر شده تبدیل شود.

اگر تایر خودرو توسط یک پیچ یا میخ آسیب جزئی دیده به راحتی می‌توان در تعمیرگاه‌ها مشکل را برطرف کرد، البته اگر شاهد این اتفاق در لاستیک‌های مخصوص باشیم احتمال دارد که این روش برای آنها کارساز نباشد، زیرا این تایرها در جاده تحت فشار بیشتری هستند.

اگر آسیب دیدگی در قسمت جانبی تایر قرار داشته باشد جدا از نوع تایر، هیچ راهی برای ترمیم آن وجود ندارد زیرا این قسمت به کارایی تایر و عملکرد آن وابسته است و در صورت مشکل دار شدن به تعویض نیاز دارد.

شاید قصد داشته باشید که توسط کیت‌های تعمیر لاستیک پنچری جزئی آن را شخصا برطرف کنید، اما باید به خاطر داشته باشید که این روش‌ها موقتی است و در نهایت باید یک تعمیرکار به آن رسیدگی نماید.

تایر

یکی‌دیگر از دلایل کم بادی لاستیک می‌تواند زنگ‌زدگی رینگ آن باشد، همچنین ممکن است آسیب دیدگی در اطراف آن و ضرب دیدگی رینگ موجب کاهش باد تایر شود. در این موارد نیز باید به یک متخصص مراجعه کنید تا تعیین کند که آیا ترمیم رینگ و لاستیک برای شما چاره ساز خواهد بود و یا اینکه تعویض آن تنها راه حل ممکن است.

در هر حال بهترین توصیه این است که تایر خود را در جهت تشخیص کم بادی و پنچری آن مرتبا بررسی نمایید. اگر کم بادی خفیفی در آن مشاهده کردید آن را نادیده نگیرید زیرا ممکن است در آینده به مشکلی بزرگ‌تر مبدل شود.، در این شرایط حتما تایر را تعویض کرده یا در اختیار یک متخصص قرار دهید تا آن را ترمیم کند.

منبع: auto express

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا