اجزا و قطعات

سیستم کروز کنترل و هرآنچه در مورد آن باید بدانید

کروز کنترل

اگر شما از آن دسته افرادید که مرتبا در حال تردد در مسیر های یکنواخت هستند. کروز کنترل آپشنی بسیار مناسب و منطقی برای شما به حساب می آید.

به بیان ساده کروز کنترل یک سیستم الکترونیکی است که بدون دخالت راننده به صورت منظم سرعت خودرو را تنظیم می نماید. امروزه تولید کنندگان خودرو در حال توسعه این سیستم هستند و مدل های پیشرفته تری از کروز کنترل را برای افزایش ایمنی و تجربه ای بهتر در رانندگی بر روی محصولاتشان ارائه می دهند.

زمانی سیستم کروز کنترل مختص خودرو های لوکس و گران قیمت بود اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و بهبود هزینه های تمام شده برای این سیستم، تولید کنندگان اقدام به استفاده از این تکنولوژی بر روی بیشتر مدل های خود کرده اند.

کروز کنترل

همچنین از جهتی دیگر، پیشرفت تکنولوژی این امکان را به تولید کنندگان داد تا سیستمی با نام کروز کنترل تطبیق پذیر را تولید کنند که می تواند سرعت خودرو را متناسب با میزان ترافیک تنظیم کند. و این درحالی است که بیشتر سیستم های پیشرفته ای که در دست ساخت و تولید هستند امکان رانندگی اتوماتیک را هدف قرار داده اند.

در این مقاله ما نحوه‌ی کارکرد سیستم کروز را شرح خواهیم داد و مدل های مختلف موجود در بازار از این سیستم را بررسی کرده و نقاط ضعف و قوت آنها را بیان می کنیم.

تاریخچه‌ی کروز کنترل :

اولین خودرو ای که به آپشن کروز کنترل مجهز بود خودروی imperial Chrysler مدل ۱۹۵۸ بود

ریشه‌ی اصلی این سیستم به قرن ۱۷ و ۱۸ میلادی بر می گردد زمانی که مهندسان سیستم کنترل سرعت را برای موتور های بخار توسعه دادند. با گذشت زمان این سیستم توسط برخی از شرکت های خودروسازی در اوایل قرن ۲۰ استفاده شد، با این حال نمونه های اولیه سیستم های کروز امروزی در دهه‌ی ۵۰ میلادی تولید شده اند.

اولین خودرو ای که به آپشن کروز کنترل مجهز بود خودروی imperial Chrysler مدل ۱۹۵۸ بود. این سیستم مکانیکی به میل کاردان موتور متصل بود و یک تنظیم کننده بر روی داشبورد وجود داشت که با آن میزان سرعت دلخواه انتخاب می شد. سپس این سیستم توسط یک موتور الکتریکی میزان گاز ورودی خودرو را با این سرعت تنظیم میکرد.

imperial Chrysler

به دلیل علاقه‌ی آمریکایی ها به گیربکس های اتوماتیک، سیستم کروز کنترل ابتدا در این کشور محبوبیت یافت و به شهرت رسید

با اینکه شرکت آمریکایی American Motors یک سری از خودرو های اتوماتیک خود را در سال ۱۹۶۵ به نسخه ای ارزان قیمت از سیستم کروز کنترل مجهز کرد. اما در حقیقت سیستم کروز کنترل در زمان بحران نفت آمریکا در ۱۹۷۳ رواج پیدا کرد. در این زمان تولید کنندگان سیستم کروز کنترل الکترونیکی را توسعه داده بودند و این سیستم به بهترین نحو ممکن سیستم گاز خودرو را کنترل میکرد و دیگر لازم نبود رانندگان برای بهینه سازی مصرف سوخت به طور مداوم در تنظیم گاز خودرو دخالت نمایند و پدال گاز را بفشارند.

به دلیل علاقه‌ی آمریکایی ها به گیربکس های اتوماتیک، سیستم کروز کنترل ابتدا در این کشور محبوبیت یافت و به شهرت رسید. از طرفی دیگر در اروپا مدتی زمان برد تا این سیستم به محبوبیت و مقبولیت برسد با این این حال مانند آمریکا، این سیستم نیز در اروپا ابتدا بر روی خودرو های لوکس قرار گرفت و بعدا راه خود را به مدل های رایج تر پیدا کرد.

imperial Chrysler

اولین سیستم کروز کنترل تطبیق پذیر در ژاپن در اوایل دهه‌ی ۹۰ میلادی تولید شد. البته اولین سری از این سیستم تنها در صورت سنگین شدن ترافیک روبرو به راننده هشدار میداد و از ترمز اضطراری و کنترل سیستم گاز خودرو خبری نبود.

اولین سیستم کامل کروز کنترل تطبیق پذیر مربوط به سیستم دیسترونیک مرسدس بنز بود که بر روی خودروی لیموزین کلاس S آن در سال ۱۹۹۹ قرار گرفته بود. این سیستم نه تنها گاز خودرو را کنترل می کرد بلکه از ترمز اضطراری برای رعایت فاصله‌ی مناسب با خودرو‌ی جلویی استفاده می نمود.

از آن زمان تا به امروز خودرو سازان از این سیستم بر روی خودرو های کوچک، هاچ بک و اسپورت استفاده میکنند و با توجه به افزایش ترافیک در مسیر های عبور و مرور این سیستم عملکرد و خدمات بهتری را نسبت به کروز کنترل معمولی ارائه می دهد.

سیستم کروز کنترل چگونه کار میکند ؟

کروز کنترل

کروز کنترل های امروزی رانندگی های طولانی را به مراتب راحت تر و مصرف سوخت را کمتر می کنند

کروز کنترل های امروزی در سیستم الکترونیک خودرو بهمراه تکنولوژی های دیگری مانند تشخیص خط کشی های جاده و نقطه‌ی کور قرار گرفته اند. در کروز کنترل های استاندارد شما باید توسط یک دکمه کروز کنترل را فعال کنید سپس با فشردن پدال گاز و رسیدن به سرعت مورد نظر، توسط دکمه ای دیگر که معمولا بر روی فرمان قرار گرفته است سرعت دلخواه خود را تنظیم نمایید. سپس سیستم الکترونیکی، سرعت خودرو را با سرعت انتخابی شما تنظیم می نماید و شما میتوانید پای خودر را از روی پدال گاز بردارید. همچنین در بعضی خودرو ها عمل تنظیم سرعت تماما توسط یک دکمه صورت می گیرد.

در کروز کنترل تطبیق پذیر شما پس از فعال سازی این سیستم می توانید به صورت دلخواه سرعت خود را کاهش یا افزایش دهید سپس این سیستم سرعت خودرو را با سرعت انتخابی شما تنظیم می نماید. این سیستم ها از رادار و یا لیزر برای تعیین فاصله‌ی مناسب با خودروی روبرو بهره می برند. و همچینین می توانند این فاصله را با سلیقه‌ی شما تنظیم نمایند.

برای غیر فعال کردن این سیستم تنها کافی است دکمه ای را فشار داده و کنترل سیستم گاز خودرو را خودتان به دست گیرید. تنها نکته‌ی مهم ایمنی در این باره این است که اگر در هنگام غیر فعال سازی این سیستم پدال ترمز را فشار دهید این سیستم سریعا و در همان لحظه غیر فعال می شود. در خودرو هایی با گیربکس دستی نیز فشردن پدال کلاچ در هنگام غیر فعال کردن این سیستم ممکن است همین اثر را داشته باشد. با این حال تمام خودرو ها یکسان عمل نمی کنند و این مورد شامل حال تمام آنها نمی شود. بیشتر خودرو ها دارای یک حافظه هستند تا بعد از اینکه ترمز اعمال شد این خودرو ها مجددا به همان سرعت قبلی بازگردند.

انواع سیستم های کروز کنترل :

به طور کلی ۴ نوع سیستم کروز کنترل از مدل های پایه آن تا مدلی هایی که می توانند لاین حرکت را تغییر دهند و امکانات بیشتری دارند وجود دارد. در ادامه ما مزایا و معایب آنها را بیان می کنیم.

لیمیتر یا محدود کننده‌ی سرعت :

سرعت کروز کنترل

این سیستم ساده ترین و پایه ای ترین مدل از کروز کنترل است. سیستم هایی وجود دارد که برای کنترل سرعت یکسری از خودرو ها کاربرد دارد (مانند سیستم های بکار رفته در بعضی از خودرو های ون که اجازه نمیدهد سرعت آنها از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت تجاوز کند). بعضی از سیستم های کروز نیز توسط راننده برای کنترل سرعت فعال می شوند. در این حالت زمانی که راننده بیش از سرعت مجاز پای خود را بر روی پدال گاز فشار دهد تاثیری نخواهد داشت و سیستم گاز خودرو عملا بیش از حد تعیین شده کاری انجام نمیدهد.

برند هایی که به این سیستم مجهز هستند : سیتروئن، فورد، نیسان، پژو، رنو، ون ها و …

مزایا:

  • به شما کمک میکند تا بر اساس سرعت های تعیین شده بر تابلو ها رانندگی کنید
  • بهینه سازی مصرف سوخت

معایب:

  • راننده مجبور است از پدال گاز استفاده کند

کروز کنترل استاندارد :

کروز کنترل

کروز کنترل استاندارد یکی از رایج ترین آپشن ها بر روی خودرو های امروزی است. بعد از فعال کردن این سیستم با رسیدن به سرعت دلخواه خود می توانید تنها با یک کلیک سرعت خودرو را تنظیم نمایید و خودرو بعد از آن سرعت را به همان صورت نگه میدارد.

برند هایی که به این سیستم مجهز هستند : بیشتر مدل های رایج و اصلی شامل این آپشن هستند.

مزایا:

  • در سفر ها و مسیر های طولانی آسایش بیشتری برای راننده فراهم می کند
  • بیشترین میزان بهینه سازی مصرف سوخت را نسبت به مدل قبل دارد
  • رانندگی بر اساس سرعت های تعیین شده در مسیر را امکان پذیر می کند

معایب:

  • در ترافیک های سنگین راننده باید کنترل خودرو را بر عهده گیرد
  • سیستم تنها در مسیر های باز و کم تردد کاربرد دارد

کروز کنترل تطبیق پذیر :

کروز کنترل

این سیستم دارای رادار یا لیزر است که به وسیله آن میتواند سرعت را با توجه به فاصله‌ی شما با خودرو‌ی روبرویی تنظیم نماید.

برند هایی که به این سیستم مجهز هستند : مجموعه از مدل های BMW، فیات، فورد، JLR، لکسوس، مرسدس بنز، فولکس واگن، همچنین تعداد خودروسازانی دیگری که به سمت استفاده از این تکنولوژی می روند در حال افزایش است.

مزایا:

  • تنظیم سرعت خودرو با توجه به ترافیک مسیر
  • آسایش بیشتر راننده
  • مصرف سوخت بهینه تر

معایب:

  • کار سنسور های تشخیص دهنده‌ی فاصله در هوای نامناسب میتواند مختل شود
  • در تغییر های ناگهانی ترافیک مسیر، سیستم الکترونیکی از نظر تطبیق سرعت ممکن است کند و ضعیف عمل کند
  • فاصله با خودروی روبرویی ممکن است به اندازه ای باشد که رانندگان دیگر را برای سبقت و قرار گرفتن در جلوی شما وسوسه کند

کروز کنترل های نیمه اتوماتیک :

   کروز کنترل volvo xc90

آخرین تکنولوژی سیستم های کروز کنترل یک قدم به خودرو های تمام خودران نزدیک تر شده است. و این به این معناست که این مدل از کروز کنترل ها میتوانند سیستم گاز، ترمز و فرمان خودرو را کنترل نمایند. اما هنوز هم در مواقعی که این سیستم در تشخیص اشیا اشتباه کند نیاز به دخالت راننده وجود دارد. این سیستم های نیمه اتوماتیک وظیفه‌ی فرمان دهی خودرو، توقف و حرکت خودرو ها در ترافیک، تعویض لاین و تطبیق سرعت خودرو بر اساس اطلاعات GPS و تابلو های تنظیم سرعت مسیر را دارند.

برند هایی که به این سیستم مجهز هستند : آئودی A3/A8/Q7، BMW سری ۷، مرسدس بنز کلاس S، Volvo XC90

مزایا:

  • آسایش بیشتر برای راننده
  • بهینه سازی مصرف سوخت

معایب:

  • سنسور ها باید همیشه تمیز باشند تا به درستی وظیفه‌ی خود را انجام دهند
  • احتمال اینکه راننده از رانندگی و احتیاط غافل شود بسیار است

آیا خودروی شما به سیستم کروز کنترل و یا کروز کنترل تطبیق پذیر مجهز است؟ آیا از این آپشن ها استفاده میکنید؟ نظر خود را در رابطه با این تکنولوژی با ما در بخش کامنت ها در میان بگذارید.

 

منبع: autoexpress

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا