اجزا و قطعات

گیربکس یا جعبه دنده CVT چیست؟ + فیلم

جعبه دنده ی CVT

در دنیای خودروهای دنده اتوماتیک حتما با اصطلاح دنده CVT مواجه شده اید

دنده CVT و به طور دقیق تر واژه‌ی CVT مخفف کلمات Continuously Variable Transmission به معنای جعبه دنده‌ی متغیر پیوسته است، و یک گیربکس تک سرعته ی اتوماتیک به حساب می آید.

گیربکس CVT  یک نوع گیربکس تک سرعته‌ی اتوماتیک به حساب می آید

جعبه دنده ی CVT در تعداد زیادی از خودروها به کار رفته است، اما معمولا شاهد استفاده آن در ماشین های کوچک هستیم. ابعاد جمع و جور و ساختار ساده ی این نوع جعبه دنده باعث می شود که نسبت به دیگر جعبه دنده های اتوماتیک مرسوم، مقرون به صرفه تر باشد.

شرکت های خودرو سازی ای که در حال حاضر از جعبه دنده های CVT بهره میگیرند شامل تویوتا، نیسان و هوندا هستند، همچنین گیربکس اتوماتیک مالتی ترونیک شرکت آئودی نیز تغییر یافته‌ی گیربکس های CVT به حساب می آید.

مصرف سوخت مدل های دستی نسبت به CVT بهتر است در حالی که مصرف سوخت مدل های اتوماتیک معمولی با CVT تقریبا برابر است.

جعبه دنده های CVT از بسیاری از جهات به گیربکس های اتوماتیک معمولی شباهت دارند، به عنوان مثال در خودروهایی که جعبه دنده ی CVT دارند پدال کلاچ وجود ندارد، همچنین دقیقا مانند خودرو های اتوماتیک معمولی، خودرو های دارای گیربکس CVT، قیمت بالاتری نسبت به خودرو های دنده دستی دارند.

اگر گیربکس های دستی را با CVT مقایسه کنید متوجه می شوید که مصرف سوخت مدل های دستی نسبت به CVT بهتر است و این در حالی است که مصرف سوخت مدل های اتوماتیک معمولی با CVT تقریبا برابر است.
جعبه دنده ی CVT و انواع و مدل های آن از ابتدای تولید خودرو مورد استفاده قرار گرفته اند. اما معرفی گیربکس واریوماتیک توسط شرکت هلندی DAF در دهه ی ۵۰ میلادی بود که باعث شد CVT رواج بیشتری در خودرو ها پیدا کند و زمینه ی ساخت را برای این گیربکس فراهم کرد.

تفاوت AWD و ۴WD در چیست و چه مزایا و معایبی دارند؟

خودروی هیبریدی چیست و چگونه کار می کند؟ آشنایی با انواع هیبریدی ها

فیلم نحوه کار کرد گیربکس CVT

گیربکس CVT چگونه کار میکند؟

جعبه دنده CVT

یک گیربکس CVT ساختار نسبتا ساده ای دارد و از دو پولی مخروطی شکل و یک تسمه ی V شکل که آنها را به هم متصل میکند تشکیل شده است. یکی از پولی ها به موتور و دیگری به چرخ ها متصل است.

زمانی که شما پای خود را بر روی پدال گاز می گذارید دور موتور بالا می رود و یکی از پولی ها با توجه به مقدار قدرتی که شما نیاز دارید شروع به حرکت کردن میکند، و پولی دیگر نیز متناسب با آن سرعت را تنظیم میکند و اینگونه روند شتابگیری خودرو انجام میگیرد.

جعبه دنده CVT

دو مخروط موجود در گیربکس به صورت مجزا حرکت میکنند و این به این معناست که ضریب دنده بر خلاف مدل های دستی و اتومات، در این گیربکس وجود ندارد. بنابراین در نهایت یک گیربکس CVT، یک جعبه دنده ی تک سرعته است که دارای ضریب دنده ی نامحدود است. همچنین این نشان دهنده ی دلیل بالا بودن دور موتور در خودروهایی است که به گیربکس CVT مجهز هستند، چون دور موتور به سرعت چرخ ها وابسته نیست.

گیربکس های CVT اولیه ای که توسط شرکت هلندی DFA تولید می شدند، زمانی که دور موتور بالا میرفت صدایی زوزه مانند داشتند. اما با ارتقا های صورت گرفته، سیستم های CVT امروزی سر و صدای کمتری دارند.

دنده CVT
با پیشرفت تکنولوژی، گیربکس های CVT امروزی از نظر لذت رانندگی و کارایی نسبت به گذشته بهتر عمل میکنند. سیستم انتقال قدرت HSD تویوتا که در مدل های هیبریدی این شرکت مانند پریوس و یا لکسوس is 300h استفاده شده است از یک گیربکس CVT که بخشی از سیستم هیبریدی است استفاده میکند.

همچنین یک سیستم تقسیم قدرت نیز در این گیربکس وجود دارد که باعث می شود موتور خودرو یا در حال به حرکت درآوردن چرخ ها باشد و یا در حال فرستادن نیرو به باتری ها.

میزان اطمینان گیربکس های CVT:

جعبه دنده CVT

یک گیربکس CVT اجزای متحرک زیادی ندارد و از این رو نسبتا قابل اطمینان است و همچنین خودرو هایی که از CVT استفاده میکنند تحت فشار کمتری هستد. تا زمانی که از روغن مناسبی برای روان کردن گیربکس استفاده کنید و به صورت منظم خودرو را سرویس و چک کنید، گیربکس CVT نیز مانند گیربکس های اتومات یا معمولی قابل اعتماد است.

تنها مشکلی که ممکن است بوجود آید این است که تسمه ی بین دو پولی فرسوده شود، و این باعث می شود که دور موتور بالا رود و خودرو نتواند طبق معمول شتاب گیرد.

شما کدام را می پستدید؟ لذت رانندگی با دنده دستی یا راحتی رانندگی با دنده اتوماتیک؟

منبع: Auto Express

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا