جعبه دنده گیربکس
اجزا و قطعات

دنده اتوماتیک یا دنده دستی؟ مقایسه گیربکس اتوماتیک و دستی

شما ترجیح می دهید تعویض دنده بر عهده ی خودتان باشد یا اینکه ماشین این کار را برای شما انجام دهد؟ با نکات مهمی که در انتخاب بین دنده دستی و اتوماتیک وجود دارد آشنا شوید

تا به حال با این سوال مواجه شده اید که از بین گیربکس اتوماتیک و دستی کدام یک انتخاب مناسب تری است؟ از آن جایی که حضور گیربکس اتوماتیک بر روی خودرو ها باعث بالا رفتن قیمت تمام شده می شود، بطور معمول بیشتر خودرو های ارزان تر دارای گیربکس دستی هستند. و گیربکس اتوماتیک معمولا بر روی خودرو های گران قیمت و یا اسپورت رایج است.

اما تمام افراد به استفاده از گیربکس دستی تمایل ندارند، بنابراین چه زمانی لازم است تا شما مبلغ اضافی ای بابت گیربکس اتوماتیک پرداخت کنید؟ اولین کاری که لازم است انجام دهید این است که نحوه ی رانندگی کردن خود را مشخص کنید و ببینید که کدام نوع جعبه دنده برای شما مناسب است. آیا بیشتر مسیر خود را در ترافیک سپری می کنید؟ آیا فقط برای رسیدن به مقصد رانندگی می کنید و توجهی به طول مسیر و لذت رانندگی با خودرو ندارید؟ و یا از آن دسته افرادی هستید که طرفدار دنده عوض کردن هستند؟ نکات ذکر شده در این مقاله به شما کمک میکند که مناسب ترین گیربکس را برای خودتان انتخاب کنید.

گیربکس و دنده دستی

جعبه دنده گیربکس دستی

مزایا:

  • تعویض دنده توسط راننده
  • کارآمد تر از گیربکس های اتوماتیک مرسوم
  • قیمت ارزان تر برای خرید

معایب:

  • برای استفاده از آن باید نیروی فیزیکی بیشتری بکار ببرید
  • کار با آن در ترافیک ها دشوار تر است
  • استفاده نامناسب از آن ممکن است در سیستم گیریکس خرابی به بار آورد

برای بعضی از افراد تنها گیربکس دستی راضی کننده است و تعویض دنده به آنها حس خوبی می دهد، گرفتن دسته دنده و استفاده مناسب و به موقع از کلاچ و همچنین احساس کنترل خودرو توسط راننده از مواردی هستند که تجربه ی رانندگی با ماشین های گیربکس دستی را هیجان انگیز می کنند.

برای بعضی از افراد تنها گیربکس دستی راضی کننده است و تعویض دنده به آنها حس خوبی می دهد

البته تمام این موارد عالی هستند به شرط اینکه شما علاقه ی خاصی به رانندگی داشته باشید، اما اگر شما از آن دسته افرادی هستید که از خودرو فقط برای طی یک مسیر و رسیدن به مقصد استفاده میکنند قطعا برای شما تعویض دنده و کلاچ گیری یک پروسه خسته کننده به حساب می آید. اگر شما بیشتر مسیر های رانندگی خود را در شهر طی می کنید، می دانید که عبور از ترافیک های شهری با گیربکس دستی کمی دشوار خواهد بود و اگر شما به نحوه ی رانندگی خود توجه نداشته باشید ممکن است به جعبه دنده و یا کلاچ ماشین آسیب برسانید.
معمولا رانندگان بی تجربه و تازه کار، زحمت و دقت لازم برای تعویض دنده را بیهوده می دانند. اگر شما جزو افرادی هستید که به تازگی گواهینامه گرفته اید ممکن است که به مقدار کافی اعتماد به نفس نداشته باشید و در این حالت توجه به اطراف و تعویض دنده ی همزمان برای شما کار دشواری به حساب می آید.
در برخی کشور ها مالکیت ماشین های دارای گیربکس دستی یک مزیت در مقابل سرقت خودرو به حساب می آید به طور مثال در کشوری مانند آمریکا که ماشین های اتوماتیک مرسوم هستند، اگر سارقان نتوانند با ماشین گیربکس دستی رانندگی کنند قطعا از سرقت ماشین های گیربکس دستی صرف نظر کرده و به سراغ ماشین های اتوماتیک می روند.
همچنین در بعضی خودرو ها که ابعاد بزرگی دارند حتی اگر گیربکس دستی نیز وجود داشته باشد، مدل های اتوماتیک آن تقاضای بیشتری دارد. انتخاب گیربکس دستی هنگام خرید این خودرو ها و یا خرید مدل های دست دوم آنها که گیربکس دستی دارند میتواند در هنگام فروش آنها، شما را با مشکل مواجه کند.

گیربکس و دنده اتوماتیک

جعبه دنده گیربکس اتوماتیک

مزایا:

  • استفاده ی آسان از گیربکس
  • تعویض دنده ی نرم
  • رانندگی آسان

معایب:

  • مصرف سوخت بیشتر
  • قیمت بیشتر
  • تجربه ی رانندگی با گیربکس اتوماتیک به اندازه گیربکس دستی هیجان انگیز نیست

انواع مختلفی از گیربکس های اتوماتیک وجود دارد، گیربکس های اتوماتیک مرسوم از یک ابزار به نام تبدیل گشتاور استفاده میکنند که قدرت موتور را انتقال می دهد. این سیستم هیدرولیکی با حذف کلاچ، تعویض دنده را مدیریت می کند.

در گیربکس اتوماتیک تعویض دنده به صورت خودکار و بر اساس دور موتور، سرعت و نیاز به گشاور مناسب انجام می شود

این نوع خودرو ها بهتر است که براساس سیستم موجود بر روی گیربکس خودشان مدیریت شوند تا قدرت درخواستی را به خوبی ارائه دهند. و این به معنا است که ماشین های مجهز به گیربکس اتوماتیک معمولا عملکرد بهتری در مسیر های یکنواخت و هموار نسبت به مسیر های پیچ در پیچ و ناهموار ارائه می دهند. همین موارد نیز در رابطه با گیربکس های CVT صدق میکند و دخالت راننده در مدیریت قدرت خودرو در این ماشین ها در کمترین حالت خود است.

مزیت اصلی گیربکس های CVT نسبت به دیگر گیربکس های اتوماتیک مرسوم، مصرف سوخت مناسب تر آن است. اگر دو گیربکس دستی و اتومات را که در یک موتور به کار رفته اند با هم مقایسه کنید. شاهد آن خواهید بود که به دلیل وابستگی گیربکس های اتومات به قدرت موتور خودرو، در تعویض دنده ها مدل های دستی کار آمد تر عمل خواهند کرد. همچنین برای مدل های اتوماتیک هم مبلغ بیشتری را نسبت به مدل های دستی پرداخت می کنید.

همچنین یک نکته ی قابل توجه دیگر این است که رانندگی با خودرو های اتوماتیک آسان تر است، در ترافیک بهتر عمل میکنند و افرادی که کم تجربه هستند در هنگام تعویض دنده و موارد مشابه آن دچار مشکل نخواهند شد.

گیربکس و دنده نیمه اتوماتیک (دوکلاچه DCT)

جعبه دنده گیربکس دوکلاچه DCT

مزایا:

  • تعویض دنده نرم
  • کارامد تر از دنده دستی
  • راننده می تواند به صورت دستی هم دنده را تعویض کند

معایب:

  • هزینه تعمیر بالا به علت ساختار پیچیده تر
  • تجربه ی رانندگی با گیربکس نیمه اتوماتیک به اندازه گیربکس دستی هیجان انگیز نیست

زمانی که بحث گیربکس های اتوماتیک مطرح می شود یک گزینه ی “میانی” نیز وجود دارد و آن گیربکس های دو کلاچه است که با نام DCT شناخته می شوند و در جعبه دنده ی شرکت هایی همچون فولکس واگن و پورشه و فورد یافت می شود. و به این دلیل که از سیستم کلاچ استفاده می کند با گیربکس های اتوماتیک دیگر متفاوت است. اگرچه که پدال کلاچ به دلیل کنترل الکترونیکی خودرو حذف شده است.
سیستم دو کلاچه همانطور که از اسم آن مشخص است از دو کلاچ برای تعیین دنده استفاده میکند، یکی از آنها برای دنده ای که در حال حاضر خودرو در آن قرار گرفته است استفاده می شود و دیگری دنده ی بعدی را انتخاب می کند. همچنین آخرین سیستم پیشرفته ای که میتواند با ماشین های دارای گشتاور خروجی بالا مانند فراری و مک لارن هماهنگ و درست عمل کند سیستم گیربکس دو کلاچه است.

گیربکس ها دوکلاچه یا DCT در صورت نیاز به تعمیر هزینه بیشتری از اتوماتیک ها دارند

در خودرو های معمولی، تعداد دنده های گیربکس دو کلاچه دقیقا به اندازه ی تعداد دنده های گیربکس دستی است و گاهی حتی بیشتر است، و به دلیل اینکه سیستم الکترونیکی گیربکس را کنترل میکند، تعویض دنده ای سریع تر و نرم تر را نسبت به گیربکس های دستی ارائه می دهد. همچنین مناسب ترین دنده ممکن را برای موقعیت موجود انتخاب میکند بنابراین اگر به میزان مصرف سوخت هر دو مدل دستی و دو کلاچه نگاهی بیاندازید شاهد برابر بودن آن و یا گاهی نتیجه را در مدل های دو کلاچه بهتر از مدل های دستی مشاهده می کنید.

اگر شما به رانندگی در حالت اسپورت علاقه دارید، باید بدانید که بیشتر گیربکس های دو کلاچه یک حالت رانندگی اسپورت دارند، همچنین شما همیشه میتوانید حالت گیربکس دستی را انتخاب کنید و کنترل ماشین را خودتان به دست گیرید. بعضی از خودرو ها از دسته دنده برای تعویض دنده استفاده میکنند و این کار تنها با حرکت دنده در جلو و عقب انجام میگیرید. همچنین در بعضی خودرو ها شیفتر هایی نیز در پشت فرمان قرار گرفته اند که تجربه ای دیگر از تعویض دنده را ارائه می دهند و حسی مانند ماشین های مسابقه را القا می کنند.

البته گیربکس های دوکلاچه قیمتی بالا دارند. همچنین هزینه تعمیر و نگهداری بالاتری نیز دارند. و به دلیل اینکه در گیربکس های دوکلاچه سیستم های الکترونیکی پیشرفته و پیچده تری استفاده شده است احتمال و ریسک خرابی کلاچ در آنها دو برابر است. با این حال گیربکس های دوکلاچه هم مانند گیربکس های دستی و اتوماتیک قابل اعتماد و کارآمد هستند. و باید به این نکته توجه داشت که تعمیرات و نگهداری در ماشین های جدید همیشه تحت پوشش گارانتی قرار میگیرد.

کدام گیربکس برای شما مناسب است ؟!

اگر شما عاشق رانندگی و کنترل ماشین هستید، بهترین انتخاب برای شما گیربکس های دستی است اما اگر در مسیر های شهری و ترافیک های سنگین تردد دارید و تنها می خواهید به مقصد برسید، گیربکس های اتوماتیک انتخاب بهتری هستند. همچنین از بسیاری از جهات گیربکس های دوکلاچه تجربه ای از هر دو سبک رانندگی (گیربکس دستی و اتوماتیک) را در اختیار شما قرار می دهند.

شما با این گیربکس ها می توانید کنترل خودرو را بدست گیرید و این در حالی است که سیستم الکترونیکی بیشتر کارها را انجام می دهد. در آخر انتخاب بین این گیربکس ها کاملا شخصی است و به نوع رانندگی و خودروی شما بستگی دارد. فقط مطمئن شوید که مزایا و معایب گیربکس مورد نظر خود را قبل هر گونه اقدامی کاملا بررسی نمایید.

شما کدام نوع از گیربکس را ترجیح می دهید؟ در بخش کامنت ها با ما در میان بگذارید.

منبع: autoexpress

دنده اتوماتیک یا دنده دستی؟ مقایسه گیربکس اتوماتیک و دستی
برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا