اجزا و قطعات

تفاوت awd و ۴ wd در چیست و چه مزایا و معایبی دارند؟

تفاوت AWD و 4WD

در این مقاله تمامی اطلاعات قابل توجه در رابطه با سیستم‌های تمام چرخ متحرک و چهار چرخ متحرک جمع آوری شده است

در گذشته برای خرید خودرو‌های تمام چرخ متحرک گزینه‌های انگشت شماری مانند کامیون‌های بزرگ یا SUV‌ های فول سایز که معمولا به منظور انجام کارهای سخت و یا سفر‌های آف رود طراحی میشدند، وجود داشت.

اما در حال حاضر شرایط تغییر کرده است و تمامی مدل‌هایی که در آمریکا به فروش می رسند به یکی از سیستم‌های تمام چرخ متحرک (AWD) و‌یا چهار چرخ متحرک (۴WD) مجهز شده اند. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، ۶۱ درصد خریداران جذب خودرو‌هایی می شوند که یکی از سیستم‌های AWD‌ یا ۴WD را به عنوان آپشن داشته باشند. همچنین این آمار در ایالت‌هایی که آب و هوایی برفی و سرد دارند به ۹۰ درصد‌یا بیشتر افزایش می‌یابد.

شهرت خودرو‌هایی که توانایی ارسال نیرو را به هر دو چرخ محور جلو و عقب خودرو دارند مسلم است، اما تفاوت AWD و ۴WD در چیست؟ و کدام‌یک از آنها مناسب شما است؟ گاهی اصطلاحات AWD و ۴WD کمی گیچ کننده به نظر می‌رسند، به ویژه امروزه که عملکرد سیستم AWD قدرتمند‌تر از همیشه است و سیستم ۴WD پیچیده‌تر طراحی می‌شود. این در حالی است که تولید کنندگان مختلف نیز از این اصطلاحات به طرق متفاوت استفاده می‌نمایند.

خودروی هیبریدی چیست و چگونه کار می کند؟ آشنایی با انواع هیبریدی ها

در ادامه تفاوت AWD و ۴WD مزایا و معایب هر کدام از این سیستم‌ها را برای شما بیان می کنیم تا بتوانید در انتخاب بعدی خود مناسب ترین خودرو را تهیه نمایید.

awd vs 4wd

AWD در مقابل ۴WD: در سمت چپ تصویر خودروی Subaru Forester را مشاهده میکنیم که دارای سیستم تمام چرخ متحرک است. این سیستم در جاده‌های معمولی موجب می‌شود تا مصرف سوخت بهینه‌تر باشد، در شرایط زمستانی‌ یا مسیر‌های آف رود سبک نیز کشش و چسبندگی بیشتری را برای خودرو به وجود می‌آورد. Jeep Wrangler موجود در سمت دیگر تصویر نیز به سیستم چهار چرخ متحرک مجهز شده است که موجب می‌شود تا خودرو عملکردی قدرتمندتر داشته باشد و مناسب جاده‌های سرسخت طراحی شده است.

سیستم تمام چرخ متحرک چیست؟

همانطور که از اسم آن مشخص است، این سیستم بصورت مداوم نیرو را به چرخ‌های هر دو محور جلو و عقب منتقل می‎‌کند. اما در عمل دو نوع سیستم انتقال قدرت وجود دارد که با عنوان AWD شناخته می‌شوند. اولین مورد حالتی است که نیرو مرتبا به تمامی چرخ‌های خودرو ارسال می‌شود و خودروسازان آن را سیستم تمام چرخ متحرک تمام وقت می‌نامند، حالت دیگر، سیستم AWD پاره وقت است که در آن نیرو تنها زمانی که کشش بیشتری نیاز است به تمامی چرخ‌ها ارسال می‌شود و در حالت عادی نیرو تنها در دو چرخ خودرو تقسیم می‌شود.

نحوه کارکرد سیستم تمام چرخ متحرک:

تمامی سیستم‌های AWD عمل تقسیم نیرو را بصورت خودکار و بدون دخالت راننده انجام می‌دهند، البته در برخی مدل‌ها قابلیت‌هایی برای تنظیم مقدار نیروی ارسالی به چرخ‌ها در نظر گرفته شده است. گشتاور از طریق چند دیفرانسیل متفاوت در میان چرخ‌ها تقسیم می‌شود تا نیروی کششی تولیدی بهینه سازی شود.

سیستم تمام چرخ متحرک تمام وقت:

در AWD تمام وقت، نیرو مرتبا به هر دو محور جلو و عقب خودرو فرستاده می‌شود. این تکنولوژی موجب می‌شود تا در مسیر‌های خشک خودرو هندلینگ بهتری داشته باشد و با تمام قدرت حرکت کند. در مسیر‌های لغزنده مانند جاده‌های برفی،‌ یخی و … نیز این سیستم موجب ایجاد کشش بیشتر می‌شود که به هندلینگ بهتر و ایمن تر خودرو کمک می‌نماید.

سیستم تمام چرخ متحرک پاره وقت:

در شرایط عادی، سیستم AWD پاره وقت نیرو را به چرخ‌هایی که متحرک هستند (محور جلو‌یا محور عقب بسته به نوع و مدل خودرو) ارسال می‎‌کند. سپس زمانی که به کشش بیشتری نیاز باشد این سیستم به سراغ محور دیگر چرخ‌ها می‌رود. سیستم‌های AWD پاره وقت مدرن از تعدادی سنسور برای ارسال اطلاعات به کامپیوتری که تقسیم نیرو بین چرخ‌ها را بر عهده دارد استفاده می‌نمایند.

آموزش چک کردن فشار باد لاستیک خودرو

مزایا و معایت سیستم AWD:

بهترین نکته در رابطه با این سیستم این است که نیازی نیست تا راننده در کنترل آن نقشی داشته باشد.‌ یا تمامی چرخ‌ها درگیر هستند و‌یا اینکه سیستم طوری طراحی شده است که براساس نیاز و کمبود کشش نیروی گشتاور را تقسیم نماید.

در حالی که AWD قادر است تا در تمامی شرایط از جاده‌های برفی و بارانی گرفته تا مسیر‌های آف رود سبک عملکرد خوبی را از خود نشان دهد، اما در کل از طرف افرادی که به صورت جدی به آف رود می‌پردازند کمتر انتخاب می‌شود. با وجود اینکه تکنولوژی سیستم‌های AWD روز به روز در حال بهتر شدن و پیشرفت است اما تعداد زیادی از رانندگان آف رود ترجیح می‌دهند تا خودشان زمان استفاده از حالت چهار چرخ متحرک را انتخاب کنند. همچنین حضور AWD موجب افزایش هزینه‌های نگهداری خودرو می‌شود و بهینه بودن مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

سیستم چهار چرخ متحرک چیست؟

معمولا هنگامی که بحث سیستم‌هایی که چهار چرخ خودرو را به حرکت در می‌آورند به میان می آید، ۴WD به ذهن افراد خطور می‎‌کند. البته با توجه به اینکه اصول این سیستم به ابتدای تاریخ صنعت خودرو سازی باز می‌گردد، این امر آنچنان هم غافلگیر کننده نیست. در هر صورت این سیستم هنوز هم در کامیون‌های بزرگ و SUV‌ ها‌یافت می‌شود.

اما با گذشت زمان مهندسی سیستم‌های ۴WD پیچیده‌تر شده است، و با وجود اینکه این سیستم هنوز به منظوراستفاده در مسیر‌های آف رود طراحی می‌شود، اما می‌توان آن را بر روی انواع خودرو‌ها موجود در بازار و حتی مدل‌های لوکس‌ یافت. سیستم چهار چرخ متحرک گشتاور را از طریق دیفرانسیل‌های قرار گرفته در محور‌های جلو، وسط و عقب خودرو انتقال می‌دهد که این امکان را برای خودرو فراهم می‌کند تا با بیشترین کشش ممکن در شرایط گوناگون حرکت نماید.

نحوه کارکرد سیستم چهار چرخ متحرک:

مانند سیستم AWD، سیستم ۴WD نیز برای انتقال نیروی گشتاور به تمامی چرخ‌ها هنگامی که نیازمند کشش بیشتر هستیم طراحی شده است. اما تفاوت در این است که سیستم ۴WD قدرتمند‌تر عمل می‌کند و می تواند از پس مسیر‌های سخت و ناهموار نیز بر آید. این سیستم نیز به دو صورت تمام وقت و پاره وقت طراحی شده است.

سیستم چهار چرخ متحرک تمام وقت:

سیستم تمام وقت ۴WD عملکردی همانند سیستم تمام وقت AWD دارد و بصورت مداوم نیرو را در اختیار تمامی چرخ‌ها می گذارد. همچنین در برخی از طراحی‌های صورت گرفته راننده این امکان را دارد تا تقسیم نیرو را بر روی محور‌های جلو و عقب از طریق حالت‌های مختلف انتخاب نماید.

سیستم چهار چرخ متحرک پاره وقت:

این نوع از سیستم ۴WD سنتی ترین حالت آن است که می‌توان آن را بر روی کامیون‌ها و SUV‌ هایی که برای شرایط و مسیر‌های سخت طراحی شده اند‌ یافت. در این حالت‌یک محور از چرخ‌های خودرو درگیر است که معمولا محور عقبی است. همچنین انتخاب زمان فعال شدن این سیستم بر عهده‌ی راننده است که می‌تواند آن را با‌ یک دکمه فعال نماید. در برخی خودرو‌ها نیز امکانی وجود دارد که قابلیت قفل کردن دیفرانسیل را در شرایط سخت آف رود فراهم می‌نماید.

مزایا و معایب سیستم ۴WD:

بهترین عملکرد خودرو‌هایی که به سیستم ۴WD مجهز اند بیشتر در شرایط نامساعد است. با وجود اینکه امروزه این سیستم بر روی SUV‌ های لوکس و خودرو‌های لاکچری قرار می‌گیرد، اما هنوز هم هدف اصلی طراحی آن برای استفاده در مسیر‌های سخت و خودرو‌های سنگین می‌باشد.

امروزه طراحی سیستم‌های ۴WD متناسب با تغییراتی است که بر روی طراحی خودرو‌های جدید صورت می‌گیرد. اما همچنان سیستم‌های ۴WD سواری خشک‌تری را نسبت به ۲WD ارائه می‌دهند. این سیستم نیز بر روی مصرف سوخت خودرو تاثیری منفی دارد و هزینه‌های نگهداری آن را افزایش می‌دهد.

مقایسه‌ی ۴WD با AWD در شرایط برفی:

در رابطه با این سیستم‌ها چند نکته وجود دارد که باید به خاطر بسپارید. تفاوتی ندارد که شما کدام‌یک از این دو سیستم را انتخاب می‌کنید، اگر خودرو در فشار کافی قرار گیرد ممکن است کشش و چسبندگی خود را از دست دهد و از مسیر خود خارج شود. و با وجود اینکه هر دو سیستم برای افزایش کشش خودرو به سطح جاده طراحی شده اند اما هیچ کدام از آنها در توقف بهتر خودرو نقشی را ایفا نمی‌کنند. با در نظر داشتن مطالب فوق می‌توان گفت که هر دو سیستم می توانند برتری چشمگیری را به شما در مسیر‌های برفی و‌ یخی بدهند و ارزش پرداخت هزینه‌های اضافی را بر اساس نوع محل زندگی و نحوه‌ی استفاده شما از خودرو دارند.

رانندگی در آب و هوای سرد به معنای تغییر شرایط جوی و جاده است. سیستم‌های AWD برای اینگونه شرایط طراحی شده اند و هر دو حالت آن می توانند به این تغییرات آب و هوایی واکنش مناسب تر و سریع‌تری را نسبت به راننده نشان دهند و خودرو را با وضعیت جاده تطبیق دهند.

از طرف دیگر سیستم ۴WD برای مسیر‌هایی با شرایط دشوار تر طراحی شده است و می‌تواند به عبور خودروی شما از تپه‌های‌یخی و مسیر‌های پوشیده از برف و وضعیت‌های مشابه کمک نماید.

کدام‌یک از سیستم‌های ۴WD و AWD برای شما مناسب تر است؟

با توجه به تفاوت AWD و ۴WD، پاسخ این سوال بستگی به محل زندگی شما، نوع مسیری که در آن رفت و آمد می‌کنید و سلیقه‌ی شخصی شما دارد.

سیستم AWD را می‌توانید در تمامی خودرو‌ها از کامیون‌ها گرفته تا SUV‌ ها و خودرو‌های کامپکت بیابید. این سیستم بیشترین کشش ممکن را در شرایط عادی برفی و‌ یا مسیر‌های آف رود سبک ارائه می‌دهد، اما در مصرف سوخت مناسب عمل نمی‎‌کند. همچنین این برتری را دارد که می‌تواند مرتبا نیروی گشتاور را به تمامی چرخ‌ها ارسال کند و‌ یا اینکه بدون نیاز به دخالت راننده زمان مناسب برای تقسیم این نیرو را تشخیص دهد و گشتاور را به هر دو محور ارسال نماید.

سیستم ۴WD مناسب افرادی است که در شرایط سخت آب و هوایی زندگی می کنند و‌یا علاقه مند به آف رود هستند. این سیستم را معمولا در کامیون‌ها و SUV‌ هایی که ارتفاع بیشتری نسبت به دیگر وسایل نقیله دارند مشاهده می‌کنیم. سیستم ۴WD این قابلیت را به آنها می‌دهد که در برف سنگین، جاده‌های سخت و شیب دار حرکت کنند و‌ یا باربری انجام دهند. همچنین این سیستم به راننده این امکان را می‌دهد تا میزان نیروی ارسالی به هر کدام از محور‌ها را کنترل نماید.

منبع: edmunds

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا