مشخصات خودروها

تویوتا پریوس

مشخصات فنی تویوتا پریوس
خودرو
نام خودرو تویوتا پریوس
کشور سازندهژاپن
سال طراحی2016
مشخصات فنی
موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1798 سی سی
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 121 اسب بخار در 5200 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 142 نیوتن متر در 3600 دور در دقیقه
جعبه دنده e-CVT
شتاب 0 تا 100 10.6 ثانیه
حداکثر سرعت 180 کیلومتر در ساعت
وزن 1450 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 4540 طول - 1760 عرض - 1490 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2700 میلیمتر
مصرف سوخت و استانداردها
مصرف سوخت داخل شهر-
مصرف سوخت خارج از شهر-
مصرف سوخت ترکیبی 3.6 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک 43 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 6
میزان تولید CO2 76 گرم در هر کیلومتر
استاندارد امنیت5 ستاره
تجهیزات و امکانات
ترمز و پایداری ABS – EBD – BAS – VSC - TRC
کیسه هوا کیسه هوای راننده – سرنشین جلو – جانبی سرنشین جلو – پرده ای - زانویی
سیستم صوتی سیستم صوتی JBL – صفحه نمایشگر لمسی – ورودی AUX – بلوتوث – 10 بلندگو – نویگیشن
دیگر تجهیزات نمایشگر سیستم HV و ECO – انتخاب چهار حالت رانندگی ECO و Sport و Normal و EV – چراغ عقب با طرح سه بعدی – آنتن کوسه ای – درب صندوق عقب با قفل برقی - سیستم روشنایی DRL – شیشه های ضد UV – اسپویلر عقب – رینگ های 15 اینچی – تهویه مطبوع خودکار – کروز کنترل – فرمان برقی – صفحه نمایشگر 4.2 اینچی برای اطلاعات خودرو – شارژ بدون سیم تلفن همراه – دوربین عقب – رادار نقطه کور BSM – سنسور پارک در عقب – سیستم هشدار باد لاستیک ها TPMS

تصاویر تویوتا پریوس

تویوتا پریوس PRIUS 3

بررسی تویوتا پریوس

تاریخچه تویوتا پریوس

تویوتا پریوس Prius در اکتبر سال ۱۹۹۷ میلادی توسط شرکت تویوتا ژاپن با شعار ” به موقع و برای کمک به قرن ۲۱ ام ” معرفی و به بازار جهانی عرضه شد. این خودرو نخستین خودروی هیبریدی بود که توانست به تولید انبوه در عرصه جهانی برسد.

امروزه تویوتا پریوس در بیش از ۴۴ کشور جهان به فروش می رسد و به کاهش انتشار گاز سمی CO2 و در نتیجه کاهش آلودگی کمک می کند و با فروش بیش از ۳٫۵۰۰٫۰۰۰۰ دستگاه تا به حال پرفروش ترین خودروی هیبرید دنیا شناخته شده است.

تویوتا پریوس از آغاز تا کنون ۴ نسل عوض کرده و حسابی برای هیبریدی بودن پخته شده است. آخرین نسل پریوس که همان نسل چهارم آن است در سپتامبر سال ۲۰۱۵۵ و در اتوشو لاس وگاس معرفی شد و توانست با طراحی ساختار شکن اش توجه خیلی ها را به خود جلب کند. اکنون شاهد حضور این نسل در ایران هستیم.

خیلی ها هنوز با مفهوم هیبرید آشنا نیستند و نمی دانند این گونه خودرو ها چه مزیتی نسبت به سایرین دارند.

خودروهای هیبریدی خودروهایی هستند که برای حرکت کردن از ترکیب دو یا چند منبع متفاوت قدرتی استفاده می کنند. انواع خودروهای هیبریدی وجود دارند که از سوخت های متفاوتی نظیر گازهای پروپان، سی ان جی، هیدروژن یا انرژی خورشیدی برای تامین قدرت مورد نیاز خود استفاده می کنند.

نوع تکنولوژی های بکار رفته در طراحی و ساخت اینگونه سیستم ها با توجه به شرکت سازنده ، متفاوت هستند. به طور کل می توان خودروهای هیبریدی را به عنوان خودرویی دوگانه با قدرت ترکیبی بین یک موتور درون سوز و یک موتور الکتریکی معرفی کرد که تنها با سوخت گیری موتور بنزینی ، موتور الکتریکی هم توسط انرژی حرکتی موتور شارژ شده و با حرکت هر دو با هم یا تنها موتور الکتریکی ، باعث افزایش چشم گیر راندمان خودرو ، مصرف بهینه ، پیمودن مسافت طولانی تر و کاهش گازهای آلاینده محیط زیست می شوند.

مشخصات ظاهری تویوتا پریوس ۲۰۱۷

تویوتا پریوس ۲۰۱۷ جدید در نگاه اول هیچ شباهتی به نیاکانش ندارد و خبری از چهره کسل کننده و تنبل پیشین در آن یافت نمی شود. تویوتا در طراحی پریوس جدید دست به طراحی خاص و ساختار شکنانه ای زده که با واکنش های گوناگونی از طرف مشتریان همراه شده است. طراحی شکسته و سه بعدی چراغ های جلو و عقب ، رینگ های ۱۷ اینچی آلیاژ آلومینیوم ، طراحی شیب دار به همراه خطوط شکسته بدنه ، آنتن بال کوسه ای و بهره گیری از LED در چراغ ها همگی باعث شده که پریوس دیگر یک خودروی هیبریدی تنبل و ضعیف همچون نسل های پیشین به نظر نرسد و تیپ نسبتاً اسپرتی داشته باشد. البته زیبایی یا دلچسب نبودن این سبک طراحی کاملاً بستگی به نظر شخصی افراد دارد و نمی توانیم درباره آن چیزی بگوییم ولی قابلیت های این خودرو می تواند خیلی ها را راضی نگه دارد.

مشخصات داخلی تویوتا پریوس ۲۰۱۷

وقتی در داخل ماشین تویوتا پریوس می نشینید ، طراحی منحصر به فرد داخل این خودرو همچون نمایی بیرون آن توجه شما را به خود جلب می کند ، با همان نگاه اول متوجه تفاوت در طراحی و چینش ادوات داخلی پریوس با سایر خودرو ها خواهید شد. تویوتا در طراحی فضای داخلی این خودرو سعی کرده دسترسی هر چه بیشتر راننده به بخش های مختلف را تامین کند و در نتیجه کنترل بهتری بر شرایط خودرو در طول رانندگی داشته باشد.

صفحه نمایش دوگانه ۴٫۲ اینچی جهت نمایش اطلاعات مختلف خودرو و انجام وظیفه صفحه کیلومتر که در وسط داشبورد قرار گرفته است ، مدتی زمان می برد که به جای صفحه کیلومتر های پشت فرمان ، به این سبک نمایش عادت کنید.

صندلی هایی با آرگونومی مناسب و قابلیت تنظیم ۸ جهته برای صندلی راننده و ۴ جهته صندلی سرنشن جلو و صفحه نمایش ۷ اینچی با سیستم مولتی مدیا قدرتمند در نسخه فول از دیگر ویژگی های پریوس می باشند.

امکانات رفاهی تویوتا پریوس ۲۰۱۷

از جمله آپشن های تعبیه شده در پریوس ۲۰۱۷ می توان موارد زیر را نام برد:

چراغ های جلو از نوع Bi-LED با قابلیت روشن و خاموش شدن خودرکار ، چراغ روز روشن و مه شکن از نوع LED ، آینه های جانبی مجهز به گرمکن ، سانروف چند حالته ، رینگ های ۱۵ یا اینچی ۵ پره آلیاژ آلومینیوم ، آنتن بال کوسه ای ، سنسور باران ، سیستم کنترل آب و هوای هوشمند کابین به همراه فیلتراسیون گرده و غبار ، دوربین دید عقب ، سیستم مولتی مدیا پیشرفته و قدرتمند Entune™ Premium JBL® با ۶ اسپیکر و قابلیت سازگاری با انواع گوشی های هوشمند ، صفحه نمایش ۷ اینچی رنگی تمام لمسی چند کاره ( مولتی مدیا ، مسیریاب ) ، صفحه نمایش ۴٫۲ اینچی جهت نمایش اطلاعات مختلف همچون شرایط سیستم هیبرید – وضعیت باتری ها – آب و هوا – حالت رانندگی و اطلاعات مربوط به صفحه کیلومتر ، صندلی هایی با تریم SofTex و قابلیت تنظیم ۸ جهته برای صندلی راننده و ۴ جهته صندلی سرنشن جلو ، کروز کنترل ، صندلی های تاشو ردیف عقب به نسبت ۶۰/۴۰ ، فرمان تلسکوپی با روکش SofTex و دکمه های کنترل کروز – سیستم مولتی مدیا و بلوتوث جهت برقراری تماس قرار گرفته بر روی آن ، سیستم هشدار نقطه کور ، سیستم مانیتورینگ فشار باد تایر ها ، استارت دکمه ای key less به همراه کلید هوشمند ، آینه الکتروکرومیک ، شارژر وایرلس گوشی های هوشمند

قابل ذکر است که همه آپشن های گفته شده در بالا ممکن است در همه مدل های تویوتا پریوس ۲۰۱۷ موجود نباشد.

مشخصات فنی تویوتا پریوس ۲۰۱۷ هیبرید

تویوتا پریوس ۲۰۱۷ هیبرید از دو موتور ؛ یکی بنزینی و دیگری الکتریکی بهره می برد. موتور بنزینی پریوس جدید یک موتور ۱٫۸ لیتری ۴ سیلندره ۱۶ سوپاپه است که ۹۵ اسب بخار قدرت را در ۵۲۰۰ دور و ۱۰۵ پوند فوت گشتاور را در ۳۶۰۰ دور تولید می کند. پیشرانه‌ی بنزینی در پریوس علاوه بر حرکت خودرو ، وظیفه‌ی شارژ کردن باتری‌ها را به عهده دارد.

موتور الکتریکی پریوس نیز یک موتور ۵۳ کیلو واتی ( معادل ۷۱ اسب بخار ) است که می تواند حاکثر ۱۲۰ پوند فوت گشتاور را تولید کنید. ولتاژ کاری این موتور در حالت ماکزیمم توانش ۶۰۰ ولت است.

تویوتا پریوس با این دو موتور در حالت هیبرید حداکثر می تواند به قدرت ۱۲۱ اسب بخار دست یابد. در پریوس برای تامین انرژی موتور الکتریکی و نیز ذخیره نیرو تولید شده توسط موتور بنزینی از دو نوع باتری متفاوت استفاده شده است که اول از نوع Nickel-Metal Hydride (Ni-MH) می باشد و ۲۰۱ ولت برق را تولید می کند و دومی از نوع Lithium-ion (Li-ion) است که این هم ۲۰۷ ولت برق را می تواند تولید کند.

حداکثر سرعت ثبت شده پریوس ۱۸۰ کیلومتر در ساعت و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر آن ۱۰٫۷ ثانیه می باشد.

پریوس دیفرانسیل جلو است و سیستم انتقال قدرت آن از نوع سیستم کنترل الکترونیکی انتقال قدرت به صورت دائماً متغیر (ECVT) می باشد.

مصرف سوخت ترکیبی پریوس تنها ۵۲mpg معادل ۴٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که کاملاً ایده آل می باشد. ظرفیت باک پریوس ۴۳ لیتر در نظر گرفته شده که با توجه به مصرف بنزین خیلی کم آن کاملاً مناسب خواهد بود.

نسل چهارم تویوتا پریوس با اتاقی بزرگتر و استحکام بالاتر بدنه نسبت به نسل قبل هم اکنون در ایران قابل خریداری میباشد.این سدان هیبریدی سبزدر سراسر دنیا طرفداران بیشماری دارد و در کشور ما هم توانسته درمدت زمان اندکی از خریداران ایرانی دلربایی کند.

نکات مثبت تویوتا پریوس

مصرف سوخت بسیار پایین-کیفیت ساخت بالا-کابین جادار-مجهز بودن به رادار نقطه کور

نکات منفی تویوتا پریوس

نداشتن سانروف در این بازه قیمتی. ظاهر عجیب

امنیت تویوتا پریوس

یکی از علل محبوبیت جهانی شرکت تویوتا ، خودرو های کاملاً ایمن و استاندارد این شرکت می باشد. پریوس ۲۰۱۷ نیز به خوبی در بخش امنیت تویوتا را سربلند کرده و توانسته ۵ ستاره کامل امنیت را از سازمان مطرح EuroNcap دریافت کند.

این خودرو از سیستم معروف ستاره ایمنی تویوتا بهره می برد که شامل : کنترل پایداری خودرو (VSC)، کنترل کشش (TRAC)، سیستم ضد قفل ترمز (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، کمک ترمز (BA) و توقف هوشمند (Technology® SST) می شود.

از دیگر ویژگی های امنیتی این سامورایی هیبریدی می توان به : سیستم کمکی شروع حرکت در سر بالایی HAC ، سیستم ایموبلایزر ، سیستم هشدار نقطه کور و سیستم مانیتورینگ فشار باد تایر ها نیز اشاره کرد. ( البته ممکن است برخی از این قابلیت ها در همه نسخه های پریوس موجود نباشد).

نقد کارشناسی تویوتا پریوس

تویوتا پریوس در اکتبر سال ۱۹۹۷ میلادی توسط شرکت تویوتا ژاپن با شعار «به موقع و برای کمک به قرن ۲۱ ام» معرفی و به بازار جهانی عرضه شد. این خودرو نخستین خودروی هیبریدی بود که توانست به تولید انبوه در عرصه جهانی برسد.

امروزه تویوتا پریوس در بیش از ۴۴ کشور جهان به فروش می رسد و به کاهش انتشار گاز سمی CO2 و در نتیجه کاهش آلودگی کمک می کند و با فروش بیش از ۳٫۵۰۰٫۰۰۰۰ دستگاه تا به حال پرفروش ترین خودروی هیبرید دنیا شناخته شده است.

تویوتا پریوس از آغاز تا کنون ۴ نسل عوض کرده و حسابی برای هیبریدی بودن پخته شده است. آخرین نسل پریوس که همان نسل چهارم آن است در سپتامبر سال ۲۰۱۵۵ و در اتوشو لاس وگاس معرفی شد و توانست با طراحی ساختار شکن اش توجه خیلی ها را به خود جلب کند. اکنون شاهد حضور این نسل در ایران هستیم.

تویوتا پریوس ۲۰۱۷ هیبرید از دو موتور، یکی بنزینی و دیگری الکتریکی بهره می برد. موتور بنزینی پریوس جدید یک موتور ۱٫۸ لیتری ۴ سیلندره ۱۶ سوپاپه است که ۹۵ اسب بخار قدرت را در ۵۲۰۰ دور و ۱۰۵ پوند فوت گشتاور را در ۳۶۰۰ دور تولید می کند. پیشرانه‌ی بنزینی در پریوس علاوه بر حرکت خودرو، وظیفه‌ی شارژ کردن باتری‌ها را به عهده دارد.

موتور الکتریکی پریوس نیز یک موتور ۵۳ کیلو واتی ( معادل ۷۱ اسب بخار ) است که می تواند حاکثر ۱۲۰ پوند فوت گشتاور را تولید کنید. ولتاژ کاری این موتور در حالت ماکزیمم توانش ۶۰۰ ولت است.

تویوتا پریوس با این دو موتور در حالت هیبرید حداکثر می تواند به قدرت ۱۲۱ اسب بخار دست یابد. در پریوس برای تامین انرژی موتور الکتریکی و نیز ذخیره نیرو تولید شده توسط موتور بنزینی از دو نوع باتری متفاوت استفاده شده است که اول از نوع Nickel-Metal Hydride (Ni-MH) می باشد و ۲۰۱ ولت برق را تولید می کند و دومی از نوع Lithium-ion (Li-ion) است که این هم ۲۰۷ ولت برق را می تواند تولید کند.

حداکثر سرعت ثبت شده پریوس ۱۸۰ کیلومتر در ساعت و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر آن ۱۰٫۷ ثانیه است.

پریوس دیفرانسیل جلو است و سیستم انتقال قدرت آن از نوع سیستم کنترل الکترونیکی انتقال قدرت به صورت دائما متغیر (ECVT) است.

مصرف سوخت ترکیبی پریوس تنها ۵۲mpg معادل ۴٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که کاملا ایده آل محسوب می‌شود. ظرفیت باک پریوس ۴۳ لیتر در نظر گرفته شده که با توجه به مصرف بنزین خیلی کم آن کاملاً مناسب خواهد بود.

تویوتا پریوس در حال حاضر رقبایی چون هیوندای النترا وارداتی و مونتاژ، کیا سراتو وارداتی، سانگ یانگ تیوولی و نیسان جوک پلاتینیوم را در مقابل دارد و باید بگوییم در این بازه قیمتی یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود. البته پریوس در حال حاضر با مشکل قطعات روبه‌رو است و همانند سایر خودروهای وارداتی به کشور، شرایط مناسبی در زمینه خدمات پس از فروش ندارد.

کاریرا را در اینستاگرام دنبال کنید
carera.ir @
برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا