توصیه ها

زمان و نحوه صحیح استفاده از چراغ مه شکن خودرو

چراغ مه شکن

کاربرد چراغ مه شکن از روی نام آن مشخص است، اما با این حال ممکن است نحوه‎‌ی عملکرد آنها برای برخی از افراد کاملا مشخص نباشد، کاریرا در این مقاله برای شما تمامی اطلاعات مربوط به چراغ های مه شکن را جمع آوری کرده است.

ساختار چراغ خودرو ها در سال های اخیر دستخوش تغییرات بسیاری شده است، به گونه ای که امروزه حضور چراغ های مه شکن بر روی خودرو ها کمی غیر ضروری بنظر می رسد. اما بر اساس قانون برخی کشورها نصب چراغ های مه شکن بر روی محور عقب خودرو ها الزامی است، از طرفی دیگر خودروسازان نصب چراغ های مه شکن در قسمت جلویی خودرو را به عنوان آپشنی جانبی برای خودرو های لوکس در نظر می گیرند. با کاریرا همراه باشید تا ببینیم در چه مواقعی و چگونه باید از چراغ های مه شکن خودرو استفاده کنیم.

چراغ های مه شکن جلو معمولا در خودرو های کلاس متوسط و سطح بالا یافت می شود، و به عنوان یکی از ویژگی های متمایز کننده طراحی ظاهری این مدل ها از نسخه های پایه به حساب می آید. این چراغ ها به شما کمک می کنند تا در هنگام رانندگی در هوای مه آلود دیده بهتری داشته باشید، البته اگر شما تجربه‎‌ی رانندگی در آب و هوای نامساعد را داشته باشید حتما متوجه این نکته شده اید که تمامی افراد به نحوه‎‌ی استفاده از این چراغ ها تسلط کامل دارند.

چراغ مه شکن

در بعضی از خودرو های جدید به منظور نصب چراغ دیلایت Daylight با توجه الزامی شدن مجهز شدن خودرو ها به این آپشن، از چراغ های مه شکن صرف نظر شده است. این چراغ ها با هدفی مشابه کاربرد چراغ های مه شکن طراحی شده اند با این تفاوت که چراغ های دیلایت تنها برای مشخص کردن حضور شما در مسیر برای دیگر رانندگان تولید می شوند نه برای ارتقای بازه‎‌ی دید شما در جاده.

چگونگی استفاده از چراغ های مه شکن خودرو

معمولا چراغ های مه شکن از طریق کلیدی مجزا و جدا از دکمه فعال کننده‎‌ی چراغ های جلو فعال می شوند. در بعضی از خودرو ها این چراغ ها بوسیله‎‌ی تعدادی دکمه که ۲ عدد هستند و یکی از آنها مخصوص چراغ های جلو و دیگری برای چراغ های عقب خودرو تعبیه شده است فعال می شوند. در دیگر خودرو ها نیز این عمل بوسیله کلید های چرخشی صورت می پذیرد، در این خودرو ها شما به راحتی کلید را در حالت مورد نظر خود قرار داده و چراغ ها روشن می شوند.

چراغ مه شکن

در بسیاری از خودرو ها یک نماد برای نمایش روشن بودن چراغ های مه شکن در نظر گرفته شده است، این نماد معمولا در کنار نماد روشن بودن چراغ های اصلی در صفحه نمایش پشت فرمان نشان داده می شود و شکل ظاهری آن در جهت نماد چراغ های اصلی است. نماد چراغ مه شکن محور عقب خودر نیز معمولا ظاهری در جهت مخالف نماد چراغ های اصلی دارد. طراحی چراغ های مه شکن به گونه ای است که زمانیکه چراغ های اصلی خودرو خاموش می شوند آنها نیز غیر فعال می شوند.

چراغ مه شکن

زمان استفاده از چراغ های مه شکن

برخی از رانندگان اینگونه تصور می کنند که با کمترین مه موجود نیاز به استفاده از چراغ مه شکن پیدا می کنند اما اینطور نیست. در ادامه توضیح خواهیم داد تا در چه مواقعی از چراغ مه شکن استفاده نمایید و در چه موقعی آن را خاموش کنید.

چراغ های مه شکن برای آب و هوای نامساعد که معمولا مربوط به مه می شود طراحی شده اند. همچنین در هنگام بارش برف و باران شدید نیز از این چراغ ها استفاده می شود. این چراغ ها بیشتر برای مشخص شدن حضور شما در جاده طراحی شده اند تا اینکه مسیر شما را روشن کنند بنابراین در شرایطی که دید کافی وجود دارد نیازی به استفاده از آنها نیست. و وظیفه‎‌ی روشن کردن مسیر به عهده‎‌ی چراغ های اصلی است. و این چراغ ها باید در زمانی که چراغ های اصلی برای مشخص کردن حضور شما در جاده کافی نیستند استفاده شوند.

چراغ مه شکن

قانون بزرگراه ها در مورد استفاده از مه شکن

تنها زمانی اجازه‎‌ی استفاده از چراغ های مه شکن را پیدا می کنید که شریط دید کاهش قابل توجهی داشته باشد

شما تنها زمانی اجازه‎‌ی استفاده از چراغ های مه شکن را پیدا می کنید که شریط دید کاهش قابل توجهی داشته باشد، به عبارتی دیگر راننده نتواند تا ۱۰۰ متر جلوی خود را مشاهده کند. همچنین پس از بهبود شرایط دید خاموش کردن این چراغ ها الزامی است.

در خیابان هایی که سرعت مجاز ۵۰ کیلومتر بر ساعت است چراغ های روشنایی با فاصله‎‌ی ۱۸۳ متری از یکدیگر نصب شده اند، این مسئله میتواند به عوان یک راه حل مناسب برای رانندگان استفاده شود، به طور مثال اگر می توانید چراغ های خیابان بعدی را مشاهده نمایید نیازی به استفاده از مه شکن ندارید اما اگر شرایط جوی به گونه ای است که دید کافی وجود ندارد باید از چراغ مه شکن استفاده نمود.

با وجود اینکه چراغ های مه شکن برای دید بهتر طراحی شده اما رانندگان باید جانب احتیاط را نیز راعایت کنند، اگر شرایط جوی بیش از حد نامساعد است احتمال اینکه مسیر نیز لغزنده باشد وجود دارد، بنابراین بهتر است که رانندگان سرعت خود را کاهش داده و فاصله خود را با خودروی روبرویی حفظ نمایند تا در شرایط اضطراری بتوانند خودرو را کنترل کنند.

چراغ مه شکن

مواقعی که نباید از چراغ مه شکن استفاده نمود

زمانی که شرایط هوای مه آلود از بین می رود، باید چراغ های مه شکن را خاموش کنید

زمانی که شرایط هوای مه آلود از بین می رود، باید چراغ های مه شکن را خاموش کنید. همچنین سعی کنید از شرایط جوی قبل از سفر اطلاع پیدا کنید، مه معمولا قبل از طلوع آفتاب تشکیل میشود و پس از طلوع خورشید به تدریج از بین می رود، بنابراین در مسیر رانندگی خود مرتبا به شرایط آب و هوا توجه نمایید تا در صورت عدم نیاز به مه شکن و مساعد شدن آب و هوا آن را خاموش نمایید.

زمانی که خودرو را خاموش می کنید چراغ ها نیز خاموش می شوند و پس از روشن کردن خودرو این چراغ ها بصورت دستی فعال می شوند، اما اگر در حال حرکت هستید و چراغ های اصلی خودرو روشن هستند و هوا مساعد است مطمئن شوید که چراغ های مه شکن خاموش باشند.

چراغ مه شکن

قوانین بزرگراه در رابطه با مواقعی که نباید از چراغ های مه شکن استفاده کنید کاملا مشخص است

چراغ های مه شکن نسبت به چراغ های عقب خودرو نور بیشتری دارند بنابراین اگر این چراغ ها روشن باشند و راننده اقدام به ترمزگیری نماید ممکن است به علت تداخل نور، چراغ ترمز برای دیگر رانندگان مشخص نباشد

شما نباید از چراغ های مه شکن محور جلو یا عقب خودرو استفاده کنید مگر در شرایطی که محدوده‎‌ی دید به طور قابل توجهی کاهش یافته باشد. و به منظور جلوگیری از آسیب رساندن به دید دیگر رانندگان و یا تداخل در چراغ های ترمز خودرو، به محض مساعد شدن آب و هوا باید آنها را خاموش نمایید.

بدیهی است در شرایط آب و هوایی مساعد احتیاجی به استفاده از این چراغ ها نیست، و در شرایطی که نور کافی وجود ندارد و یا هوا تاریک است روشن کردن این چراغ به همراه چراغ اصلی تاثیری در بیشتر شدن دید شما ندارد.

یکی دیگر از مواقعی که باید از روشن کردن مه شکن اجتناب کنید در همگام خیس بودن جاده است، ترکیب نور مه شکن و قطرات آب و انعکاس آنها ممکن است در دید دیگر رانندگان اختلال ایجاد کند.

چراغ مه شکن

چند پرسش و پاسخ کوتاه در رابطه با چراغ مه شکن

آیا چراغ های مه شکن حقیقتا کاربردی هستند؟

بله، اما این چراغ ها برای یک هدف خاص طراحی شده اند و آن هم تنها مشخص شدن خودروی شما در مسیر در شرایط جوی مه آلود و نامساعد است.

آیا تمامی خودرو ها به چراغ مه شکن مجهز هستند؟

چراغ مه شکن محور عقب بر اساس قانون برای تمامی خودرو ها الزامی است، اما چراغ مه شکن جلو در تمامی خودرو ها حضور ندارد و به عنوان یک آپشن جانبی و معمولا برای متمایز کردن طراحی ظاهری برخی مدل های لوکس بر روی آنها نصب می شود. تمامی خودروهای جدید نیز به چراغ های دیلایت مجهز می شوند که آنها هم در مشخص شدن خودروی شما برای دیگر رانندگان در مسیر موثر اند.

هدف قرار دادن چراغ های مه شکن بر روی خودرو ها چیست؟

چراغ مه شکن به خودروی شما کمک می کند که حضور آن در شرایطی که بیش از ۱۰۰ متر دید برای دیگر رانندگان وجود ندارد در جاده مشخص شود.

در شرایط مه آلود از چه چراغی باید استفاده کرد؟

در شرایط جوی مه آلود و نامناسب ابتدا چراغ های اصلی خودرو را روشن نمایید، اگر محدوده‎‌ی دید شما به کمتر از ۱۰۰ متر رسید چراغ مه شکن را روشن کنید.

چرا باید چراغ مه شکن را در زمانی که شرایط جوی بهبود یافت خاموش کرد؟

چراغ های مه شکن جلو و عقب خودرو در شرایط آب و هوایی معمولی انعکاس های نامناسبی را در شیشه‎‌ی جلوی خودروی دیگر رانندگان دارند و میتوانند آزار دهنده باشند و در دید آنها اختلال ایجاد کنند، همچنین مه شکن عقب خودرو عملکرد چراغ ترمز را نیز مختل می کند.

منبع: autoexpress

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا