تست، مقایسه و بررسی خودرو

مقایسه‌ی مدل کوپه‌ و کابریولت پورشه ۹۱۱ کاررا

پورشه 911 کاررا

شما کدام یک از این دو مدل پورشه ۹۱۱ کاررا را ترجیح می‌دهید؟!

واژه‌ی کابریولت از زبان فرانسه گرفته شده است، این لغت اولین بار در نیمه‌ی قرن ۱۸میلادی برای توصیف کالسکه‌های دونفره‌ای که توسط یک اسب کشیده می‌شدند استفاده شد. اما چیزی که کابریولت‌ها را از دیگر کالسکه‌ها متمایز می‌نمود سقف جمع شونده‌ی آنها بود و سرنشینان این کالسکه‌ها می‌توانستند سواری در فضای باز را تجربه کنند. کالسکه‌های کابریولت اولین وسایل نقلیه‌ی کانورتیبل به حساب می‌آمدند. همین قضیه در نسل ۹۹۲ پورشه ۹۱۱ کاررا صدق می‌کند، با این تفاوت که دیگر اسبی وجود ندارد و یک ردیف اضافه برای سرنشینان عقب این خودرو در نظر گرفته شده است.

 موتور، سیستم انتقال قدرت، تایر‌ها و ترمز کاررا کابریولت و پورشه‌ ۹۱۱ استاندارد یکسان است. اما تفاوت این دو نسخه در چیست؟ ما این دو مدل را در یکی از روستا‌های اشتوتگارت آلمان بررسی کردیم و تفاوت‌های آنها را برای شما در ادامه‌ی مقاله لیست کردیم.

تفاوت اول: قیمت

پورشه ۹۱۱ کاررا کوپه با قیمت پایه‌ی ۹۸,۷۵۰ دلاری خود بسیار گران تر از خودروهای دیگر محسوب می‌شود، این در حالی است که قیمت مدل کابریولت آن از ۱۱۱,۵۵۰ دلار آغاز می‌گردد. نکته‌ی جالب این است که قیمت گذاری پورشه در مدل‌های کوپه و کانورتیبل کاررا با قیمت گذاری آن برای مدل‌های ۷۱۸ باکستر و کیمن مقایسه می‌شود.

همانند نسخه‌ی کابریولت و کوپه‌ی ۹۱۱، مشخصات فنی مدل کانورتیبل ۷۱۸ باکستر نیز با ۷۱۸ کیمن یکسان ‌می‌باشد و تنها تفاوت این دو خودرو در سقف آنها است. در پورشه ۷۱۸، مدل کانورتیبل تنها ۳٫۶ درصد گران‌تر از مدل کوپه‌ است، اما این تفاوت قیمت در پورشه کاررا به ۱۳ درصد می‌رسد.

پورشه 911 کاررا

 

تفاوت دوم: ظاهر

این مورد سلیقه‌ای است، اما من همیشه از مدل‌ کانورتیبل ۹۱۱ متنفر بودم! ظاهر مدلهای کانورتیبل در حالی که عقب خودرو مرتفع‌تر از جلو‌ی آن است کمی عجیب به نظر می‎رسد. در مورد کاررا ۹۱۱ جدید نیز نه تنها عقب آن از قسمت پایینی شیشه‌ی جلو بلندتر است، بلکه زیر چراغ‌های عقب آن نیز به گونه‌ای حجیم طراحی شده که ظاهری بزرگ را به آن بخشیده است.

تفاوت سوم: وزن

معمولا خودروهای کانورتیبل سنگین‌تر از مدل‌های معمولی خود هستند، دلیل این امر این است که علاوه بر مکانیزمی که برای باز و بسته شدن سقف خودرو لازم است، همچنین شاسی آن باید به گونه‌ای طراحی شود که استحکام لازم را بدنه را در هنگام جمع شدن سقف خودرو حفظ نماید.

مدل ۹۱۱ نیز از این قاعده مستثنی نیست، بنابر اعلام پورشه، نسخه‌ی کابریولت کاررا ۱۵۷۵ کیلوگرم وزن دارد، این به این معنا است که کاررا کابریولت ۷۰ کیلوگرم از مدل کوپه‌ی خود بیشتر حمل می‌نماید. این نکته را به خاطر بسپارید که این اضافه وزن بر هندلینگ آن نیز تاثیر می‎‌گذارد.

تفاوت چهارم: بوی خودرو!

ما این دو خودرو را در حواشی شهر اشتوتگارت آلمان تست کردیم و چون این مناطق روستایی محسوب می‎شود طبیعتا تعداد زیادی گاو و گوسفند در آنجا حضور دارند. بنابراین هنگام رانندگی با مدل کانورتیبل در این مناطق کمی بوی طولیه استشمام می‌کنید، اتفاقی که هرگز پشت فرمان مدل کوپه‌ی ۹۱۱ تجربه نخواهید کرد! در نتیجه اگر به خودروای برای رفت و آمد در مناطق روستایی و مسیرهایی که دام‌ از آنجا تردد می‌کند نیاز دارید، انتخاب مدل کوپه منطقی‌تر خواهد بود.

تفاوت پنجم: بازدهی و کارایی

هنوز آمار و ارقام رسمی مصرف سوخت این دو مدل منتشر نشده است. اما بر اساس تست NEDC صورت گرفته، مصرف سوخت در مدل کوپه‌ی پورشه ۹ لیتر و در نسخه‌ی کابریولت آن ۹٫۲ لیتر می‌باشد. اینجا این سوال پیش می‌آید که چرا با وجود اینکه سیستم انتقال قدرت و موتور این دو خودرو یکسان است، اما آمار و ارقام مصرف سوخت آنها متفاوت تخمین زده شده؟! در پاسخ باید بگوییم که این قضیه به ایرودینامیک و وزن اضافه‌ی مدل کانورتیبل مربوط می‌شود.

تفاوت ششم: صدا

تابحال شده که در تونل‌ها شیشه‌ی خودروی خود را برای شنیدن بهتر صدای موتور پایین دهید؟! رانندگی با مدل کابریولت پورشه مانند همین کار است، با این تفاوت که حس بهتری دارد! بخصوص با انتخاب سیستم اگزوز اسپورت آپشنال این خودرو، موتور تخت ۳ لیتری توربو دوقلو ۶ سیلندری آن غوغا به پا خواهد کرد. همچنین صدای باد در هنگام رانندگی با مدل کابریولت بیشتر از نسخه‌ی کوپه به گوش می‌رسد که کاملا طبیعی است.

تفاوت هفتم: شتاب و سرعت

به همان دلیلی که مدل کابریولت ۹۱۱ بازدهی کمتری دارد (وزن بیشتر و ایرودینامیک متفاوت)، مدل کوپه‌ی ۹۱۱ نیز سریع‌تر به فشار پدال گاز واکنش نشان می‌دهد و نهایت سرعت آن کمی بیشتر از نسخه‌ی کانورتیبل خود است. بر اساس اعلام پورشه، نهایت سرعت مدل کوپه‌ی کاررا ۲۹۳ کیلومتر بر ساعت است در حالی که نسخه‌ی کابریولت آن ۲۸۹٫۵ کیلومتر بر ساعت سرعت دارد.

در مسابقه‌ی ۰ تا ۱۰۰ این دو خودرو، مدل کوپه با اختلاف ۰٫۲ ثانیه‌ای برنده شد، کاررا کوپه در عرض ۴ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد این در حالی است که مدل کابریولت آن این عمل را در ۴٫۲ ثانیه انجام می‌دهد.

البته لازم است این نکته را به شما یاد آوری کنیم که بهترین بهانه برای تجربه‌ی رانندگی با مدل‌های کانورتیبل حس کردن سرعت است نه سرعت بالا. ممکن است که کاررا کابریولت به اندازه‌ی مدل کوپه‌ی خود سریع نباشد اما با جمع شدن سقف خودرو و همراه شدن صدای موتور آن، قطعا تجربه‌ای هیجان انگیز خواهید داشت.

تفاوت هشتم: فضای بالای سر سرنشینان

ما هیچ‌گاه مدل کابریولت را هنگامی که سقف آن بسته بود تست نکردیم، اما در مدل کوپه‌ی این خودرو سرنشینی با قد ۱۸۵ سانتی‌متر به راحتی جای می‌گیرد و در عین حال از فضای کافی در بالای سر خود برخوردار است، اما با این وجود هیچ خودروای نمی‌تواند از نظر فضای بالای سر با مدلی کانورتیبل رقابت نماید!

منبع: motortrend

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا
اینستاگرام کاریرا