تست، مقایسه و بررسی خودرو

اولین تجربه‌ی رانندگی با بنتلی بنتایگا ۲۰۲۰ هیبریدی، آغاز الکتریکی شدن بنتلی

بنتلی بنتایگا 2020

موتورهای بنزینی در حال از بین رفتن هستند، زوال آنها سال‌ها پیش آغاز شد و با روی آوردن خودروسازان به الکتریکی سازی محصولات خود این روند تشدید شده است. امروزه تولید خودروهای تمام الکتریکی افزایش یافته و این در حالی است که مدل‌های الکتریکی نیز تقریبا در تمامی سگمنت‌‌ها یافت می‌شوند.

بنتلی بنتایگا ۲۰۲۰ هیبریدی به عنوان آغازی در الکتریکی‌ سازی مدل‌هایی که تاکنون به این عرصه ورود نکرده‌اند محسوب می‌شود. این بنتلی هیبریدی در نقطه‌ی اوج تکنولوژی الکتریکی تولید شده است، اما مانند اولین خودروهای پلاگین هیبریدی کمبودهایی دارد که پذیرش آنها کمی دشوار است، بیشتر این کاستی‌ها در زیر کاپوت این خودرو روی داده‌اند.

بنتلی بنتایگا 2020

همانند بنتلی کانتیننتال GT 8 سیلندر، این خودرو نیز سیستم انتقال قدرت خود را از گروه فولکس واگن به ارث برده است. البته بر خلاف موتور توربوشارژ دوقلو ۴ لیتری ۸ سیلندر کانتیننتال، این خودرو به پیشرانه‌ای توربوشارژ ۳ لیتری V6 به همراه یک موتور الکتریکی ۹۴ کیلوواتی و باتری ۱۳ کیلووات ساعتی لیتیوم یونی با توانایی تولید ۴۴۳ اسب بخار نیرو و ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور مجهز شده است. موتور الکتریکی به تنهایی ۱۲۶ اسب بخار نیرو و ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید می‌نماید. این در حالی است که باتری ۲۱۰ کیلوگرمی آن طی مسافت تا ۲۶ کیلومتر را فراهم می‌کند. همچنین بنتلی این باتری را در کف خودرو جایگذاری کرده است، بنابراین فضای صندوق عقب اشغال نشده است.

بنتلی بنتایگا 2020

در تستی که در حومه‌ی سیلیکون ولی صورت گرفت، تخمین ۲۶ کیلومتری بنتلی برای برد مدل پلاگین هیبریدی خود را محافظه کارانه یافتیم. در حقیقت ما بیش از این مقدار را با بنتلی هیبریدی پیمودیم و حتی پس از توقف نیز امکان طی مسافت بیشتر وجود داشت. لازم به ذکر است که مسیری انتخابی ما برای تست شامل یک آزادراه و تعدادی تپه می‌شد که در پایین آمدن از آنها برای افزایش برد خودرو، موتور آن را خاموش کردیم.

بنتلی بنتایگا 2020

مانند اکثر خودروهای پلاگین هیبریدی، بنتایگا نیز از سه نوع تنظیمات در سیستم انتقال قدرت الکتریکی خود استفاده کرده است. اینها علاوه بر حالت‌های رانندگی در نظر گرفته شده در دیگر خودروها است (این SUV مانند دیگر اعضای خانواده‌ی بنتلی دارای حالت‌های Sport، Bentley، Comfort و Custom می‌باشد). سیستم هیبریدی این خودرو به کامپیوترهای آن این اجازه را می‌دهد که درباره‌ی نوع قدرت خودرو بسته به شرایطی که اتومبیل در آن قرار دارد تصمیم گیری نماید. حالت Hold، بنتلی را از استفاده از موتور الکتریکی خود محروم می‌کند، این در حالی است که حالت EV موتور بنزینی خودرو را غیرفعال کرده و نهایت سرعت را در ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت برای رانندگی تمام الکتریکی محدود می‌نماید. استفاده از تمامی حالت‌های رانندگی در نظر گرفته شده، کلید بهره‌وری بهینه از باتری های بنتلی می‌باشد. شارژ بنتلی هیبریدی نیز آسان است، باتری‌های آن در عرض ۲٫۵ ساعت توسط شارژرهای ۲۴۰ ولتی پر می‌شوند (در استفاده از پریزهای معمولی برای شارژ این خودرو، ۷٫۵ ساعت زمان لازم است).

بنتلی بنتایگا 2020

در بیشتر موارد بنتلی بنتایگا تجربه‌ی رانندگی خوبی را ارائه می‌دهد، موتور الکتریکی آن قدرت فراوانی تولید می‌کند در حالی که موتور توربوشارژ V6 آن در سرعت‌های بالا قدرت خود را به رخ می‌کشد. اما در کل به نظر می‌رسد که این خودرو در تحت تاثیر قرار دادن راننده خود ناکام است، در این مورد کرنومتر می‌تواند این قضیه را اثبات ‌نماید! صفر تا صد این خودرو ۵٫۲ ثانیه است که ۰٫۵ ثانیه از پورشه کاین هیبریدی جدید بیشتر است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که سیستم گاز و شتاب این اتومبیل آنچنان که باید شما را شگفت زده نخواهد کرد.

کمبود شتاب در این مدل به دلیل وزن بالای ۲۶۲۶ کیلوگرمی آن است، بنتلی بنتایگا ۳۱۷ کیلوگرم سنگین تر از مدل جدید پورشه کاین هیبریدی است. حتی اگر از کند بودن بنتلی نسبت به رقبای خود به دلیل سنگین وزن بودن آن چشم پوشی کنیم، مشکلات دیگری نظیر صدای خسته کننده و معمولی پیشرانه‌ی هیبریدی آن که در حد و شان خودروی لوکسی مانند بنتلی نیست مواجه خواهیم بود. اگر کسی خودرو را مشاهده نکند و بخواهد از روی صدای موتور قضاوت نماید آن را با آئودی Q5 اشتباه خواهد گرفت!

بنتلی بنتایگا 2020

این خودروی هیبریدی از مشکلات کوچک دیگری نیز رنج می‌برد. پدال ترمز احیا شونده در نقطه‌ی مناسبی قرار نگرفته است اما با این وجود پس از چند روز به آن عادت خواهید کرد. همچنین تکانه‌هایی هنگام تغییر و انتقال از موتور الکتریکی به بنزینی وجود دارد. البته ما این مشکلات را به این دلیل بیان می‌کنیم که این خودرو بنتلی است و نباید چنین نواقصی در آن دیده شود.

اما اگر سیستم انتقال قدرت این خودرو را کنار بگذاریم (بیشتر مالکان توجهی به اینگونه موارد ندارند) این خودرو همانند یک بنتلی عمل می‌کند و حتی در برخی موارد از مدل بنزینی آن نیز بهتر است!
کیفیت رانندگی خودرو را می‌توان آرام و ساکت ارزیابی کرد، حتی با وجود رینگ‌های ۲۲ اینچی آن. در حالت EV این حس القا خواهد شد که ارتباط خودرو با دنیای اطراف خود قطع شده است و هیچ گونه صدایی به داخل کابین آن نفوذ نمی‌کند. تمامی صندلی‌های خودرو از کیفیتی عالی برخورداراند و در سفرهای طولانی کاملا پاسخگو هستند. همچنین قطعا خانواده‌ها از فضای بزرگ ردیف دوم صندلی‌ها و صندوق عقب بنتلی بنتایگا راضی خواهند بود.

 

بنتلی طراحی ظاهری و داخلی خود را در مدل بنتایگا هیبریدی حفظ کرده است و به جز چند المان کوچک در طراحی ظاهری آن، این خودرو با مدل‌های V8 و V12 تفاوتی ندارد و قطعا اصالت برند خود را دارا است. در حالی که بنتلی بنتایگا نسبت به مدل کانتیننتال ضعف‌هایی دارد، اما در داخل کابین خود در بالاترین درجه از نظر کیفیت قرار می‌گیرد. چرم در تمامی قسمت‌های خودرو مشاهده می‌شود و از کیفیت بالایی برخوردار است.

بنتلی ۱۵ رنگ مختلف را برای چرم خود ارائه می‌دهد، همچنین ۷ نوع چوب برای کابین خودرو در نظر گرفته شده است که می‌توانید از میان آنها به همراه فیبرکربن و تریم مشکی رنگ انتخاب نمایید. به غیر از اینها تمامی اجزا داشبورد خودرو شامل دکمه و تاچ اسکرین و غیره در بالاترین حد استاندارد خود قرار دارند.
در حقیقت شاید میزان لوکس بودن کابین این خودرو را قیمت ۱۵۶,۹۰۰ دلاری آن نشان ندهد. همچنین این قیمت از نکات مثبت این خودرو محسوب می‌شود و این مدل جزو مقرون به صرفه‌ترین مدل‌های بنتلی به حساب می‌آید.

بنتلی بنتایگا 2020

خودروای در این بازه‌ی قیمتی وجود ندارد که این سطح از امکانات و آسایش و کیفیت را ارائه دهد. مدلی که برای تست در اختیار ما قرار گرفته بود ۲۰۰,۰۴۵ دلار قیمت داشت و شامل تمامی سیستم‌های ایمنی بنتلی نظیر: دید در شب و نمایشگر هدآپ به همراه ماساژور صندلی‌های جلو، سیستم صوتی قدرتمند Naim و سیستم بهبود یافته‌ی رانندگی Mulliner با رینگ‌های ۲۲ اینچی بود. مبلغ تمام شده خودروی تست برابر قیمت مرسدس میباخ S650 و کمی ارزان تر از قیمت در نظر گرفته شده برای رنجروور اتوبیوگرافی است. هر دو این مدل‌ها خودروهایی عالی‌ هستند اما بنتلی نمی‌شوند.

حتی با وجود کمبود قدرت در سیستم انتقال قدرت این خودرو، در نهایت کیفیت سواری آن مانند بنتلی است. خبر خوب در رابطه با تولید این مدل نیز این است که الکتریکی سازی و لوکس بودن دو مفهوم جدا از یکدیگر در صنعت خودروسازی نیستند و همیشه فرصت‌هایی برای ارتقای محصولات و طرح‌ها وجود دارد.

مشخصات بنتلی بنتایگا 2020
عنوانمشخصه
موتورتوربوشارژ 3 لیتری V6 به همراه موتور الکتریکی
توان خروجی443 اسب بخار نیرو و 700 نیوتن متر گشتاور
گیربکس8 سرعته اتوماتیک
نوع دیفرانسیلتمام چرخ متحرک
باتری13 کیلووات ساعت
0 تا 1005.2 ثانیه
حداکثر سرعت254 کیلومتر بر ساعت (135 کیلومتر در ساعت در حالت برقی)
برد موتور الکتریکی26 کیلومتر
زمان شارژ باتری 2.5 ساعت با برق 240 ولت
تعداد سرنشین5 نفر
ظرفیت صندوق484 لیتر
وزن2626 کیلوگرم
قیمت پایه156,900 دلار

منبع: motor1

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا