فناوری

با چگونگی عملکرد سیستم پارک خودرو آشنا شوید

سیستم پارک خودرو چطور کار می‌کند؟

انتظار می‌رود که مدل‌های جدید خودروها ایمن‌تر و زیباتر از نسل‌های قبلی طراحی شوند. از این رو خودروسازان مجبوراند تا از مواد مقاوم‌تر و بزرگ‌تری برای ساخت قطعات بدنه استفاده نمایند. این مساله موجب آن می‌گردد که دید راننده نیز کمتر شده و عمل پارک کردن حتی در خودروهای کوچک امروزی نیز به امری سخت و دشوار تبدیل گردد.

اما دلیل این مساله چیست؟ به دلیل اینکه خودروها می‌بایست از مقاومت بیشتری در هنگام بروز تصادفات برخوردار باشند، در ساخت آنها نیز از مواد مقاوم‌تر و فلزات سنگین‌تری استفاده می‌شود. این به این معنی است که از میزان شیشه‌ی استفاده شده در ساخت آنها کاسته می‌شود و پنجره های خودرو کوچک‌تر می گردد. با کوچک شدن پنجره ها، دید راننده و سرنشینان نیز کمتر شده و توانایی‌های راننده در مواردی از قبیل پارک کردن اتومبیل کمتر و کمتر خواهد شد.

اما خوشبختانه در چند سال اخیر با استفاده از تکنولوژی و ساخت سیستم‌های کمکی رانندگی، موارد ذکر شده در بالا آسان‌تر شده است. در ادامه به تشریح این امکانات و قابلیت‌ها می‌پردازیم، با ما همراه باشید.

شاید این مطالب هم برایتان جالب باشد

حسگرهای پارک

مدتی است که از سنسورهای پارک به طور گسترده در خودروها استفاده می‌شود و به یکی از محبوب‌ترین و متداول‌ ترین ابزارهای کمکی رانندگی در بازار تبدیل شده‌اند. این سنسورها بر روی سپرهای خودرو نصب شده و با محاسبه فاصله آن از دیگر خودروها و یا موانع و با پخش هشدار های صوتی به راننده در تخمین فاصله اتومبیل با محیط اطراف آن یاری می‌رساند.

برخی از خودروهای جدید علاوه بر این هشدار صوتی، با نمایش یک تصویر گرافیکی از خودرو به نمایش فاصله‌ی آن با خودروهای دیگر و موانع می‌پردازند. این سیستم از سیستم هشدار صوتی دقیق‌تر بوده و نمایی عینی به راننده در هنگام پارک کردن داده و قدرت مانور وی را بیشتر می‌کند.

چگونگی عملکرد سیستم‌ پارک خودرو

دوربین‌های کمکی دنده عقب

این دوربین‌ها یک مرحله پیشرفته‌تر از سنسورهای پارک می‌باشد و بر روی بخش عقبی خودرو نصب شده و با زاویه اندکی که به سمت پایین دارد، دید مناسبی را از بخش عقبی خودرو و موانع سر راه آن می دهد. این دوربین ها از لنزهای عریض استفاده می‎نمایند و دید راننده را نسبت به محیط پشتی خودرو بسیار افزایش می‌دهند. تصاویر این دوربین‌ها معمولا در نمایشگر میانی داشبورد به نمایش در‌آمده و با استفاده از خطوط راهنما فواصل خودرو با محیط اطراف خود را مشخص می‌نمایند.

دوربین‌های ۳۶۰ درجه

یکی از جدیدترین و پیشرفته‌ترین سیستم‌های کمکی پارک، دوربین های ۳۶۰ درجه است. این سیستم از قیمت نسبتا بالایی برخوردار بوده و در خودروهای گران‌قیمتی نظیر BMW X5 مشاهده می‌شود. این سیستم با استفاده از دوربین‌های کوچکی که بر روی بدنه خودرو و در سرتاسر آن نصب شده‌اند، نمایی کامل از خودرو را در اختیار راننده قرار می‎دهند.

دوربین های ۳۶۰ موجود در خودروهای پیشرفته امروزی قابلیت های جالبی را نیز به راننده ارائه می کند. به عنوان مثال در رنج‌روور ایووک این قابلیت به راننده داده شده که به طور مجزا به مشاهده تصاویر ارسال شده از هر یک از دوربین های نصب شده بر روی خودرو بپردازد.

سیستم کمکی پارک (Parking Assist)

یکی از پیشرفته‌ترین و هوشمندترین قابلیت‌هایی که در خودروهای جدید و مدرن امروزی وجود دارد، سیستم پارک هوشمند است. این سامانه که یک سیستم کاملا اتوماتیک است با در اختیار گرفتن کنترل خودرو اقدام به پارک آن می نماید.

این سیستم با ترکیب و استفاده از داده‌هایی که از سنسورهای پارک و دوربین‌های موجود بر روی بدنه خودرو بدست می آید، اقدام به تخمین فضای موجود برای پارک می نماید. این سیستم فعالیت خودکار داشته و تنها کاری که راننده می‌بایست انجام دهد، کنترل سرعت خودرو است.

در این سیستم، یک کامپیوتر مرکزی هدایت خودرو را در اختیار گرفته و با چرخاندن فرمان به میزان لازم خودرو را در مکان مورد نظر پارک می‌نماید. همچنین در بیشتر این سیستم‌ها قابلیت پارک دوبل و ال (سنگ چین) وجود دارد. از نمونه خودرو هایی که به سیستم پارک خودکار مجهز شده‌اند می توان به تیپ‌های گران قیمت و لوکس فورد Focus، فولکس واگن گلف و مدل لئون شرکت سئات (Seat) اشاره کرد.

آینده این سیستم‌ها

شرکت‌های خودروسازی، ایده‌های بسیار جالبی را برای آینده سیستم پارک ارائه کرده‌اند، در این سیستم‌ها دیگر نیازی به دخالت راننده و یا حضور او در داخل خودرو نبوده و سیستم کمکی پارک به صورت خودکار اقدام به پارک خودرو خواهد کرد. این مساله برای کسانی که از فضایی کوچک و محدود برای پارک کردن برخوردار هستند، بسیار کاربردی خواهد بود. از جمله شرکت‌هایی که بر روی این سیستم کار می‌کنند می‌توان به کمپانی BMW اشاره نمود.

منبع: car wow

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا