خودروهای الکتریکی و برقی

۷ نکته در مورد رانندگی با خودروی برقی در زمستان و هوای سرد

خودروی برقی در زمستان

در هوای سرد چه اقداماتی را برای بهبود تجربه‌ی رانندگی با اتومبیل‌های برقی (EV) انجام دهیم؟

فصل زمستان و هوای سرد می‌تواند از برد خودروی الکتریکی شما بکاهد اما با بکار گیری نکات ذکر شده در این مقاله می‌توانید مقداری از این کمبود را کاهش دهید. فصل زمستان از راه رسیده است و همانطور که می‌دانید باتری خودروهای الکتریکی در مقابل سرمای شدید واکنش خوبی از خود نشان نمی‌دهند و در نتیجه‌‌ی آن برد خودروهای الکتریکی کاهش می‌یابد.

مواردی وجود دارد که با رعایت آنها می‌توان قدرت طی مسافت اتومبیل را تا حدودی بازیابی نمود. البته باید این مسئله را به یاد داشت که نکات ذکر شده کلی و اولیه هستند. در ادامه با کاریرا همراه باشید.

استفاده از قابلیت Precondition خودروی برقی در زمستان:

خودروی برقی در زمستان

امروزه تقریبا تمامی خودروهای EV که به فروش می‌رسند به این آپشن مجهز هستند، از طریق این قابلیت می‌توانید در هنگام نیاز باتری و کابین خودرو را خنک یا گرم نمایید. تا جایی که امکان دارد باید از این آپشن استفاده نمود، همچنین بهتر است هنگامی که خودرو به شارژر ۲۴۰ ولتی متصل است این قابلیت فعال شود.

با گرم کردن باتری و کابین خودرو قبل از حرکت، با باتری فول شارژ و کابینی گرم حرکت خواهید کرد. قابلیت Precondition با توجه به نوع مدل خودرو متفاوت خواهد بود، بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به دفترچه‌ی راهنمای اتومبیل خود مراجعه کنید.

دمای کابین:

خودروی برقی در زمستان

بر خلاف خودروهایی که به موتور درون سوز مجهز شده‌اند، در اتومبیل‌های الکتریکی توسط موتور گرمایی تولید نمی‌شود که بتوان با آن کابین را گرم نمود. بنابراین خودروهای EV باید به یک سیستم گرمایش مجزا تجهیز شوند. این سیستم‌ها به عنوان بزرگترین منبع مصرف انرژی در خودروهای الکتریکی محسوب می‌شوند.

بنابراین افزایش برد خودرو به معنای محدود سازی استفاده از گرمایش اتومبیل است. در عوض می‌توانید در صورت وجود این آپشن‌ها، از گرمکن صندلی‌ها و فرمان استفاده کنید. این قابلیت‌ها انرژی کمتری را نسبت به سیستم گرمایش مرکزی خودرو مصرف می‌کنند.

تایرهای خودرو را به خوبی باد کنید:

خودروی برقی در زمستان

شاید این راه یکی از شناخته شده ترین روش‌ها برای افزایش برد خودرو باشد. هنگامی که دمای هوا کاهش می‌یابد فشار باد تایرها نیز کمتر می‌شود.  متخصصان در این زمینه اعلام کرده‌اند که هر ۱۰ درجه کاهش دمای هوا بین ۱ تا ۲ bps باد لاستیک خودروی شما نیز کاهش خواهد یافت. خودروهایی که تایر آنها بیش از حد کم باد است نیز برد کمتری خواهند داشت.

سعی کنید همیشه میزان فشار باد پیشنهادی را برای تایر خودروی خود تنظیم کنید. زیرا در خودروهای گوناگون این مقدار متغیر خواهد بود. همچنین این نکته را به خاطر بسپارید که در طول زمستان بصورت مداوم باد تایرهای خود را چک کنید.

ترمز احیا کننده:

خودروی برقی در زمستان

فعال نمودن سیستم ترمز احیا کننده بر روی خودروی خود همیشه ایده‌ی خوبی است (بوسیله‌ی این سیستم هنگام ترمز گیری انرژی خودرو به هدر نرفته و تبدیل به گرما نمی‌شود، در عوض ذخیره شده و به جریان برق تبدیل می‌گردد، از این برق برای شارژ کردن باتری خودرو استفاده می‌شود).

همچنین اگر قصد دارید تا از برد خودروی خود به بهترین نحو ممکن استفاده کنید نیز این روش بسیار کاربردی خواهد بود‌. البته یک نکته‌ی مهم درباره‌ی این سیستم وجود دارد و آن این است که هنگامی که باتری اتومبیل شما سرد است این قابلیت کمتر موثر خواهد بود.

خودرو را در معرض نور مستقیم خورشید و یا در پارکینگ پارک نمایید:

خودروی برقی در زمستان

همیشه سعی کنید تا اتومبیل خود را در پارکینگ پارک نمایید، و اگر قصد دارید تا مدت زمانی طولانی را در محیط باز پارک کنید، بهتر است خودرو در مکانی که در معرض نور مستقیم خورشید است پارک شود. با انجام این عمل باتری خودرو و کابین آن در هنگام حرکت گرم ‌تر خواهد بود.

افزایش زمان شارژ خودرو:

باتری‌های سرد به اندازه‌ی باتری‌های گرم پذیرای شارژ نخواهند بود. همچنین اگر خودروی شما به سیستم مدیریت گرمایی مجهز باشد، احتمالا این سیستم برای گرم کردن باتری اتومبیل فعال است و انرژی دریافتی باتری را مصرف خواهد کرد که در نتیجه‌ی آن زمان شارژ خودروی شما افزایش می‌یابد.

از قابلیت Eco استفاده کنید:

خودروی برقی در زمستان

بیشتر خودروهای EV دارای حالت‌های مختلف هستند، حالت Eco طراحی شده است تا مصرف انرژی را در خودرو کاهش دهد. Eco این کار را بوسیله‌ی محدود سازی توان خروجی موتور و یا محدود کردن انرژی مصرفی سیستم HVAC (سیستمی برای کنترل گرمایش و تهویه خودرو) و یا ترکیبی از هر دوی اینها انجام می‌دهد. از این رو می‌تواند برد اتومبیل شما را افزایش دهد.

کلام آخر:

با انجام این تکنیک‌ها، برد خودروی الکتریکی شما در فصل سرما کاهش چشمگیری نخواهد داشت. فقط این نکته را بخاطر داشته باشید که در هر صورت برد اتومبیل EV شما در هوای سرد کاهش می‌یابد (این موضوع در رابطه با خودروهای بنزینی نیز صدق می‌کند)، بنابراین سفر‌های خود را متناسب با این مسئله تنظیم کنید.

منبع: inside evs

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا