اخبار عمومی

پلیس در تعقیب و گریزها از چه چیزی استفاده می‌کند؟ + فیلم

گرپلر، ابزاری که توسط پلیس در تعقیب و گریزها بکار گرفته می‌شود

آیا شما هم به تماشای کلیپ‌های تعقیب و گریز پلیس و خودروهای فراری علاقه‌مند هستید؟ خطرات و تصادفات بیشمار این موقعیت‌ها Leonard Stock را بر آن داشته است که ابزاری را برای مردان قانون ابداع نماید تا بتوانند بوسیله‌ی آن خودروهای مورد تعقیب را ایمن‌تر متوقف نمایند.

ایده او بر مبنای وسیله‌ای است که با متصل شدن به لاستیک خودروی مورد نظر آن را متوقف می‌سازد. در ابتدا آقای Stock نمونه‌ی اولیه تولیدی این وسیله را بر روی خودروی خود تست نمود. وی به سرعت ایده‌ی خود مبنی بر اینکه: “درصورت متصل شدن شبکه‌ای نوار مانند به تایر چرخان یک خودرو تمامی آنها به دور تایر پیچیده خواهند شد”، تایید نمود.

نمونه‌ی اولیه ساخته شده از این وسیله منجر به تست و تکرارهای بسیاری شد که سرمایه‌ی تمامی آنها توسط آقای Stock تامین گردید. گرپلر نهایی او از نوارهایی نایلونی ۵ سانتی استفاده می‌کند که قدرت تست ۹ تنی دارد. همچنین در بیشتر موارد این مقدار ۲ برابر شده و ظرفیتی ۱۸ تنی را ارائه می‌دهد. ساختار گرپلر شبیه به یک نردبان ۱٫۵ متری است. همچنین به گونه‌ای طراحی شده است که در باران بتواند به راحتی به تایر خودرو جلویی متصل شود. گرپلر پس از هر بار استفاده باید تعویض گردد.

نحوه‌ی کارکرد آن به گونه‌ای است که اتومبیل پلیس باید به خودروی تحت تعقیب از پشت نزدیک شود، در این حالت، این وسیله با فشردن دکمه‌ای در خودروی پلیس فعال خواهد شد و شبکه‌ی توری مانند از جلوی سپر اتومبیل باز می‌شود. سپس گرپلر از زیر تایر عقب خودروی در حال فرار عبور کرده و به طور معمول به دور محور عقبی آن می‌پیچد و چرخ را متوقف می‌کند که در نتیجه‌ی این کار دیگر نمی‌توان با آن خودرو رانندگی نمود. همانطور که ذکر شد، این شبکه به یک نوار یدک‌کشی با مقاومت بالا متصل است.

حتی اگر چرخ خودروی تحت تعقیب متوقف نشود پلیس می‌تواند با ترمز گرفتن خودروی دوم را از حرکت باز دارد (مگر اینکه خودروی تحت تعقیب بسیار بزرگ‌تر و یا سنگین وزن‌تر از اتومبیل پلیس باشد). گرپلر را ‌می‌توان در هر زمانی آزاد کرد، بطور مثال هنگامی که پلیس بخواهد فاصله خود را با خودروی فراری افزایش دهد.

استفاده از گرپلر می‌تواند در بعضی مواقع به قسمت‌های الکترونیکی ترمز ABS و دیگر بخش‌های چرخ عقبی خودرو آسیب رساند. اما از طرفی مخارج هنگفت تصادف‌های شدید تعقیب و گریز پلیس را نیز کاهش می‌دهد.

در حال حاضر گرپلر برای شورلت Tahoe و پیکاپ‌های بزرگ طراحی شده است. شرکت Stock نمونه‌ای از گرپلر را برای دوج چارجر نیز آماده کرده است، اما وزن چارجر موجب می‌شود که نتواند همیشه خودروی تحت تعقیب خود را متوقف نماید، مخصوصا هنگامی که چرخ خودروی فراری قفل نشود.

نصب گرپلر ۵۰۰۰ دلار هزینه دارد که با آموزش افسر‌های پلیس همراه است، همچنین تعویض نوار تور مانند آن ۴۰۰ دلار خرج بر می‌دارد. فروش این محصول از نوامبر گذشته آغاز شده و ۷۵ تا از آنها به فروش رسیده است. گرپلرهایی که در دست استفاده هستند ۲۹ توقف ایمن را در پی داشته‌اند و در تنها یک مورد آسیب جزئی به خودروی پلیس وارد شده است.

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا