خودروهای الکتریکی و برقی

خودروی برقی نو بخریم یا دست دوم؟!

خودروی برقی

در خرید خودروی برقی همه چیز به انتظارات و بودجه‌ی شما بستگی دارد

یکی از تصمیمات اولیه در خرید خودرو انتخاب میان مدل نو و دست دوم است. این قضیه در خرید خودروی برقی از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا تکنولوژی بکار رفته در آنها به سرعت در حال تغییر است، مخصوصا میزان برد طی شده‌ی آنها در یک بار شارژ مکررا در حال ارتقا یافتن است. در ادامه مقاله نکات مثبت و منفی خرید خودروهای برقی نو و دست دوم را بیان کرده‌ایم.

انتخاب خودروی نو برقی:

اولین نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که برای خرید خودروی نو هزینه‌ی بیشتری را باید بپردازید. بیشتر محصولات برقی‌ کامپکت خودروسازان بزرگ در بازه‌ی قیمتی ۳۰,۰۰۰ دلاری قرار می‌گیرند. اگر خرید مدل‌های لاکچری را در نظر بگیرید این مبلغ تا ۷۰,۰۰۰ و یا حتی ۱۰۰,۰۰۰ دلار هم افزایش خواهد یافت، البته خرید یک خودروی برقی نو مزایا و جذابیت‌های خاص خود را دارد که برای برخی از طرفداران خودرو به قیمت بالای آن می‌ارزد. در مدل‌های نو تمامی اجزای خودرو به درستی کار می‌کنند و خودرو در اثر استفاده‌ی مالک قبلی دچار فرسودگی نشده است. همچنین این مدل‌ها قابلیت سفارشی سازی شدن را دارند و به آخرین امکانات و آپشن‌های موجود مجهزاند.

خودرو برقی

یکی دیگر از مزایای خرید خودروی برقی نو این است که مدل‌های جدید قادراند تا مسافت بیشتری را با یک بار شارژ نسبت به مدل‌های پیشین خود بپیمایند. تا چند سال پیش دستیابی به برد ۱۶۰ کیلومتری برای خودروهای برقی اتفاقی بزرگ محسوب می‌شد. اما امروزه این قضیه متفاوت است، ۹ عدد از خودروهای برقی معرفی شده در سال ۲۰۱۹ توانایی طی ۳۲۰ کیلومتر مسیر را با یک بار شارژ دارند. این نتایج برای برطرف کردن نیاز بیشتر کاربران کافی است. علاوه بر اینها، مدل‌های جدید با استفاده از نسل جدید شارژهای سریع قابلیت تکمیل ۸۰ درصد از ظرفیت باتری‌های خود را در عرض نیم ساعت دارند. این در حالی است که تمامی مدل‌های قدیمی به این امکان مجهز نیستند.

هیوندای الکتریکی

به غیر از خودروهای تسلا و شورلت بولت، خودروهای برقی دیگر شامل تسهیلات ۷,۵۰۰ دلاری دولت خواهند شد که مبلغ زیادی را از هزینه‌ی تمام شده‌ی آنها می‌کاهد. همچنین خودروهای برقی جدید به همراه گارانتی کامل عرضه می‌شوند، این ضمانتنامه معمولا میان دو حالت ۳ سال/۵۸,۰۰۰ کیلومتر یا ۵ سال/۹۶,۰۰۰ کیلومتر است که بسته به برند تولید کننده‌ی خودرو متغیر خواهد بود. در محصولات هیوندای و کیا گارانتی سیستم انتقال قدرت تا ۴ سال/۸۰,۰۰۰ کیلومتر یا ۱۰ سال/۱۶۰,۰۰۰ کیلومتر در نظر گرفته می‌شود. باتری خودروهای برقی تا حداقل ۸ سال/۱۶۰,۰۰۰ کیلومتر ضمانت می‌شوند، این در حالی است که هیوندای برای مدل‌های برقی کونا و Niro خود گارانتی مادام العمر ارائه می‌کند.

خودرو برقی

بر خلاف خودروهای دست دوم، مدل‌های جدید را می‌توان تا ۲ یا ۳ سال با تسهیلات لیزینگ  خریداری نمود. مبلغ پیش پرداخت و اقساط ماهانه‌ آنها نیز از هزینه‌ی اجاره‌ خودروهای معمولی کمتر است، همچنین گاهی اوقات خودروسازان اجاره‌نامه‌هایی را با هزینه‌های کاهش یافته ارائه می‌کنند.

اجاره‌ی خودروهای برقی، بهره مندی شما از آخرین تکنولوژی‌های موجود را تضمین می‌نماید، مخصوصا در رابطه با برد آنها. علاوه بر اینها با مسائل و مشکلات فروش یک خودروی دست دوم نیز مواجه نخواهید شد. اما معایب این روش شامل پرداخت هزینه‌ی خسارت‌های احتمالی و یا پرداخت جریمه‌ی گذر از میزان مجاز تعیین شده برای طی مسافت با خودرو می‌باشد.

خودرو الکتریکی

انتخاب خودروی برقی دست دوم:

خرید یک خودروی دست دوم به شرطی که با نیازهای شما هم‌خوانی داشته باشد می‌تواند موجب صرفه جویی بسیار در هزینه‌های شما شود. به غیر از مدل‌های تسلا، خودروهای برقی قدیمی بخصوص آنهایی که برد کمتری دارند، با کاهش قیمت شدیدی هنگام فروش مواجه خواهند شد. به طور مثال مدل ۲۰۱۵ نو نیسان لیف ۳۰,۰۰۰ دلار قیمت گذاری شده است، این در حالی است که مدل دست دوم آن که در شرایط خوبی هم به سر می‌برد در حدود ۹,۰۰۰ دلار ارزش دارد.

نکته‌ی دیگر این است که قیمت گذاری خودروهای دست دوم برقی به سادگی مدل‌های جدید آنها نیست و به فاکتورهای گوناگونی نظیر شرایط خودرو، مسافت طی شده توسط آن، میزان تقاضا و چگونگی پشتیبانی فنی آن بستگی دارد.

شارژر تسلا

یکی از عواملی که تاثیری منفی بر فروش خودروهای کارکرده‌ی برقی دارد، برد آنها است. بطور مثال برد نیسان لیف که در بالا ذکر شد تنها ۱۳۵ کیلومتر در یک بار شارژ است. با وجود اینکه این مقدار برای جابجایی‌های روزانه و بین شهری مناسب است، اما در مقایسه با مدل ۲۰۱۹ نیسان لیف که ۲۴۰ کیلومتر را با یک بار شارژ می‌پیماید و یا مدل Plus جدید که برد ۳۶۴ کیلومتری دارد، نتیجه‌ای ضعیف محسوب می‌شود. بنابراین برد خودروها معیاری مهم در خرید محسوب می‌شود. همچنین آب و هوای محل زندگی شما نیز در برد این خودروها تاثیر گذار است، زیرا سرد یا گرم بودن هوا بر روی عملکرد باتری‌های خودرو موثر است و عملکرد این خودروها به ویژه هنگامی که سیستم تهویه آنها فعال است متفاوت خواهد بود.

مرسدس بنز

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که باتری خودروها در گذر زمان توانایی خود را برای نگه داشتن شارژ کامل از دست خواهند داد، بنابراین خودروهای دست دومی که برد کمی دارند در این زمینه با مشکل جدی مواجه خواهند بود.

یکی دیگر از معایب خرید خودروی دست دوم ریسک وضعیتی است که خودروها در آن قرار دارند، اگر عمر خودروی کارکرده ۲ سال و یا کمتر است، گارانتی آن با تغییر مالک باید انتقال یابد، این گارانتی شامل موتور خودرو نیز می‌شود. معمولا خودروهایی که دارای ضمانت نامه هستند تا ۱ سال فرصت گارانتی باقی مانده دارند.

عاقلانه است تا خودروای که قصد خرید آن را دارید مورد تست و بررسی فنی قرار دهید، یافتن مکانیکی که متخصص خودروهای برقی باشد کمی دشوار است، از این رو باید به نمایندگی فروش خودروی مد نظر خود برای تست فنی مراجعه کنید، ممکن است که ترمزها، تایرها و سیستم تعلیق آن به مراقبت و رسیدگی نیاز داشته باشند. همچنین باید از عدم تصادف و خوردگی در بدنه‌ی خودرو اطمینان حاصل کنید.

منبع: my ev

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا