خودروهای الکتریکی و برقی

۵ نکته‌ی مهم که برای خرید خودروی الکتریکی باید به آن توجه کنید

خرید خودروی الکتریکی

انتخاب و خرید خودروی الکتریکی ، خریداران را با دغدغه‌های خاصی مواجه می‌کند

در گذشته خودروهای الکتریکی قسمت کوچکی را از بازار خودروهای جدید آمریکا شامل می‌شدند، اما با فروش روز افزون خودروهایی نظیر مدل ۳ تسلا تعداد آنها نیز رو به افزایش گذاشته است. همچنین با توجه به مدل‌های جدیدی که در سال ۲۰۲۰ معرفی خواهد شد پیش بینی می‌شود که این رشد پایدار باشد.

اما خرید خودروی الکتریکی که از باتری نیرو می‌گیرد نسبت به خرید خودروهای بنزینی مرسوم متفاوت خواهد است، در ادامه ۵ نکته در رابطه با خرید مدل‌های نو و یا دست دوم الکتریکی بیان کرده‌ایم، با ما در این مقاله همراه باشید.

شاید این مطالب هم برایتان جالب باشد

۱- از تناسب برد خودرو با نیاز‌های خود اطمینان حاصل کنید

خرید خودرو برقی

این مورد به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای خرید خودروی الکتریکی به شمار می‌رود. از این رو امروزه برد خودروهای الکتریکی به بازه‌ی ۱۶۰ تا ۴۸۰ کیلومتری رسیده، این در حالی است که آمار نشان می‌دهد که در آمریکا میانگین طی مسیر ۵۰ کیلومتر تخمین زده شده است.

بنابراین اینکه شما خودروای را متناسب با نیاز خود انتخاب نمایید از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا اعداد و ارقام ارائه شده در فوق تنها تخمین برد خودروهای الکتریکی می‌باشد و این مدل‌ها بر اساس فاکتورهای گوناگون عملکرد متفاوتی را از خود بروز می‌دهند. بطور مثال به دلیل سرعت بالا، باتری خودرو در بزرگراه‌ها سریع‌تر از خیابان‌های شهر تخلیه می‌گردد. همچنین خودروهای الکتریکی در هوای سرد برد کمتری خواهند داشت، تحقیقات نشان داده است که برد این مدل‌ها در سرمای شدید تا ۴۱ درصد کاهش می‌یابد.

۲- قیمت خودرو را در نظر بگیرید

پژو برقی

پس از برد خودرو، قیمت محصولات به عنوان مهم‌ترین فاکتور در خرید خودروی الکتریکی است. ارزان قیمت‌ترین خودروی الکتریکی ۲۰۲۰ در بازه‌ی ۳۰,۰۰۰ دلار قیمت گذاری شده است. قیمت مدل‌های لوکس نیز از ۷۰,۰۰۰ دلار آغاز شده و بعضا تا بیش از ۱۰۰,۰۰۰ دلار ادامه دارد. بطور مثال قیمت پایه‌ی پورشه تایکان ۱۵۱,۰۰۰ دلار می‌باشد. لازم به ذکر است که در هنگام خرید خودرو هزینه‌های جانبی آن (مانند بیمه، حمل و نقل از کارخانه و …) را نیز در نظر گیرید.

در آمریکا میزان تسهیلات دولتی تعلق گرفته به خودروهای الکتریکی ۷,۵۰۰ دلار می‌باشد (البته تسلا و شورلت Bolt EV شامل این قضیه نمی‌شوند). اگر مشکل بودجه دارید می‌توانید مدل‌های کارکرده را در نظر گیرید. قیمت خودروهای EV در بازار دست دوم بسیار مناسب می‌باشد.

البته نکته‌ی منفی‌ای که در رابطه با خرید خودروهای کارکرده وجود دارد این است که مدل‌هایی که طول عمر ۳ سال و یا بیشتر دارند نسبت به مدل‌های نو برد کمتری خواهند داشت.

۳- از بابت فضای کابین و صندوق عقب خودرو اطمینان حاصل کنید

تسلا مدل 3

علاوه بر برد و قیمت، شما به خودروای نیاز دارید که بتوانید از آن به راحتی در سفرهای روزانه‌ی خود استفاده کنید. در این رابطه باید مسائلی نظیر فضای بالای سر و فضای پا را در نظر گیرید، همچنین کابین خودرو نیز باید به گونه‌ای طراحی شده باشد که سوار و پیاده شدن از آن آسان باشد. فضای صندوق عقب نیز باید به نحوی باشد تا بتواند در خود خریدهای روزانه، ساک و در کل وسایل شما را به خوبی جای دهد.

۴- از علاقه‌ی خود برای رانندگی با خودروهای الکتریکی اطمینان حاصل نمایید

هیوندای الکتریکی

اهمیتی ندارد که شما بدنبال خودروی اجاره‌ای یا نو هستید و یا قصد خرید مدلی بنزینی یا الکتریکی را دارید، نکته‌‌ی مهم این است که قبل از نهایی کردن خرید، کیفیت سواری خودرو را تست کنید. باید مطمئن شوید که خودرو در بهترین وضعیت قرار دارد و تمام امکانات آن به درستی کار می‎کنند و سواری راحتی را ارائه می‌دهد، بخصوص اگر تجربه‌ی رانندگی با خودروی الکتریکی را نداشته باشید، متوجه تفاوت آن خواهید شد.

از آنجایی که موتور یا اگزوز در این خودروها وجود ندارد، بنابراین رانندگی با آن نیز در سکوت بیشتری صورت می‌گیرد، همچنین خودروهای الکتریکی ۱۰۰ درصد از توان خود را ارائه می‌دهند که در هنگام فشردن پدال گاز متفاوت خواهند بود، از این رو مدتی زمان می‌برد تا کاملا با سیستم گاز آنها آشنا شوید.

موارد دیگری که در خودروهای الکتریکی مورد توجه قرار می‌گیرند شامل: عدم درک تعویض دنده در خودرو و عملکرد ترمزهای احیا شونده می‌باشد.

۵- متدهای شارژ خودرو را در نظر داشته باشید

خرید خودرو برقی

حتی اگر پریز برق استاندارد در پارکینگ خود داشته باشید، همچنان نیاز دارید تا برای نصب شارژ لول ۲ هزینه نمایید. در حالی که شارژ کامل باتری یک خودرو با یک شارژر لول ۱ مدت زمان ۲۴ ساعت به طول می‌انجامد، با شارژهای لول ۲ می‌توانید در طول شب تمام ظرفیت باتری خود را شارژ نمایید.

همچنین لازم است تا آدرس تمامی ایستگاه‌های شارژ نزدیک به خود را بیابید تا در هنگام ضرورت بتوانید از آنها استفاده کنید. ایستگاه‌هایی که به شارژرهای لول ۳ مجهزاند این قابلیت را دارند که ۸۰ درصد از ظرفیت باتری خودروی شما را در ۳۰ دقیقه پر نمایند.

منبع: my EV

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا