خودروهای الکتریکی و برقی

مخالفت خودروسازان با ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی و دیزلی در بریتانیا

خودروی الکتریکی

طرح ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی از سال ۲۰۳۵ در بریتانیا اجرا خواهد شد اما این تصمیم با مخالفت فعالان صنعت خودرو مواجه شده است

فعالان صنعت خودرو در بریتانیا از تصمیم بوریس جانسون مبنی بر ممنوعیت فروش خودروهای بنزینی ، هیبریدی و دیزلی از سال ۲۰۳۵ انتقاد کردند. بوریس جانسون در نشست آب و هوای سازمان ملل متحد از برنامه‌ای رونمایی کرد که براساس آن در یک بازه‌ی ۵ ساله تا پیش از سال ۲۰۴۰، فروش خودروهای مجهز به پیشرانه احتراق داخلی در این کشور ممنوع خواهد شد.

شاید این مطالب هم برایتان جالب باشد

بریتانیا ابتدا بنا داشت تا این کار را در سال ۲۰۵۰ انجام دهد اما پس از هشدار متخصصان آب‌و‌هوا، جانسون تصمیم گرفت تا زمان برنامه را به سال ۲۰۴۰ تغییر دهد. نخست وزیر بریتانیا حتی وعده داد در صورت امکان، این ممنوعیت را زودتر از سال ۲۰۳۵ نیز اعمال می‌کند.

خودروی برقی در ایران

قرار گرفتن خودروهای هیبریدی در این برنامه‌ی ممنوعیت نیز اخیرا اضافه شده است و در رونمایی اولیه از برنامه در سال ۲۰۱۷ چنین چیزی وجود نداشت اما حالا با اضافه شدن این خودروها، دیگر خریداران باید تنها به سراغ خودروهای پیل سوختی یا کاملا برقی بروند. انجمن تاجران و خودروسازان بریتانیا (SMMT) این برنامه را نقد کرده‌اند و خواستار حمایت بیشتری از خودروسازان شدند. به‌گفته‌ی مایک هاوز، مدیرعامل SMMT:

باید ببینیم برنامه‌ی سیاستمداران برای تحقق برنامه‌های جاه‌طلبانه‌‌شان با حفظ امنیت مشاغل و صنایع چیست. اگر بریتانیا می‌خواهد تا پرچم‌دار خودروهای بدون آلایندگی باشد نیاز به یک بازار رقابتی و شرایط تجاری رقابتی داریم تا سازندگان را تشویق به تولید کنند. تنها اعلام یک تاریخ آن هم بدون هیچ برنامه‌ای می‌تواند ارزش کارهای امروز را از بین ببرد.

خودروی برقی

درحالی‌که فروش خودروهای برقی هر سال افزایش می‌یابد و فروش آن‌ها در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ افزایش پیدا کرده ولی فروش کلی خودرو در بریتانیا ۷ درصد کاهش یافته است. در حال حاضر خودروهای برقی با فروش ۲۷۲۰ دستگاه در سال ۲۰۱۹ تقریبا ۲.۷ درصد از بازار این کشور را تشکیل می‌دهند. به‌گفته‌ی هاوز مشتریان از شرایط بازار راضی نیستند و سیاستمداران نیز با تصمیمات خود برای پایان دادن به فروش پیشرانه‌های احتراق داخلی شرایط را ناپایدارتر کرده‌اند.

خودروی برقی electric vehicle

براساس اعلام وب‌سایت Auto Trader که یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین خودروی انگلستان به شمار می‌رود، میزان جستجوی برای خودروهای برقی در این سایت پس از اعلام تصمیم بوریس جانسون تا ۱۶۲ درصد افزایش پیدا کرده است. جانسون سال پیش نیز اعلام کرده بود که سیاستمداران محافظه‌کار ۵۰۰ میلیون پوند را برای توسعه‌ی شبکه‌ی شارژ خودروهای برقی هزینه خواهند کرد به‌طوری‌که هر خانه‌ای در این کشور حداقل ۴۸ کیلومتر با یک ایستگاه شارژ فاصله داشته باشد.

درحالی‌که نخست وزیر بریتانیا در حال برنامه‌ریزی برای زمانبندی ممنوعیت جدید است باید برای اضافه‌شدن خودروهای هیبریدی به این ممنوعیت نیز برنامه‌ریزی کند و برای این کار نیاز به مشاوره دارد. بریتانیا تنها کشوری نیست که برای کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن برنامه دارد. فرانسه نیز قصد دارد تا سال ۲۰۴۰ فروش خودروهای دارای موتور احتراق داخلی را ممنوع کند. نروژ هم فروش خودروهای بنزینی را از سال ۲۰۲۵ متوقف می‌کند. همچنین از سال ۲۰۲۵ تردد خودروهای دیزلی در شهرهای پاریس، آتن، مادرید و مکزیکوسیتی ممنوع خواهد شد.

خودروی برقی

هفته‌ی گذشته شهر میلان نیز به دلیل آلودگی شدید هوا تردد خودروهای بنزینی و دیزلی را به مدت یک روز ممنوع کرد. در استرالیا فروش خودروهای دارای موتور احتراق داخلی ۷.۸ درصد در سال ۲۰۱۹ کاهش پیدا کرده و این در حالی است که فروش خودروهای برقی ۲۰۳ درصد بیشتر شده است. با وجود افزایش فروش، خودروهای برقی تنها ۰/۶ درصد از بازار خودروی این کشور را تشکیل می‌دهند.

منبع: car advice

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا