کلاسیک

پورشه ۹۱۱ چگونه نام گذاری شد؟

پورشه 911 چگونه نام گذاری شد؟

پورشه ۹۱۱ به عنوان سمبل و یک عنصر اصلی در چشم انداز صنعت خودرو به حساب می آید. اما تصور کنید که اسم آن ۹۱۱ نبود!

در سال ۱۹۶۴ پورشه این ماشین اسپورت خود را با نام ۹۰۱ معرفی کرد.

امروزه واقعا دشوار است که تصور کنیم پورشه ۹۱۱ نام دیگری غیر از ۹۱۱ داشته باشد. اما ۹۱۱ دومین نامی بود که به این ماشین اسپورت نمادین داده شد، و شما باید از پژو برای اختصاص دادن این سه رقم مشهور ۹۱۱ به شناخته شده ترین ماشین دنیا تشکر کنید.
پورشه ۹۰۱ برای اولین بار در سال ۱۹۶۴ به عنوان جایگزینی برای پورشه ۳۶۵ دوست داشتنی در نمایشگاه خودرو پاریس ارائه شد.
در محور عقب بدنه ی این خودرو (که به شکل قطره ی اشک طراحی شده است)، یک موتور تخت ۶ سیلندری که توانایی تولید ۱۲۸ اسب بخار را داشت قرار گرفته بود. و این طرح به عنوان اساس کار ساخت مدل های بعدی پورشه قرار گرفت. نام گذاری ماشین های اسپورت پورشه معمولا بر مبنای تعداد پروژه های داخلی شرکت انجام میگرفت، تا زمانی که پژو با آخرین محصول این برند آلمانی به مشکل برخورد. مردم علاقه ی زیادی به ۹۰۱ نشان دادند و رسانه های بین المللی درباره ی طراحی آینده نگر این خودرو شروع به بحث کردند. اما پشت پرده، بحث های داغی درباره ی این خودرو صورت می گرفت. پژو ادعا کرد که حق نام گذاری ماشین های جاده ای با سه رقم (که رقم وسط صفر باشد) متعلق به اوست.
نزاع بر سر این بود که کمپانی فرانسوی چندین ماشین را با این روش نام گذاری کرده و در بازار های مختلف به فروش رسانده بود و پورشه ۹۰۱ با نام گذاری خود، مسائل را پیچیده می کرد. این ادعا از طرف پژو بسیار جالب بود، به این دلیل که محصولات تولیدی توسط این دو کمپانی کوچکترین رقابتی بایکدیگر نداشتند!

در آخر پورشه موافقت کرد که نام را تغییر دهد، و صفر وسط را به ۱ تغییر داد و ۹۱۱ بدست آمد. اگرچه تعداد ۸۲ ماشین با نام ۹۰۱ (در حالی که هنوز مساله در حال حل و فصل بود) تولید شدند. این خودرو ها نزد کمپانی پورشه ماندند و از آنها برای تست و ارائه در نمایشگاه ها استفاده شد ، اما یکسری از آنها هم در طی سال های گذشته به دست کلکسیون داران رسیدند. همچنین پورشه مجبور به تغییر نام مدل های ۹۰۴ و ۹۰۶ خود شد، اما توانست صفر موجود در نام ۹۰۱ های شرکت کننده در مسابقات ماشین را حفظ کند. گاهی اوقات به دلیل اینکه شماره شناسایی ۱۱ رقمی بیشتر ماشین ها با ۹۰۱ شروع میشوند، پورشه ۹۱۱ را به صورت ناخودآگاه ۹۰۱ معرفی میکنند.

امروزه واقعا غیر قابل تصور است که پورشه ۹۱۱ نام دیگری داشته باشد. اما اگر پژو آن هیاهو را به پا نکرده بود ما باید تاریخ باشکوه پورشه ۹۰۱ را جشن می گرفتیم!

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا