خودرو | |
---|---|
نام خودرو | میتسوبیشی لنسر 1800 |
کشور سازنده | ژاپن |
سال طراحی | 2008 |
مشخصات فنی | |
موتور | 4 سیلندر 16 سوپاپه |
حجم موتور | 1798 سی سی |
تنفس موتور | تنفس طبیعی |
انتقال نیرو | دیفرانسیل جلو |
حداکثر قدرت | 140 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه |
حداکثر گشتاور | 176 نیوتن متر در 4200 دور در دقیقه |
جعبه دنده | CVT |
شتاب 0 تا 100 | 11.5 ثانیه |
حداکثر سرعت | 192 کیلومتر در ساعت |
وزن | 1350 کیلوگرم |
اندازه (میلیمتر) | 4570 طول - 1760 عرض - 1490 ارتفاع |
فاصله بین دو محور | 2634 میلیمتر |
مصرف سوخت و استانداردها | |
مصرف سوخت داخل شهر | 8.6 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت خارج از شهر | 5.5 لیتر در هر صد کیلومتر |
مصرف سوخت ترکیبی | 6.6 لیتر در هر صد کیلومتر |
حجم باک | 59 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
میزان تولید CO2 | 183 گرم در هر کیلومتر |
استاندارد امنیت | 5 ستاره |
تجهیزات و امکانات | |
ترمز و پایداری | ترمز جلو دیسکی خنک شونده و ترمز عقب دیسکی - مجهز به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) - کنترل فعال پایداری (ASC) - کنترل کشش (TCL) - سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) - ترمز کمکی (BA) |
کیسه هوا | مجهز به 7 کیسه هوای ایمنی (2عدد ایربگ جلو دو مرحله ای، راننده و سرنشین جلو-2عدد ایربگ جانبی-2عدد ایربگ پرده ای-1عدد ایربگ زانویی راننده) |
سیستم صوتی | سیستم صوتی حرفه ای Rockford Fosgate همراه با صفحه نمایش - رادیو MW/FM - قابلیت پخش MP3 و CD - مجهز به 9 اسپیکر (2 اسپیکر جلو، 2 اسپیکر دوکاناله عقب همراه با 2 تیوتر، 1 ساب ووفر و 2 تیوتر جلو) - قابلیت کنترل سیستم صوتی روی فرمان - مجهز به بلوتوث جهت مکالمات تلفنی و سوئیچ کنترل هندزفری بر روی غربیلک فرمان - پورت USB |
دیگر تجهیزات | استاندارد آلایندگی یورو 5 - گیربکس CVT (امکان تعویض دستی با 6 دنده) - مجهز به پدال تعویض دنده پشت فرمان - فرمان الکتریکی (EPS) - سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک - آئینه وسط شب و روز - برف پاکن و شیشه شوی جلو مجهز به سنسور باران - زه آبگیر با پوشش کروم - سنسور دنده عقب و دوربین دید عقب - کروز کنترل - غربیلک فرمان و سردسته دنده با روکش چرمی - سر اگزوز - سانروف با تنظیم الکتریکی - آئینه های جانبی همرنگ با بدنه - تنظیم برقی آئینههای جانبی، مجهز به گرمکن - گرمکن شیشه عقب با تایمر - دستگیرههای داخلی با پوشش کروم - دستگیرههای خارجی همرنگ با بدنه - سیستم ورود بدون سوییچ - شیشه بالابرهای عقب و جلو برقی - کنسول وسط با درب روکش چرمی - چراغهای جلو زنون - مجهز به سیستم گردش اتومانیک چراغ های جلو با توجه به گردش فرمان (AFS) - تنظیم اتوماتیک ارتفاع نور چراغ های جلو - شوینده چراغ های جلو - روشن و خاموش شدن چراغهای جلو متناسب با نور محیط (سنسور نور) - چراغ مه شکن جلو - رینگ آلومینیومی 18 اینچ - صندلیها با ظرفیت 5 سرنشین با روکش چرم - مجهز به گرمکن صندلی های جلو |
تصاویر میتسوبیشی لنسر
بررسی میتسوبیشی لنسر
اگرچه پیکره کلی میتسوبیشی لنسر، نسبتا ساده و یکنواخت طراحی شده است اما چهرهای متناسب، پویا و مطلوب را به نمایش میگذارد. فرم داشبورد و ادوات داخلی لنسر، نسبت به رقبا موجود در بازار داخلی، سادهتر است و البته همین مسئله باعث شده است تا سطح ارگونومی و دسترسی به تجهیزات و کنترلرهای مختلف، ساده و آسان به نظر برسد. کیفیت پوششها و قطعات داخلی نسبتا رضایت بخش است. ضمن اینکه هندلینگ و فرمان پذیری این مدل در کلاس خود، قابل توجه و تحسین برانگیز است.
بعد از حدود ۲۰ سال دوری میتسوبیشی لنسر از ایران ، سال ۲۰۱۴ نخستین محموله از این سامورایی به خاک ایران وارد شد که این سری از میتسوبیشی لنسر ساده ترین مدل آن بود و با نام لنسر تیپ ۱ شناخته میشود.
لنسر تیپ ۱ مجهز به یک پیشرانه ۱٫۶ لیتری میباشد که ۴ سیلندر است و به صورت خطی زیر کاپوت قرار گرفته است، ۱۶ سوپاپ دارد و حجم دقیق آن ۱۵۹۸ سی سی است و با این مشخصات قابلیت تولید ۱۱۷ اسب بخار قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور در دور موتور ۴۰۰۰ دور در دقیقه را دارد و این نیرو توسط یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو ماشین منتقل میگردد.
لنسر تیپ ۱ دنده ای در حدود ۱۲۰۰ کیلوگرم وزن دارد، مصرف سوخت ترکیبی کمتر از ۷ لیتر را به ثبت میرساند و ۱۴ ثانیه زمان نیاز دارد تا سرعت خود را از حالت سکون به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. از نظر آپشن میتسوبیشی لنسر تیپ ۱ ساده ترین مدل است و امکانات آن کاملا محدود است که از جمله آنها میتوان به سیستم تهویه مطبوع دستی، ۲ ایربگ، سیستم صوتی ساده abs و EBD اشاره کرد.
همچنین برای میتسوبیشی لنسر تیپ ۱ گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک هم قابل سفارش بود که در این مدل وزن ماشین به ۱۲۷۰ کیلوگرم رسید، مصرف سوخت ترکیبی ۷٫۸ لیتر بود و شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر به ۱۳ ثانیه تنزل پیدا کرده بود؛ رینگ و لاستیک استفاده شده در میتسوبیشی لنسر تیپ ۱ سایز ۱۶ اینچ بود.
بعد از مدتی میتسوبیشی لنسر با همین مشخصات فنی اما با آپشنهای بیشتری چون باله عقب، چراغهای جلو هالوژنی، سیستم صوتی پیشرفته، تهویه مطبوع اتوماتیک و سانروف با نام تیپ ۲ به بازار عرضه شد و در نهایت میتسوبیشی لنسر تیپ ۴ به بازار عرضه شد که پیشرانه ۱٫۸ لیتری دارد و ۱۴۰ اسب بخار قدرت در دور موتور ۶۰۰۰ و ۱۷۶ نیوتن متر گشتاور در دور موتور ۴۲۰۰ و انتقال قدرت توسط گیربکس CVT از مشخصههای فنی آن است فول آپشنترین نوع میتسوبیشی لنسر عرضه شده در ایران است که سیستم صوتی حرفه ای راکفورد، سیستم گردش نور چراغهای جلو در پیچ یا AFS ، ۷ ایربگ، کنترل کشش و پایداری، فرمان الکتریکی، شیفتر تعویص دنده پشت فرمان و رینگهای ۱۸ اینچی تنها بخشی از آپشنهای آن هستند.
میتسوبیشی لنسر تیپ ۴ در حدود ۱۳۵۰ کیلوگرم وزن دارد، ۶٫۶ لیتر مصرف سوختش در سیکل ترکیبی است و در ۱۳ ثانیه سرعت خود را از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت میرساند. لازم به ذکر است که مدلهای ۲۰۱۷ لنسر وارد شده به ایران اعم از ۱۶۰۰ و ۱۸۰۰ سی سی با آپشنهای تیپ ۴ وارد میشوند با این تفاوت که حالا میتسوبیشی لنسر ۱٫۶ لیتری هم به گیربکس CVT مجهز شده است و به علت پاره ای از مسائل سیستم صوتی راکفورد از تمامی مدل های میتسوبیشی لنسر حذف گردیده است.
نکات مثبت میتسوبیشی لنسر
فضای داخلی جادار برای یک خانواده – ارتفاع مناسب در خیابان های ایران – گیربکس CVT مجهز به پدال شیفتر – سیستم صوتی حرفه ای – هدلینگ مناسب – ایمنی بالا
نکات منفی میتسوبیشی لنسر
طراحی خارجی و داخلی قدیمی و تکراری – بازار دست دوم ضعیف
امنیت میتسوبیشی لنسر
۵ ستاره ایمنی لنسر نشان از امنیت بالای این خودرو دارد
نقد کارشناسی میتسوبیشی لنسر
میتسوبیشی لنسر یک خودرو کامپکت ژاپنی است که نخستین بار در سال ۱۹۷۳ توسط کمپانی ژاپنی معرفی و عرضه شد. لنسر در چندین نسل متفاوت به تولید رسید و باتوجه به موفقیتهای فراوان، تولید آن سالهای سال ادامه پیدا کرد.
ما در مورد آن نسل از لنسر صحبت میکنیم که در سال ۲۰۰۷ رسما معرفی شد و تولید آن تا سال ۲۰۱۸ ادامه پیدا کرد. کمپانی میتسوبیشی در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که پس از این نسل، تولید لنسر را متوقف خواهد کرد اما یک نسخه مخصوص بازار چین و تایوان معرفی نمود و این احتمال وجود دارد که نسل بعدی لنسر هم در آینده معرفی شود.
طراحی میتسوبیشی لنسر باتوجه به اینکه چندین سال پیش صورت گرفته، قدیمی به نظر میرسد و برای رقابت با خودروهایی چون هیوندای النترا، کیا سراتو و مزدا۳ کار سختی دارد. سادگی و نظم مهمترین ویژگیهای طراحی لنسر هستند. در نمای جلو و عقب سپر ابعاد بزرگی دارد و در نمای جلو ورودی هوا و چراغهای جانبی در آن نصب شدهاند. لنسر در مدل ۲۰۱۸ موجود در ایران تغییراتی را در ظاهر تجربه کرده از جمله تزئینات کرومی در بدنه و حذف باله عقب در مدل ۱٫۸ لیتری.
طراحی کابین میتسوبیشی لنسر در سادهترین شکل ممکن صورت گرفته و باز هم حرفی برای گفتن در مقابل رقبا ندارند. در مرکز داشبورد یک نمایشگر تعبیه شده و ورودیهای هوا در کنار آن نصب شدهاند. بیشتر بخشهای کابین با پلاستیک پوشانده شده اما ابن پلاستیک کیفیت بالایی دارد. فضای داخلی میتسوبیشی لنسر مناسب است اما به دلیل آنکه یک خودرو نسبتا اسپرت محسوب میشود، سواری نسبتا خشکی دارد. نکته مهم در مورد میتسوبیشی لنسر، عملکرد عالی و هندلینگ بی نظیر آن است که آن را به بهترین خودرو در این کلاس تبدیل کرده است.
میتسوبیشی لنسر در نسخه ۱٫۸ لیتری اتوماتیک ویژگیها و امکاناتی چون ایموبلایزر، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم صوتی با ۶ بلندگو، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، سانروف، آینه وسط الکتروکرومیک، چراغهای جلو زنون با قابلیت تنظیم ارتفاع نور، گرمکن صندلی جلو، دوربین دید عقب، کروز کنترل و موارد دیگر را در اختیار شما قرار میدهد.
میتسوبیشی لنسر با پیشرانههای متنوعی عرضه شده که دو نسخه آن توسط آرین موتور وارد بازار کشورمان شد. مدل ضعیفتر از موتور ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندری استفاده میکند که میتواند ۱۱۷ اسب بخار قدرت و ۱۵۴ نیوتن متر گشتاور تولید کند. مدل قدرتمندتر یعنی ۱٫۸ لیتری، ۱۴۰ اسب بخار قدرت و ۱۷۶ نیوتن متر گشتاور را به وسیله جعبه دنده CVT اتوماتیک به چرخهای جلو انتقال میدهد.
در نهایت باید بگوییم میتسوبیشی لنسر در بازار ایران رقبایی چون هیوندای النترا، کیا سراتو و مزدا۳ را در مقابل دارد. لنسر به دلیل بازار خرید و فروش و خدمات پس از فروش نه چندان مطلوب، در اولویت خرید قرار نمیگیرد و رقابت را به رقبای کرهای و ژاپنی خود واگذار میکند. البته نباید از این نکته غافل شویم که لنسر یکی از باکیفیتترین خودروهای این کلاس است و از نظر فنی و کیفیت سواری حرفهای زیادی برای گفتن دارد.