مشخصات خودروها

بسترن B30

مشخصات فنی بسترن B30
خودرو
نام خودروبسترن B30
سال طراحی2017
کلاسسدان شهری
گیربکس6 سرعته اتوماتیک
محور متحرکدیفرانسیل جلو
تعداد و آرایش سیلندر/سوپاپ4خطی/16
حجم موتور سی سی1,598
قدرت (اسب بخار/دور در دقیقه)107/5500
گشتاور (نیوتن متر/دور در دقیقه)155/3600
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت)180
شتاب 0 تا 100 کیلومتر (ثانیه)11.9
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر)1500/1790/4625
وزن خالص (کیلوگرم)1230
مشخصات تایر195/65R15
مصرف ترکیبی (لیتر)6.7
استاندارد الایندگییورو 5
حجم مخزن سوخت (لیتر)50
کیسه هواراننده-سرنشین جلو
سیستم های ترمز و پایداریترمز جلو دیسکی خنک شونده/ عقب دیسکی/ سیستم‌های ترمز ABS-EBD-ESP-TCS-HHC
سیستم های امنیتیایموبولایزر/سیستم هشدار دهنده
سیستم های فرمان و هدایتفرمان برقی/ روکش چرمی فرمان/ کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان
سیستم تهویه مطبوعتهویه مطبوع دستی
سیستم صوتی تصویری و مالتی مدیاصفحه نمایش 7 اینچی با 6 بلندگو استریو/ قابلیت پخش بلوتوث، USB و AUX/ سیستم GPS مجهز به نقشه کامل ایران
سیستم صندلیشش جهته دستی راننده/ قابلیت تا شدن صندلی عقب به صورت کامل
سیستم اینه و شیشه هاتنظیم برقی آینه ها به همراه گرمکن/شیشه بالابر جلو و عقب برقی/ سانروف برقی/ آینه وسط با قابلیت ضد انعکاس نور به صورت دستی
سیستم روشناییچراغ های جلو LED مجهز به دیلایت /مه شکن جلو/ روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها
سایر امکاناتسانروف/کامپیوتر سفری/سیستم صوتی پیشرفته/کروز کنترل/سنسور پارک عقب

تصاویر بسترن B30

بسترن B30 Besturn B30 1

بررسی بسترن B30

بسترن B30 نخستین بار در سال ۲۰۱۵ و در نمایشگاه شانگهای معرفی شد و وارد بازارهای جهانی شد. بسترن B50 اف نخستین نماینده شرکت بین المللی فاو است که به لطف ویژگی‌های جذابی که دارد در ایران به ماشین موفقی تبدیل شد. بسترن B30 ویژگی‌های جذابی دارد که در ادامه با آن بیشتر آشنا میشویم و همین تضمین موفقیت این ماشین همانند برادر بزرگترش در ایران است. بسترن B30 از پلتفرم BQ32 استفاده می‌کند که ماشین‌های موفقی چون فولکس واگن بورا و جتا بر روی این پلتفرم به تولید رسیده اند.

در طراحی بسترن B30 همه سلایق مد نظر قرار گرفته است به طوری که هم جوانان و هم افراد میانسال طراحی این ماشین را میپسندند و افراد اسپرت پسند، محافظه کار، ساده پسند یا با دیگر سلایق از طراحی این ماشین رضایت دارند. در داخل کابین بسترن B30 از نظر طراحی وضعیت بهتری دارد و مدرن تر شکل گرفته است و علاوه بر این کیفیت ساخت و متریال مورد استفاده هم سطح قابل قبولی دارد و از همه مهم‌تر وضعیت ارگونومی و راحتی کابین بسترن B30 سطح خوب و رو به بالایی دارد. در بخش فنی بسترن B30 از پیشرانه ای با طراحی و ساخت فولکس واگن بهره می برد که به طور کامل امتیاز ساخت این موتور به شرکت فاو داده شده است و این هم یک نکته مثبت دیگر در مورد B30 است.

نکات مثبت بسترن B30

نقاط مثبت بسترن B30 : کیفیت ساخت خوب ، مصرف سوخت اقتصادی ، طراحی قابل قبول. ترمز های قابل اعتماد ، عمیکرد مناسب گیربکس

نکات منفی بسترن B30

نقاط منفی بسترن B30 : نبود تهویه مطبوع اتوماتیک . عدم کشش مناسب در سربالایی های با شیب تند. کولر نه چندان قوی بسترن B30

نقد کارشناسی بسترن B30

بسترن B30 یک سدان کامپکت چینی است که توسط گروه فاو و برند بسترن به تولید می‌رسد. بسترن B30 برای نخستین بار در سال ۲۰۱۵ برای بازار چین معرفی شد و چندی قبل هم بهمن موتور تصمیم به تولید آن در ایران گرفت. بسترن B30 به تازگی راه خود را به خیابان‌های کشور پیدا کرده و اکنون شاهد حضور این چینی نسبتا باکیفیت در خیابان‌ها هستیم.

فاو یکی از کمپانی‌های بزرگ خودروسازی در کشور چین است که بیشتر بر روی تولید خودروهای تجاری تمرکز دارد اما بسترن که زیرمجموعه آن است، به تولید خودروهای سواری و شهری می‌پردازد. بسترن B30 نخستین محصول برند بسترن و کمپانی فاو نیست که در ایران تولید شده و پیش از این شاهد حضور برادر بزرگتر آن یعنی B50 هم در کشورمان بودیم. در حال حاضر B50 در دومین نسل خود به تولید می‌رسد که به دلیل ناکامی نسل اول، برنامه‌ای برای ورود آن به ایران وجود ندارد.

همانند بسترن B50، بسترن B30 هم توسط گروه بهمن در بازار کشورمان تولید و عرضه می‌شود اما این خودروساز، عملکرد چندان مناسبی در عرضه B50 نداشت و به همین دلیل این سدان، عملا به یک پروژه ناموفق تبدیل شد. اما ظاهرا بهمن موتور از اشتباهات گذشته خود درس گرفته و این بار، توانسته نظر مشتریان زیادی را به محصول خود جلب کند.

بسترن از معدود خودروسازان چینی است که خودروهای نسبتا زیبایی تولید می‌کند و در مقایسه با سایر چینی‌ها، یک سروگردن بالاتر است. هرچند این عملکرد خوب با اندکی چاشنی کپی کاری همراه شده اما نتیجه مطلوبی حاصل شده. در نمای جلو، یک جلو پنجره شش ضلعی و در نمای جانبی خطوط شکسته دیده می‌شوند و ابعاد چرخ‌ها با ابعاد بدنه سازگاری دارد. در مجموع باید طراحی بدنه بسترن B30 را خوب ارزیابی کنیم و آن را در مقابل رقبا، گزینه بهتری بدانیم.

شاید با ورود به داخل کابین بسترن B30، چندان شگفت زده نشوید اما بدون شک برتری آن در مقایسه با رقبای موجود در این کلاس و بازه قیمتی، نظر شما را به خود جلب خواهد کرد. در مرکز داشبورد یک نمایشگر ۷ اینچی وجود دارد و در زیر آن، ورودی‌های تهویه مطبوع و کلیدهای کنترلی جای گرفته‌اند. متریال به کار رفته در داشبورد عمدتا از پلاستیک خشک تشکیل شده و ممکن است چندان راضی کننده نباشد اما روکش صندلی‌ها و پنل درها از این حیث وضعیت مطلوب‌تری دارند.

بسترن B30 از نظر تجهیزات رفاهی، ویژگی‌هایی چون ۲ عدد کیسه هوا، سیستم‌های ترمز ABS, EBD, ESC, TCS, BA، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، سیستم صوتی با ۶ بلندگو و GPS مجهز به نقشه ایران، چراغ دیلایت، کروز کنترل، سانروف، چراغ‌های جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع، چراغ‌های اتوماتیک، آینه وسط با قابلیت ضد انعکاس نور به صورت دستی، رینگ آلومینیومی و ایموبلایزر را در اختیار شما قرار می‌دهد.

بسترن B30 به یک موتور ۱٫۶ لیتری ۴ سیلندر مجهز شده که قادر است قدرتی برابر با ۱۰۷ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۵۵ نیوتن متر تولید کند. به این ترتیب، بسترن B30 تقریبا در سطح بسیاری از رقبا قرار می‌گیرد اما در این بین، خودروهای قدرتمندی چون ام جی ۳۶۰ توربو و چری آریزو ۵ توربو وجود دارند که گزینه‌های قدرتمندتری هستند ولی بازار خرید وفروش خوبی ندارند. بسترن برای انتقال قدرت موتور خود به چرخ‌های جلو، از یک جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک ساخت آیسین بهره برده و نکته جالب در رابطه با موتور آن، استفاده از زنجیر تایم به جای تسمه تایم است. این نوآوری، علاوه بر کاهش صدا، موجب کاهش هزینه نگهداری هم می‌شود و لازم نیست نگران وضعیت تسمه تایم خود باشید.

بسترن B30 با ظاهری جذاب و امکانات قابل قبول توانست مورد توجه بازار ایران قرار گیرد و فروش خوبی را تجربه کند. رقبای بسترن B30 در بازار ایران ام جی ۳۶۰، جک J4، برلیانس H330 و ساندرو استپ وی هستند که بسترن B30 در کنار رنو ساندرو استپ وی بهترین گزینه‌های خرید خودرو در این بازه قیمتی به شمار می‌روند. بسترن B30 در ایران تا به اینجای کار کاملا موفق بوده و مانند برادر بزرگترش بسترن B50 عمل نکرده است. گروه بهمن اشتباهاتی که درمورد B50 انجام داد و نتوانست به فروش خوبی دست یابد را در مورد B30 انجام نداد و تقریبا توانست جای پای B30 بسترن را در بازار ایران محکم کند. بسترن B30 دراین بازه قیمتی یکی از بهترین گزینه‌ها به شمار می‌رود.

بسترن B30 باتوجه به ویژگی‌های فنی قابل قبول و سطح مناسب آپشن‌ها و تجهیزات رفاهی، می‌تواند گزینه ایده‌آلی در این بازه قیمتی محسوب شود و باتوجه به کمبود خودروهای باکیفیت در این کلاس و در این بازه قیمتی، بسترن B30 خودرو مناسبی است.

به تازگی بازار خرید و فروش بسترن B30 حسابی رونق پیدا کرده و بسترن B30 در نمونه های دست دوم هم به خوبی خرید وفروش میشود.

کاریرا را در اینستاگرام دنبال کنید
carera.ir @
برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا