اجزا و قطعات

چراغ های دیلایت و کاربرد آنها

چراغ دیلایت

تا کنون به خودرو هایی که چراغشان در روز روشن است برخورده اید؟ با ما در این مقاله با کاریرا همراه باشید تا با چراغ های دیلایت و کاربرد آنها آشنا شوید.

در سال های اخیر خودروسازان پروسه ای را برای ایمن سازی بیشتر خودرو های تولیدی به منظور جلوگیری از آسیب دیدن افراد در هنگام رانندگی پیش گرفته اند. این روند شامل تولید روز افزون تکنولوژی های ایمنی جدید برای استفاده در خودرو ها می شود، از طرفی دیگر قانون گذاران نیز در تلاش اند تا با وضع قانون های جدید بتوانند از میان این تکنولوژی ها مناسب ترین و سازگارترین را برای خودرو های تولید شده انتخاب نمایند. در نتیجه ی وضع این قوانین و نکات ایمنی رانندگی، در حال حاضر تمامی خودرو های جدید به چراغ های دیلایت (DRL) مجهز شده اند، قابلیتی که ولو سواران سال ها است از آن بهره مند اند.

اساسا چراغ های DRL (Daytime Running Lights)، چراغ هایی کم مصرف هستند که از تکنولوژی LED درون آنها استفاده شده است و تمام مدتی که خودرو در حال حرکت است روشن می مانند. در حال حاضر کارکرد این تکنولوژی در تمامی خیابان های انگلستان قابل مشاهده است. این تکنولوژی کاربردی ساده دارد و به این منظور ابداع شده است که دوچرخه سواران، عابرین پیاده و خودرو های دیگر متوجه حضور خودروی شما در مسیر شوند. به طور معمول چراغ های DRL درون چراغ های جلو قرار گرفته اند و در عین حال از نور پایین و چراغ اصلی مجزا هستند.

چراغ دیلایت

علت مجزا بودن این چراغ ها از چراغ جلو این است که دیلایت ها نور بیشتر و خیره کننده تری نسبت به چراغ های اصلی دارند و به دلیل احتمال افزایش ریسک تصادف در شب مورد استفاده قرار نمی گیرند. به این علت و اینکه در انتهای خودرو ها چراغ دیلایت وجود ندارد، این نور نباید در شرایط کم نور به عنوان جایگزینی برای چراغ اصلی خودرو استفاده شود. و تا زمانیکه چراغ های جلو خودرو را برای دید بهتر روشن نکنید چراغ های عقب خودروی شما اصلا روشن نمی شوند.

چرا بر روی خودرو های جدید چراغ دیلایت نصب می شود ؟

خوب تا اینجا مفهوم چراغ های دیلایت و کاربرد آنها را بررسی کردیم، اکنون به اینکه چرا این چراغ ها بر روی تمامی خودرو های جدید قرار گرفته اند می پردازیم. در حال حاضر بر اساس قانون، تمامی خودرو ها باید به این آپشن مجهز شوند، بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط کمیسیون اروپا و وزارت ترابری بریتانیا، تجهیز خودرو ها به چراغ های دیلایت باعث کاهش آمار مرگ و میر در جاده ها و آسیب های جدی وارد شده می شود. در سال ۲۰۰۶ کمیسیون اروپا مدعی شد که چراغ های دیلایت باعث می شوند که عابران پیاده، دوچرخه سواران و رانندگان سریع تر حضور وسایل تقلیه دیگر موجود در مسیر را تشخیص دهند. و در نتیجه احتمال تصادف و سانحه کاهش می یابد.

همچنین مدتی بعد وزارت ترابری برتانیا اعلام کرد که چراغ های دیلایت می توانند تصادفات زنجیره ای را در صورت تجهیز تمامی خودرو ها به این آپشن تا ۶ درصد کاهش دهد. و با توجه به نتایج مثبت به دست آمده از کشوری مانند سوئد که تاکنون تمامی خودرو های جدید خود را به این قابلیت مجهز کرده است مشخص است که این نظریه ها درست هستند. در قانون تصویب شده در انگلستان از فوریه سال ۲۰۱۱ تمامی خودرو های مسافربری و وسایل نقلیه ی باربری سبک موظف به برخورداری از این آپشن شده اند.
در آن زمان یکی از نقد های منفی وارد شده بر چراغ های دیلایت تاثیر منفی آنها بر محیط زیست بود. بر اساس بررسی های انجام شده توسط وزارت ترابری بریتانیا استفاده از لامپ های سنتی در چراغ دیلایت خودرو ها باعث افزایش مصرف سوخت و افزایش ۰٫۰۵ درصدی کربن دی اکسید می شود که این مشکل با جایگزینی لامپ های LED بر طرف می گردد.

چراغ دیلایت

بنابراین بر اساس قانون، چراغ های دیلایت به عنوان یکی از آپشن های ضروری بر روی خودروها به حساب می آیند، اما با این حال در شرایط کمبود نور و یا اندک بودن محدوده ی دید راننده، نمی توان از آنها استفاده کرد و باید از چراغ های اصلی جلو خودرو استفاده نمود.
به نظر شما چراغ های دیلایت یک آپشن کاربردی اند؟ نظرات خود را با ما در بخش کامنت ها در میان بگذارید.

منبع: autoexpress

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا