تست، مقایسه و بررسی خودرو

نقد و بررسی مدل ۲۰۲۰ مزدا CX-30

مزدا CX-30

مزدا CX-30 یک SUV کوچک که همه چیز آن منطقی است!

جدا از اینکه نظر شما درباره‌ی SUVها چیست، باید با این حقیقت که این مدل‌ها به بخشی از صنعت خودروسازی تبدیل شده‌اند کنار آمد. تخمین زده شده که تعداد این خودروها تا پایان سال ۲۰۱۹ به ۷۹۶,۱۱۸ دستگاه رسیده است. این آمار نشان دهنده‌ی افزایش ۳۴ درصدی فروش این مدل‌ها از سال ۲۰۱۵ می‌باشد.

شاید این مطالب هم برایتان جالب باشد

در حالی که مدل فعلی CX-3 مزدا مزایای بسیاری دارد و کاملا قابل قبول است، اما مدل جدید این کمپانی یعنی مزدا CX-30 قابل قبول‌تر است. این خودرو پلتفرم خود را از مزدا ۳ به ارث برده است. مزدا CX-30 ظاهری جسورانه‌تر، بهتر و طراحی‌ای داینامیک‌تر نسبت به تمامی مدل‌های تولید شده‌ی مزدا تا به امروزه دارد.

طبیعت اسپورت این خودرو

برای طراحی این خودرو تحقیقات و زمان بسیاری صرف شده است و در نتیجه‌ی آن می‌توان گفت که این مدل بهترین کراس‌اوور غیر لاکچری بازار محسوب می‌شود. سیستم تمام چرخ متحرک این خودرو به خوبی عمل ‌می‌کند و سازگاری با آن آسان است. همچنین قابلیت‌های ایمنی و سیستم کمکی راننده این خودرو مناسب می‌باشند و به موقع عمل می‌نمایند. همچنین اگر قصد استفاده از این سیستم‌ها را ندارید کافی است دکمه‌ای را که در داشبورد قرار گرفته است بفشارید تا آپشن‌هایی نظیر سیستم تشخیص نقطه کور، هشدار ترافیک و هشدار رانندگی میان خطوط غیر فعال گردد.

مزدا CX-30

یک مسئله‌ی جالب در رابطه با این مدل این است که سیستم کمکی رانندگی CX-30 هیچ‌گاه در نحوه‌ی رانندگی و تصمیمات شخصی که پشت فرمان است دخالت نمی‌کند. این در حالی است که در برخی از سیستم‌های مدرن مشابه، گاها پیش می‌آمد که این سیستم شما را به مواجه با شرایطی که از آنها پرهیز می‌کنید سوق می‌دهد.

بطور مثال در برخی مواقع سنگی در میان جاده قرار دارد که خودرو حضور آن را تشخیص نمی‌دهد و شما سعی دارید با مانور و تعویض لاین خود از این مانع حذر کنید، اما خودرو به شما هشدار می‌دهد که در خطوط رانندگی خود باقی بمانید، در نتیجه شما سعی دارید که ایمن رانندگی کنید، خودرو نیز سعی دارد تا شما را حفظ کند و ایمنی سرنشینان را تامین نماید، اما در حقیقت هیچ کس ایمن نیست!
اما در مزدا CX-30 این قضیه صدق نمی‌کند، و اگر راننده تصمیمی خلاف سیستم ایمنی خودرو بگیرد، مزدا اجازه‌ی اعمال آن را می‌دهد.

مزدا CX-30

خودرو کشش خوبی را با سطح جاده برقرار می‌کند، همچنین فرمان آن دقیق است و واکنش‌های مناسبی را از خود نشان می‌دهد. موتور ۲٫۵ لیتری ۴ سیلندری خطی خودرو نیز پر قدرت عمل می‌کند و در مسیر‌های گوناگون کم نمی‌آورد. این موتور همان نسخه‌ای است که در مزدا ۳ بکار رفته است و توانایی تولید ۱۸۶ اسب بخار نیرو و ۲۵۲ نیوتن‌متر گشتاور را دارد.

همچنین این خودرو بسیار ساکت و آرام است و صدای موتور به درون کابین راه نمی‌یابد. در حالت اسپورت صدای موتور خودرو رضایت بخش نیست، البته این حالت تنها بر روی گیربکس آن تاثیر گذار است و بر روی هندلینگ یا سیستم تعلیق آن تغییری ایجاد نمی‌نماید.

مزدا CX-30

کابین با کیفیت

کابین مزدا CX-30 ساده است اما بصورت استراتژیک طراحی شده است. اکثر قسمت‌های آن از مواد با کیفیت تشکیل شده و تنها در بخش محدودی از آن مواد نامرغوب مشاهده می‎شود. چرم بکار رفته در صندلی‌ها نیز با کیفیت و نرم است.

از نظر طراحی و استایل داخلی نیز کابین خودرو بی‌نظیر است. دکمه‌ها و دیگر آپشن‌های خودرو در دسترس قرار دارند و به راحتی می‌توان از آنها استفاده نمود. نمایشگر ۸٫۸ اینچی این خودرو تنها توسط صدا و دکمه‌ای که در کنسول مرکزی قرار دارد کنترل می‌شود. ممکن است در ابتدا لمسی نبودن این نمایشگر کمی آزار دهنده باشد ولی پس از سازگاری با آن آسایش و راحتی عدم نیاز به لمس صفحه‌ی نمایشگر را درک خواهید کرد.

مزدا CX-30

نحوه‌ی چینش نمایشگر پشت فرمان، اطلاعات و سرگرمی و هدآپ به گونه‌ای نزدیک به یکدیگر است که راننده بیشتر توجه را به جاده و مسیر داشته باشد و دسترسی به آنها آسان باشد.
در مقایسه با مدل CX-3، این خودرو بسیار جادار است. از نظر ابعاد مدل CX-30 با مزدا ۳ هاچ بک یکسان است. همچنین فضای بالای سر و پا نیز در آنها یک اندازه می‌‌باشد. بیشتر فضای خودرو در محور عقب آن قرار گرفته است.

در آخر می‌توان گفت که معایب کمی در خودرو وجود دارد که بتوان به آنها خرده گرفت، طراحی ظاهری آن بدون نقص و تحسین برانگیز است و کابین آن بیش از رده‌ی قیمتی و سگمنت خودرو لوکس می‌باشد. صدای موتور خودرو آنچنان که باید شما را مسحور نمی‌کند اما قدرت و بازدهی آن همانگونه است که انتظار می‌رود. در کل این خودرو تجربه‌ی رانندگی مناسب و متعادلی را ارائه می‌دهد.

بررسی مدل 2020 مزدا CX-30
مشخصهتوضیحات
موتور2.5 لیتر چهار سیلندر
توان خروجی186 اسب بخار نیرو / 252 نیوتن‌متر گشتاور
گیربکس6 سرعته‌ اتوماتیک
حداکثر سرعت202 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت9.4 لیتر در شهر / 7.3 لیتر در بزرگراه / 8.7 لیتر بصورت ترکیبی
نوع دیفرانسیلتمام چرخ متحرک
وزن1475 کیلوگرم
تعداد سرنشین5 نفر
فضای صندوق عقب572 لیتر
قیمت پایه21,900 دلار
قیمت خودروی تست شده31,370 دلار

اما تولید مزدا CX-30 چه تاثیری بر مدل CX-3 خواهد داشت؟ در حال حاضر مزدا اعلام کرده است که این خودرو به همراه CX-30 در خط تولید این کمپانی باقی می‌ماند، اما با وجود امکانات مدل CX-30 و عملکرد آن تنها مسئله‌ی زمان است تا مدل CX-3 از خط تولید مزدا خارج شود. مزدا CX-30 در حال حاضر در بازار جهانی عرضه شده است و در دسترس خریداران می‌باشد.

منبع: motor1

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا