تست، مقایسه و بررسی خودرو

بهترین خودروی اسپرت دنیا ، نقد و بررسی مدل ۲۰۲۰ فورد موستانگ شلبی GT500

فورد موستانگ شلبی

فورد موستانگ شلبی GT500 چهل درصد از مدل GT350 (که در حال حاضر عملکردی فوق العاده دارد) بهتر است

زمانی که فورد موستانگ شلبی GT500 را مورد بررسی قرار دادیم، از عملکرد فوق‌ العاده آن بسیار شگفت زده شدیم. همانند کوروت موتور وسط ۲۰۲۰ که محدودیت‌ها را جابجا کرده است، شلبی GT500 نیز بسیار قدرتمند و عالی ظاهر می‌شود.

قدرت بالای خودرو به خوبی توسط سیستم انتقال قدرت دو کلاچه‌ی اتوماتیک تیون شده‌ی Tremec و دیفرانسیل Torsen آن کنترل می‌شود، به گونه‌ای که عملکرد آن را می‌توان با پورشه GT2 RS مقایسه نمود. در زمینه‌ی کشش و چسبندگی نیز این خودرو مانند جگوار XE SV Project 8 ظاهر می‌شود و عملکرد دکمه‌های کنترلی قرار گرفته بر روی فرمان خودرو به مرسدس AMG GT 63 S 4Matic+ شباهت دارد.

فورد موستانگ شلبی بهترین موستانگ یا بهترین شلبی ساخته شده نیست، بلکه بهترین خودروی اسپرت دنیا است که برای رقابت‌های نفس گیر در پیست‌ مسابقات طراحی شده است.

فورد موستانگ شلبی

پکیج CFT:

خودرو ای که برای تست در اختیار ما قرار داشت به پکیج فیبر کربن (Carbon Fiber Track Package) مجهز شده بود که قیمت پایه‌ی خودرو را از ۷۳,۹۹۵ دلار به ۹۲,۴۹۵ دلار افزایش می‌دهد. این پکیج ۱۸ هزار دلاری موجب می‌شود تا مدل مجهز به آن کاملا از نسخه‌ی پایه‌ی GT500 متمایز شود. مدل‌های مجهز به این آپشن بر خلاف نسخه‌‌های پر سر و صدا، قدرتمند و قابل پیش بینی پایه‌ی شلبی، برای رانندگی در پیست مسابقات طراحی شده‌اند، و انتخاب آنها تجربه‌ای شبیه به خودروهای مسابقه‌ای را در اختیارتان قرار می‌دهد.

مبلغی که باید برای این خودرو هزینه کنید:

پکیج CFT حدود ۱۸,۵۰۰ دلار قیمت دارد و باید اعتراف کنیم که این مبلغ کاملا ارزش پرداخت را دارد. برای سقف مشکی رنگ ۶۹۵ دلار در نظر گرفته شده است. برای دیگر تکنولوژهای این خودرو نیز باید ۳۰۰۰ دلار کنار بگذارید که با در اختیار داشتن آنها قابلیت‌هایی نظیر: سیستم صوتی Bang & Olufsen، رادیو HD، سیستم تشخیص نقطه کور به همراه هشدار برخورد از عقب، آیینه‌های گرم شونده، ۶ حالت تنظیم صندلی‌های راننده به همراه ۳ حالت ذخیره شونده، فعال شدن تاچ اسکرین از طریق صوت و … نصیبتان می‌شود.

شلبی GT500R:

اما چه چیزی نسخه‌ی R این خودرو را منحصر به فرد می‌نماید؟ محور جلویی این نسخه به سیستم تعلیقی جدید و قابل تنظیم و همچنین آخرین نسل از کمک فنر‌های تطبیق پذیر مجهز شده است. از دیگر آپشن‌های فورد موستانگ شلبی می‌توان به رینگ‌های ۲۰ اینچی که به همراه تایر‌هایMichelion Pilot Sport Cup 2 ارائه می‌شوند اشاره نمود.

همچنین جلوپنجره‌ی فورد موستانگ شلبی به‌ گونه‌ای طراحی شده که می‌تواند خنک‌کاری موتور را تا ۵۰ درصد بهبود بخشد. پکیج Carbon Fiber Track (CFT) نیز برای این نسخه قابل سفارش‌ است که در آن یک بال بر روی محور عقبی خودرو نصب می‌شود و امکان تولید نیروی رو به ‌پایین را تا ۲۴۹ کیلوگرم فراهم می‌نماید.

فورد موستانگ شلبی

شایعات اخیر مبنی بر آن است که GT500 به سیستم القای اجباری موتور ۵٫۲ لیتری ۸ سیلندر مدل GT350 که توانایی تولید ۵۲۶ اسب بخار نیرو را دارد مجهز شده است. فورد ما را به یک پیست مسابقه برای اثبات ادعای خود مبنی بر طی مسافت یک چهارم مایل در کمتر از ۱۱ ثانیه با مدل پایه‌ی GT500 که به تایرهای Michelin PS4S مجهز شده است دعوت کرد.

دلیل انتخاب مدل پایه GT500 نسبت به دیگر نسخه‌های آن این بود که تایرهای PS4S این نسخه به خوبی تایرهای PSC2 عمل می‌نمایند، همچنین ویژگی‌های نسخه‌های دیگر این خودرو موجب می‌شوند که سرعت خودرو در انتهای مسیر درگ کاهش یابد. در آخر هیچ کدام از راننده‌ها نتوانستند رکوردی کمتر از ۱۱ ثانیه ثبت نمایند و کمترین زمان بدست آمده ۱۱٫۱۲ ثانیه بود.

چالش تمامی خودروهای اسپرت بکار گیری قدرت خود بدون لیز خوردن چرخ‌ها است. با وجود اینکه فورد سیستم rpm انتخابی خود را لانچ کنترل می‌نامد، اما واقعیت به گونه‌ی دیگری است و عملکرد این دو سیستم مشابه هم نیست. کلاچ این خودرو همانند سیستم انتقال قدرت PDK پورشه عمل می‌کند اما بر خلاف سیستم پورشه، بخشی برای بررسی لیز خوردن چرخ‌ها و بهینه سازی آنها در نظر گرفته نشده است.

از جمله ترفند‌هایی که با انتخاب Drag Mode می‌توانید از آن بهره‌مند شوید شامل: نرم شدن کمک فنرهای عقب خودرو به منظور انتقال بهتر وزن خودرو و ارتقا در رویه‌ای که مهندسان Tremec آن را “بیش گشتاوری” نامیده‌اند که شباهت بسیاری به پروسه تعویض دنده همراه با درگیر بودن پدال گاز دارد (ابتکاری که بوسیله‌ی آن راننده بدون برداشتن پای خود از روی پدال گاز می‎تواند همزمان پدال کلاچ را بفشارد و دنده‌ی خودرو را تعویض نماید) می‌باشد.

معایب موستانگ:

تنها نقطه ضعف فورد موستانگ شلبی کابین داخلی آن است. هر دو صندلی خودرو در تمامی نسخه‌های GT500 راحت و مناسب طراحی شده‌اند. عملکرد فرمان خودرو عالی است. رابط کاربری نمایشگر قرار گرفته بر روی داشبورد نیز به خوبی طراحی شده است و کار با آن آسان است. اما دیگر قسمت‌های کابین خودرو همانند موستانگ ۴۳,۰۰۰ دلاری GT Premium کار شده‌اند. برخی قسمت‌های داشبورد از پلاستیک سخت تشکیل شده است، همچنین فیبرکربن قرار گرفته بر روی برخی قسمت‌های آن کافی به نظر نمی‌رسد. ظاهر شیفتر چرخشی در نظر گرفته شده برای خودرو نیز اسپورت نیست.

فورد موستانگ شلبی

چشم‌اندازی کلی از GT500:

در همان پیست مسابقه، مدل پایه‌ی GT500 عملکردی عالی داشت. دلیل این قضیه نیز آن است که این نسخه همانند GT500 تقویت شده، کشش و چسبندگی لازم را برای کنترل قدرت خودرو ندارد. بنابراین تجربه‌ی رانندگی با آن کمی هیجان انگیز تر است.

از طرفی GT500R بصورت غیر منتظره‌ای ظاهر می‌شود و قطعا با عملکرد خود شما را غافلگیر خواهد کرد. به این معنا که بر اساس کیفیت رانندگی با آن می‌توان این مدل را خودروای اسپرت اروپایی با ظاهر عضلانی آمریکایی در نظر گرفت.

منبع: motortrend

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا