اخبار عمومی

قرعه‌کشی خودرو یا لاتاری ملی ، خوش به حال برندگان!

خرید و فروش خودرو دست دوم

استفاده از روش قرعه‌کشی برای فروش خودرو یک حرکت نادرست است و به نوعی می‌توان آن را لاتاری ملی دانست

این روزها بازار خودرو با آشفتگی مواجه شده و صحبت‌های زیادی در مورد دلایل افزایش قیمت خودرو می‌شود. از طرف دیگر با این اوصاف خرید خودرو نیز به کار سخت و تقریبا غیر ممکنی تبدیل شده به خصوص این که اگر بخواهید از طریق پیش‌فروش‌های خودروسازان ثبت‌نام انجام دهید.

شاید این مطالب هم برایتان جالب باشد

حال طی روزهای اخیری بحث‌هایی مطرح شده که احتمال دارد از روش قرعه‌کشی برای فروش خودرو استفاده شود تا شاید مشکل تکمیل ظرفیت‌های چند دقیقه‌ای حل شود. این کار قاعدتا بدین صورت انجام می‌شود که یک سری از افراد برای خرید خودرو ثبت‌نام می‌کنند و پس از آن از میان آن‌ها قرعه‌کشی انجام می‌شود و تعدادی خودرو به برندگان خواهد رسید.

گفت‌و‌گو با امیرحسن کاکایی کارشناس حوزه خودرو برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد

کاکایی ابتدا در واکنش به خبر احتمالی قرعه‌کشی خودرو اظهار کرد: قرعه‌کشی خودرو یک لاتاری غیرقابل قبول است. سیاست‌گذاری‌هایی که در ۲ سال اخیر صورت گرفته هیچ کدام برای کنترل بازار خودرو جواب نداده است. در مجموع بازار تحت کنترل نیست و صنعت خودرو نیز روز به روز زیان می‌کند. متاسفانه همان افرادی که از روز اول تمرکز را بر روی بازار به جای صنعت گذاشته بودن پیشنهاد داده‌اند که به دلیل تقاضای زیاد قرعه‌کشی انجام شود.

صنعت خودرو ایران

وی در ادامه گفت: این حرف یعنی ادامه این مسیر و توجه به بازار به جای صنعت ما را به جایی نخواهد رساند. با این اوضاع و احوال، قیمت خودرو روز به روز بالاتر خواهد رفت اما یک اتفاق بدتر نیز می‌افتد اگر این قضیه قرعه‌کشی انجام شود. قبلا به عنوان مثال ۲هزار نفر ثبت‌نام می‌کردند و خودروسازی با این تعداد افراد طرف بود. در حال حاضر اگر قرعه‌کشی انجام شود انگار قرار است یک یارانه به افراد داده شود و گفته می‌شود که ملت ثبت‌نام کنید و ممکن است یک یارانه شانسی به شما برسد.

ایران خودرو

کاکایی اظهار کرد: در این روند نکته همینجاست که بحث‌های مختلفی در قرعه‌کشی و شانسی بودن آن مطرح خواهد شد. به همین خاطر است که می‌توان از کلمه لاتاری برای این روند فروش استفاده کرد. پیش از این گفته می‌شد که لاتاری مربوط به سرمایه‌داری غربی است و مشکل دارد. بارها این مسائل دیده شده که یک سری کارها شروع می‌شود و بعد از آن تبدیل به لاتاری یا بخت‌آزمایی ملی می‌شود.

با مکانیزم قیمت‌گذاری که در حال حاضر در زمینه خودرو گذاشته شده در حقیقت هر کسی که بتواند ثبت‌نام کند مانند این است که برنده یک بخت‌آزمایی شده چرا که تضمین می‌شود یک مقدار مشخص سود خواهد برد. به عنوان مثال پرایدی که ۳۸ میلیون تومان توسط کارخانه عرضه می‌شود، در بازار ۶۰ میلیون تومان قیمت دارد بنابراین ۲۲ میلیون تومان پول اضافه به فرد داده می‌شود. دلیل این قضیه نیز آن است که تمام توجه‌ها فقط به بازار معطوف شده است. روش‌هایی نظیر قرعه‌کشی را بسیار خطرناک است.

پراید

وی در پایان اشاره کرد: مشکل اصلی این است که همچنان اصرار بر قیمت‌گذاری غلط وجود دارد و در نتیجه آن یک سوبسید از صنعت به جیب افراد دیگر خواهد رفت. راه‌حل درست این است که بازار رها شود و در بدترین حالت پراید ۷۰ میلیون یا حتی ۱۰۰ میلیون تومان خواهد شد.

اگر تمرکز روی تولید باشد به عنوان مثال خودروسازی مانند سایپا ممکن است ۶۰ میلیون تومان سود کند اما در مقابل می‌تواند برای حرکت در برابر تحریم‌ها دست باز باشد. هرچند که مالیات آن را نیز می‌دهد و دولت می‌تواند آن را کنترل کند. در نتیجه رها کردن بازار طی یک سال قیمت خودرو بالا می‌رود اما در برابر آن صنعت خودرو پیشرفت می‌کند و بعد از آن به مرور قیمت‌ها پایین می‌آید.

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا