نمایشگاه ها

کم رنگ شدن استفاده ابزاری از دختران در نمایشگاه خودرو سوئیس

استفاده ابزاری

اکنون هم مرد و هم زن

در ادامه جنبش به پا خواسته MeToo# که اهدافی چون مبارزه با خشونت و بد رفتاری علیه زنان را دنبال می کند، مباحثی مثل استفاده ابزاری از زنان و دختران نیز مطرح می شود. در سراسر دنیا و همچنین ایران شاهد حضور پر رنگ زنان و دختران جوان در غرفه های نمایشگاهی جهت پروموت ، تبلیغ و معرفی محصولات هستیم که البته کمتر دیده شده از محصول موجود در غرفه اطلاع داشته باشند.

چندی پیش در حین برگزاری دومین نمایشگاه بین المللی خودرو تهران نیز شاهد بودیم که رسانه ها به این موضوع پرداختند. انتقادهای تندی نسبت به استفاده تبلیغاتی از زنان و دختران در رونمایی های عمومی و خصوصی جهت معرفی خودرو صورت گرفت. اکنون دامنه این مباحث گسترش یافته و در بیرون مرزهای ایران و در نمایشگاه های خارجی نیز چنین موضوعی مطرح شده است. خودروسازهای خارجی و برگزار کننده های مسابقات اتومبیل رانی همگی تحت انتقادهایی در اینباره قرار گرفته اند. در این راستا فرمول یک (Formula 1) به تازگی و در اوایل سال ۲۰۱۸ اعلام نمود که دیگر از دختران در برنامه های جانبی مسابقات اتومبیل رانی استفاده نخواهد کرد. بنا بر اعلام فرمول ۱ کودکان جای زنان و دختران را خواهند گرفت.

دختران نمایشگاهی

خودروسازها نیز از این هجمه در امان نبوده و تحت فشارهای اجتماعی زیادی قرار گرفته اند. اکنون در ایام برگزاری نمایشگاه بین المللی خودرو ژنو (سوئیس)  هستیم و مشاهده شده که چندین کمپانی در نمایشگاه سوئیس دیگر از زنان و دختران در غرفه های خود استفاده تبلیغاتی نکرده اند. خانم سارا جنکیس، سخنگوی برند نیسان، در گفت و گو با بلومبرگ بیان کرد : “زمان تغییر کرده، استفاده از نیروهای متخصص و آشنا به خودرو عقلانی تر است چونکه ما خودرو می فروشیم! ” . شرکت نیسان اسخدام دختران و زنان مدل را سال پیش متوقف نمود. تویوتا نیز امسال در نمایشگاه سوئیس استفاده از مدل ها را متوقف کرده.

آلفارومئو، جیپ، و مازراتی نیز تغییر رویه داده و این بار هم از مردان و هم  از زنان در غرفه های خود استفاده کرده اند. منتها با پوشش و ظاهری ساده تر و کم زرق و برق. چراکه کمپانی مادر یعنی فیات کرایلسر (FCA) به شدت نگران جنبش MeToo# بوده و به این دلیل از بهانه برای مورد انتقاد قرار گرفتن دوری می کند. به جای استفاده از پوست و مو و چشم و ابرو جهت دزدیدن نگاه های مردم، تعداد قابل توجهی از خودروسازها با استفاده از زنان و مردان آگاه و مطلع از خودروها و مشخصات آن ها سعی نموده اند که هر چه بهتر و بیشتر بازدیدکنندگان را یاری نمایند. این غرفه داران ترجیح دادند و سعی دارند که سخنگوی برند داشته باشند تا اینکه مدل تبلیغاتی! شرکت پژو و رنو این سیاست را اخذ نموده و در نمایشگاه بین المللی خودرو شهر ژنو ۲۰۱۸ شاهد این رویکرد هستیم.

دختران نمایشگاهی

آقای Pierre-Oliver Salmon ، سخنگوی گروه پژو-سیتروئن اعلام کرد : “ما قصد نداریم جلوه منفی و نزول دهنده ای از هیچ مرد و زنی را نشان دهیم. بازدیدکنندگان نمایشگاه اتومبیل ژنو در غرفه پژو-سیتروئن توسط هم مردان و هم زنان مورد استقبال قرار خواهند گرفت. مردان و زنان غرفه پژو میزبان مهمانان خواهند بود و ماموریت آن ها اطلاع رسانی و پاسخ گویی به سوالات است.” شرکت پژو در این پیام از هشتگ nocarbabes# استفاده کرده است. لامبورگینی نیز مردان و زنان آشنا به محصولات خود را به صحنه آورده تا در نمایشگاه خودرو ژنو ۲۰۱۸ پاسخگو و راهنمای بازدیدکنندگان باشند. شرکت تایرسازی معروف یعنی برند پیرلی (Pirelli) نیز که از سردم داران استفاده از مدل های فشن و تبلیغاتی است، امسال در سوئیس تغییر موضع داده. طبق اعلام شرکت پیرلی، مدل ها امسال با کت و شلوار مشکی در مقابل بازدیدکنندگان و رسانه ها حاضر خواهند می شوند.

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا