اجزا و قطعات

گیربکس DSG یا دو کلاچه چیست و چگونه کار می‌کند؟

گیربکس DSG

گیربکس DSG یا جعبه دنده‌ی دو کلاچه‌، به عنوان جایگزینی برای گیربکس‌های اتوماتیک مرسوم محسوب می‎شود

در گذشته‌ای نه چندان دور برای خرید خودرو دو گزینه در رابطه با گیربکس آن (دنده‌ای و اتوماتیک) پیش روی شما قرار داشت. امروزه انتخاب دیگری نیز وجود دارد و آن گیربکس DSG است که با نام جعبه دنده‌ی دو کلاچه نیز شناخته می‌شود. از دید راننده، گیربکس DSG و اتوماتیک چه از نظر ظاهری و چه از نظر نحوه‌ی تعویض دنده‌ها یکی هستند.

شاید این مطالب هم برایتان جالب باشد

گیربکس DSG در مقابل جعبه دنده‌ی اتوماتیک مرسوم

در این بخش از مقاله به تفاوت‌هایی که میان گیربکس اتوماتیک و DSG وجود دارد می‌پردازیم و برتری آنها را نسبت به یکدیگر می‌سنجیم. می‌توان گفت که گیربکس DSG متشکل از دو جعبه دنده است که نهایتا در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند و توسط دو میل کاردان به موتور متصل شد‌ه‌اند. این دو گیربکس با دو کلاچ همراه‌اند که در کنار یکدیگر بصورت هیدرولیکی با یک سیستم مکانیکی-الکترونیکی کار می‌کنند.

در خودروهای اتوماتیک معمول انتقال نیرو از موتور به گیربکس بوسیله‌ی یک تبدیل کننده‌ی گشتاور صورت می‌گیرد (در نسخه‌‌های دنده‌ای این عمل توسط کلاچ انجام می‌شود). در حالی که مبدل گشتاور تعویض دنده‌ی نرمی را به ارمغان می‌آورد اما در عین حال از مایع هیدرولیکی غلیظی استفاده می‌کند که نسبت به سیستم‌های مبتنی بر کلاچ از کارایی کمتری دارد.

مزیت گیربکس‌های DSG نسبت به مدل‌های اتوماتیک معمولی این است که هنگامی که گیربکس درگیر نیست این قابلیت را دارد که دنده‌‌ی بعدی که راننده قصد انتخاب آن را دارد پیش بینی نماید. این امکان، تعویض دنده‌ی نرم و سریع را فراهم می‌کند. به منظور انجام این فرآیند، یک سیستم کنترلی الکترونیکی وجود دارد که از اطلاعاتی نظیر سرعت موتور، سرعت جاده، حالت رانندگی و میزان گاز خودرو استفاده می‌کند تا دنده‌ی بعدی را پیش بینی نماید. هر تعویض دنده در یک چهارصدم ثانیه صورت می‌گیرد که البته گیربکس تولیدی برخی خودروسازان سریع‌تر عمل می‌کند.

گیربکس DSG

هزینه‌ی گیربکس DSG

در حالی که برخی از خودروها را می‌توان با گیربکس‌ DSG سفارش داد، این نوع از جعبه دنده معمولا به صورت آپشن جانبی بر روی مدل‌ها عرضه ‌می‌شود. هزینه‌ی این گیربکس‌ها در کمپانی‌های مختلف متفاوت است، بطور مثال در مدل هاچ‌بک فولکس واگن گلف می‌توانید گیربکس DSG را با مبلغ ۱,۴۰۰ پوند خریداری نمایید.

از نظر عملکرد اقتصادی این گیربکس‌ها تفاوت چندانی با دیگر جعبه‌ دنده‌ها ندارند. البته مدل‌های DSG نسبت به نسخه‌های دنده‌ای کمتر بهینه‌اند.

بطور مثال در خودروای مانند فولکس واگن گلف با موتور ۱٫۵ لیتری و جعبه دنده‌ی دستی، مصرف سوخت تحت تست‌های WLTP در حدود ۵٫۲ و ۴٫۹ لیتر تخمین زده شده. این در حالی است که همین خودرو با گیربکس DSG در تست WLTP نتیجه‌ی ۵٫۵ و ۵٫۳ لیتر را بدست آورده است. آلایندگی کربن دی‌اکسید آنها نیز تقریبا با یکدیگر یکسان می‌باشد و عددی برابر با ۱۱۹ گرم/کیلومتر و ۱۱۸ گرم/کیلومتر است. همچنین صفر تا صد آنها نیز یکسان ارزیابی شده است.

گیربکس DSG

رانندگی با خودروی مجهز به گیربکس DSG

استفاده از گیربکس دنده‌ای برای بیشتر رانندگان با توجه به ترافیک‌های روزمره خسته کننده و یا حتی آزار دهنده است.

از طرفی گیربکس‌های DSG همانند جعبه دنده‌های اتوماتیک عمل می‌کنند و مانند گیربکس‌های اتوماتیک تنها دارای دو پدال گاز و ترمز هستند. حالت‌های دنده‌ی آنها نیز شامل D، N، R و P می‌باشد که برای تعویض هرکدام باید پدال ترمز را بفشارید.

در سرعت‌های پایین نیز گیربکس‌های DSG مانند نسخه‌های اتوماتیک عمل می‌کنند که این عملکرد در مواقعی نظیر پارک خودرو و یا خارج شدن از آن کاربردی است.

در بیشتر گیربکس‌های DSG مدرن حالتی تحت عنوان دستی وجود دارد که بوسیله‌ی آن می‌توان در تعویض دنده‌ی سیستم کامپیوتری خودرو دخالت کرد و بصورت دلخواه این کار را انجام داد. این کار توسط دسته دنده و یا شیفترهای تعبیه شده در پشت فرمان صورت می‌گیرد.

مشکلات گیربکس DSG چیست؟

هیچ سیستم مکانیکی ضد گلوله نیست اما از آنجایی که خودروسازان بسیاری شروع به استفاده از این گیربکس‌ها کرده‌اند درصد خرابی‌های اعلام شده پایین است. در برخی از مدل‌های قدیمی گزارش‌هایی از صدا و یا لرزش در هنگام تعویض دنده وجود دارد که البته این موارد اندک هستند.

از آنجایی که گیربکس‌های DSG کاملا اتوماتیک هستند، درست استفاده نکردن از آنها آنطور که به کلاچ و دیگر اجزای گیربکس‌های دستی آسیب می‌رساند مشکل زا نیست.

کدام کمپانی‌ها گیربکس DSG را ارائه می‌کنند؟

گیربکس DSG در مدل‌های اقتصادی گروه‌ خودروسازی فولکس واگن به صورت گسترده استفاده می‌شود و برند‌هایی نظیر آئودی، فولکس واگن، سیات و اسکودا آن را بکار می‌گیرند. کمپانی‌های دیگری نیز از این سری گیربکس استفاده می‌نمایند با این تفاوت که نام‌های دیگری را برای آنها انتخاب می‌کنند. بطور مثال گیربکس‌ DSG بکار رفته در مدل‌های قدرتمند و اسپرت BMW با نام DCT، در پورشه با نام PDK و در فورد با نام گیربکس PowerShift شناخته می‌شود.

منبع: Auto express

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا