اجزا و قطعات

آشنایی کامل با انواع چراغ‌ جلو خودرو

آشنایی کامل با انواع چراغ‌ جلو خودرو leadimage 149311 4 13 scaled

در این مقاله نگاهی به چراغ‌های جلو خودرو می‌اندازیم و تکنولوژی بکار رفته در هر کدام را توضیح می‌دهیم

زمانی ساختار چراغ‌های جلو خودروها ساده‌ بود اما با گذشت زمان شاهد این هستیم که تکنولوژی آنها پیشرفت کرده است. در این سالها لامپ‌هایی نظیر هالوژن و زنون در چراغ‌های جلو اتومبیل‌ها ظاهر شده‌اند که جهش چشمگیری را در صنعت خودروسازی پدید آورده‌اند. اما از آنجایی که خودروسازان به دنبال بهینه سازی هر چه بیشتر در قسمت الکترونیکی اتومبیل هستند (سیستم نویگیشن، تهویه هوا و سیستم صوتی نیز از نیروی موتور استفاده می‌کنند)، چراغ‌های LED رواج یافته‌اند.

شاید این مطالب هم برایتان جالب باشد

با تولید LED‌ های ماتریسی (گاهی اوقات به آنها با نام چراغ‌های تطبیق پذیر اشاره می‌کنند)، استفاده از این دیودهای ساطع کننده‌ی نور به مرحله‌ی جدیدی راه یافت. این تکنولوژی در بهترین نوع از چراغ‌های جلو خودرو که می‌توان آن را خرید قرار گرفته است. البته آئودی و BMW مدتی بعد چراغ‌های لیزری را نیز معرفی کردند که صنعت نورپردازی خودرو را به افقی جدید رساند. در ادامه انتخاب‌های کنونی بازار را برای شما شرح داده‌ایم.

چراغ‌ جلو خودرو

کدام نوع از چراغ‌های جلو برای شما مناسب است؟

لامپ‌های هالوژن قدیمی‌ترین منبع روشنایی در این لیست است، این چراغ‌ها نسبتا قابل اطمینان‌اند و اگر به دنبال هزینه‌ای اندک هستید گزینه‌ی مناسبی می‌باشند. البته تکنولوژی بکار رفته در آنها توانایی رقابت را چه از نظر کیفی و چه از نظر طول عمر با لامپ‌های LED ندارد.

از طرفی چراغ‌های زنون با نور آبی رنگ خود ظاهری مدرن به خودرو می‌بخشند، بنابراین در فروش خودرو تاثیر گذار خواهند بود. لازم به ذکر است که هزینه‌ی تعویض چراغ‌های زنون نسبت به هالوژن به دلیل پیچیدگی این کار بالاتر است، همچنین طول عمر چراغ‌های زنون نسبت به نسخه‌های هالوژنی بیشتر می‌باشد. اما در آخر چراغ‌های LED هر دو آنها را از نظر طول عمر شکست می‌دهند.

چراغ‌ جلو خودرو

لامپ‌های LED دارای بازه‌ی گسترده‌ای هستند و ساختار تشکیل دهنده‌ی آنها از ساده تا پیچیده (تعمیر و تعویض این لامپ‌ها هزینه ‌بر است) دسته بندی می‌شود. نه تنها چراغ‌های LED ظاهری مدرن دارند، بلکه در خودروهای گران قیمت تکنولوژی‌ ماتریسی را نیز ارائه می‌کنند. در این تکنولوژی LED‌ ها با آینه‌ها و سنسور‌هایی همراه می‌شوند که در نتیجه‌ی آن بیشترین پوشش روشنایی برای مسیر را بصورت تطبیق پذیر ارائه می‌کنند. لازم به ذکر است که نحوه‌ی نورپردازی این لامپ‌ها و افزایش دید در شب بوسیله‌ی آنها به عنوان امتیازی ویژه در فروش خودرو محسوب شود.

در آخر چراغ‌های لیزری را داریم که بهترین روشنایی را ارائه می‌کنند اما با این وجود تنها در چند مدل جدید و گران قیمت بازار یافت می‌شوند. دلیل اصلی این قضیه مربوط به هزینه‌ی گزاف تعویض و تعمیر این لامپ‌ها است. نه تنها قیمت خرید آنها نجومی است (هزینه‌ی انتخاب این لامپ‌ها در مدلی مانند BMW i8 بیش از ۵,۰۰۰ پوند است)، بلکه هزینه‌ی تعمیر این چراغ‌ها در جزئی‌ترین آسیب‌ها نیز بسیار بالا است.

منبع: auto express

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا