توصیه ها

۵ نکته در رابطه با رانندگی در باران

رانندگی در باران

۵ توصیه در مورد رانندگی در باران که ممکن است تابحال به ذهنتان خطور نکرده باشد

هنگامی که باران می‌بارد شاهد افزایش نرخ تصادفات و زمان سفر‌های بین شهری هستیم. اما لزوما رانندگی در باران نباید استرس‌زا باشد و یا عملی خطرناک محسوب شود. تنها کافی است نکاتی که برای همگان روشن است مانند احتیاط کردن و یا عجله نکردن را رعایت کنیم تا در این شرایط ایمن بمانیم. اما با این وجود ما در این مقاله توصیه‌ها و یا نکاتی را که ممکن است کمتر به گوشتان رسیده باشد جمع آوری کرده‌ایم.

شاید این مطالب هم برایتان جالب باشد

تایر‌ها

بله، این مورد جزو یکی از واضح‌ترین‌ موارد است، تایرها به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های خودرو شناخته می‌شوند. آنها تنها قسمتی از خودرو هستند که با سنگ‌فرش خیابان در تماس‌اند، بنابراین حیاتی است که جنس آنها متناسب با آب و هوای بارانی و مسیر لغزنده انتخاب شود. در این زمینه بهترین انتخاب، تایر‌های تمام فصل است که در تمامی شرایط کاربردی هستند. البته در آخر توجه راننده به جاده مهم‌ترین عامل برای ایمن رانندگی کردن در شرایط بارانی است، در این مواقع  عمق آب، سرعت خودرو و عمر تایرها نیز تاثیر گذار است.

رانندگی در باران

ترمزگیری

سیستم‌های ترمزگیری ضد قفل در سال‌های اخیر بسیار هوشمند شده‌اند، از این رو راننده در شرایط نیاز می‌تواند کاملا به این سیستم‌ها اعتماد کند. ترمزگیری ضربانی به زمانی‌ که سیستم ABS وجود نداشت برمی‌گردد بنابراین هنگامی که ترمز می‌گیرید لازم نیست که پای خود را از روی پدال ترمز بردارید، پاسخگویی سیستم ABS سریع‌تر از واکنش‌های انسان است!

سیستم‌های ABS به طور معمول بر پایداری خودرو متمرکز اند و در هر لحظه کشش سطحی آن را با جاده بررسی می‌نمایند تا در شرایط اضطراری بتوانند امکان ترمزگیری ایمن را فراهم کنند. اگر خودروی شما به ترمز ABS مجهز نیست می‌توانید از روش ترمزگیری ضربانی استفاده کنید (به طور منظم پای خود را بر روی پدال ترمز گذاشته و سپس آن را رها کنید) تا از قفل شدن چرخ‌های خودروی خود جلوگیری نمایید.

رانندگی در باران

تنها آب مشکل نیست

خیس بودن مسیر و جمع شدن آب تنها مشکل موجود بر سر راه رانندگان نیست، و باید مواردی نظیر روغن، بنزین، ضدیخ و هر ماده‌ی دیگری که ممکن است موجب لغزنده شدن مسیر شود را در نظر گرفت و در تمامی شرایط به مسیر توجه نمود. اگر در شهرهایی که آب و هوای گرم دارند سکونت دارید و به ندرت در محل زندگی شما باران می‌بارد باید به لغزنده شدن جاده با روغن و بنزین و موارد دیگری که در بالا ذکر شد توجه کنید.

رانندگی در باران

چراغ‌های خودرو را روشن کنید

در کالیفرنیا قانونی وجود دارد که اگر دید راننده کمتر از ۳۰۰ متر باشد و یا برف پاک‌کن‌های خودرو بصورت منظم کار کنند، راننده موظف است که چراغ‌های جلو خودروی خود را روشن نماید. به طور کلی اگر هوا بارانی یا مه آلود باشد این چراغ‌ها باید روشن شوند. البته این امکان وجود دارد که در این شرایط آب و هوایی هنوز هم دید راننده مختل نشده باشد و امکان مشاهده مسیر فراهم باشد، اما همچنان روشن بودن چراغ‌ها الزامی است زیرا در این حالت خودروی پشتی می‌تواند از طریق نور چراغ عقب خودروی جلویی حضور آن را تشخیص دهد و از احتمال تصادف کاسته شود.

از کروز کنترل استفاده نکنید

در شرایط بارانی از کروز کنترل استفاده نکنید، چرا که سیستم کامپیوتری خودرو توانایی تشخیص باران و لغزنده بودن مسیر را ندارد و با ثابت نگه‌ داشتن سرعت خودرو ممکن است احتمال خطر را افزایش دهد. بنابراین در آب و هوای بارانی کنترل خودرو را خود به دست گیرید.

منبع: motor1

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا