توصیه ها

نکات کلیدی در تمیز کردن خودرو

تمیز کردن خودرو

بهترین و کلیدی‌ترین نکات در نگهداری و تمیز کردن خودرو را در این مقاله مطالعه نمایید.

تمیز کردن خودرو جزو ضروریات محسوب می‌شود، اما انجام این کار به بهترین شکل ممکن به صورت غافلگیر کننده‌ای دشواری است. از این رو در این مقاله به منظور رسیدن به نتیجه ای بهتر و آسان تر کردن روند این کار، تمام نکات کلیدی در رابطه با تمیز کردن خودرو را برای شما جمع آوری کرده ایم.

اگر انتظار دارید خودروی شما پس از اتمام کار شبیه به مدل هایی که در ویترین نمایشگاهها قرار دارند باشد، به چیزی بیش از یک سطل آب و اسفنج نیاز دارید! البته همیشه این امکان وجود دارد تا به کارواش مراجعه کرده و این کار را به متخصصان آن بسپارید. اما از طرفی دیگر با انجام نکات و روش‌های ذکر شده در این مقاله می‌توانید به راحتی همان نتیجه را با هزینه‌ی تمام شده‌ی کمتر خودتان بدست آورید. یکی از دغدغه‌های رانندگان برای بردن خودروی خود به کارواش این است که در طی تمیز کردن خودرو این احتمال وجود دارد که روی آن خط افتد.
از این رو ما دانش خود را با تجربه‌ی چندین متخصص تلفیق کرده و سعی کرده ایم تا کلیدی ترین نکات را برای شما بیان کنیم.

اگر شما هم با ما هم سلیقه باشید می‌دانید که در آخر هفته ای آفتابی هیچ چیز بهتر از تمیز کردن خودرو و رسیدگی به آن نیست! مانند هر چیز دیگری، تمیز نگه داشتن خودرو نیز در گذشته آسان تر بود، امروزه با وجود انواع و اقسام محصولات تمیز کننده، حتی اگر بدانید که از کجا می‌خواهید شروع کنید این کار کمی گیج کننده است. اگر سری به فروشگاه‌های لوازم یدکی خودرو بزنید با تعداد زیادی از انواع محصولات پاک کننده‌ی خودرو از برس‌های مخصوص گرفته تا اسفنجها و شامپو‌های مختلف مواجه خواهید شد. همچنین محصولاتی نظیر واکسها و پولیش‌های مخصوص رنگ بدنه‌ی خودرو و مواد تمیز کننده رینگها و فضای داخلی کابین نیز در این بین به چشم می‌خورند.

تمیز کردن خودرو

از آنجایی که تکنولوژی تمیز کردن خودرو در کارواش‌های اتوماتیک طی سال‌های اخیر ارتقا یافته است، قابل درک است که مردم برای صرفه جویی در زمان و انرژی خود به آنها مراجعه کنند. همچنین نکات بسیاری در رابطه با تمیز کردن خودرو بصورت فردی وجود دارد، که باید آنها را فرا گرفت. برای شروع بهترین راه این است که به شرایط خودروی خود بصورت مداوم توجه کنید. این روش موجب می‌شود که در نهایت نتیجه ای مناسب تر نسبت به استفاده از کارواشها کسب کنید.

همچنین در تست صورت گرفته توسط ما بر روی محصولات پاک کننده، بهترین شامپوها و مواد پاک کننده برای نگهداری از رنگ خودرو، روکش‌های داخلی خودرو، رینگها و لاستیکها مشخص شده است.
در هر صورت اگر شما قصد دارید که هزینه‌ی پرداختی برای کارواش را ذخیره کنید و یا اینکه تصمیم دارید این کار را به تنهایی انجام دهید، بهتر است روش صحیح تمیز کردن خودرو را فرا گیرید.

در آفتاب شدید و هوای گرم خودرو را تمیز نکنید

تمیز کردن خودرو

اگر دمای هوا بالا باشد باید سریع تر کار کنید زیرا بدنه‌ی خودرو نیز به دلیل گرما، سریع تر خشک می‌شود. اما اگر دمای هوا بیش از حد بالا باشد ممکن است گرما بر روی مواد شیمیایی محصولات تمیز کننده تاثیر گذارد.

دوده‌های موجود بر سطح بدنه را قبل از شسشتو پاک نمایید

تمیز کردن خودرو

این عمل به عنوان مرحله‌ای قبل از شروع شستشوی اصلی در بین متخصصان شناخته می‌شود. تمام هدف این مرحله این است که قبل از شروع به تمیز کردن خودرو تا مقداری که امکان پذیر است آلودگیها و دودهها از روی رنگ و بدنه‌ی خودرو پاک شود. اگر شما به کارواش‌های دستی که از فشار آب استفاده می‌کنند و یا فوم‌های مخصوص پاک کننده دسترسی ندارید می‌توانید محصولات پاک کننده را به سادگی بر روی بدنه‌ی خودرو اسپری کنید. اما اگر کارواش دستی در اختیارتان است، (به یاد داشته باشید که در هنگام استفاده از آن فاصله مناسب را با خودرو حفظ نمایید تا به رنگ آن آسیبی وارد نشود) می‌توانید فوم‌های پاک کننده را بر روی بدنه‌ی خودرو اعمال نمایید و سپس توسط آب آنها را شستشو نمایید. (در مواد تشکیل دهنده‌ی این فومها روغن مرکبات بکار رفته است. این مواد در پاک کردن دوده و آلودگیها بسیار موثر هستند)

از سطل‌های ساده استفاده کنید

تمیز کردن خودرو

شما برای تمیز کردن خودرو تنها به دو سطل احتیاج دارید، اولی شامل صابون و مواد پاک کننده است و دیگری تنها دارای آب است و برای شستشو استفاده می‌شود. همچنین به خاطر داشته باشید که در هر دو سطل از محافظ و صافی برای جدا سازی آلودگیها از آب و کف استفاده نمایید.

همچنین سعی کنید تا از اسفنج‌های مخصوص شستشوی خودرو استفاده کنید، آنها برای محافظت از رنگ خودروی شما طراحی شده‌اند. در هنگام تمیز کردن خودرو نیز اسفنج را بصورت خطی بر روی بدنه بکشید و بصورت چرخشی این کار را انجام ندهید. در پروسه‌ی تمیز کردن، بصورت مداوم اسفنج خود را بشویید تا از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید و از باقی ماندن آثار آلودگی بر روی رنگ خودرو از طریق اسفنج آلوده جلوگیری نمایید.

از اسپری‌های سیلیکونی در داخل کابین خودرو استفاده نکنید

تمیز کردن خودرو

با وجود اینکه استفاده از اسپری‌های سیلیکونی برای قطعات زیر کاپوت خودرو کاربردی است اما به هیچ عنوان نباید از آنها در داخل کابین استفاده نمود. برخی از کارواشها به منظور بهتر نشان دادن نتیجه و کیفیت کار از آنها در داخل کابین استفاده می‌کنند، این در حالی است که استفاده از این اسپریها می‌تواند بر روی برخی از اجزای داخل کابین اثر منفی بگذارد، به طور مثال پدال‌های خودرو را لغزنده و لیز کند. همچنین انعکاس نور خورشید از طریق داشبورد براق شده می‌توانند در هنگام رانندگی بسیار آزار دهنده باشد.

از یک پارچه‌ی مخصوص یا یک دمنده برای خشک کردن بدنه‌ی خودرو استفاده کنید

تمیز کردن خودرو

بسیاری از افراد از طریق رانندگی کردن با خودرو اقدام به خشک کردن رطوبت بدنه آن می‌کنند، اما این کار موجب ایجاد چسبندگی در ترمزها و جمع شدن آب در نقاط مختلف خودرو می‌شود. و این موضوع به رنگ خودرو در طول زمان آسیب می‌رساند. شما می‌توانید از طریق استفاده از دمندهها از این موضوع جلوگیری نمایید. همچنین به عنوان جایگزینی برای این محصولات، می‌توان از پارچه‌های میکروفایبری که بسیار هم تاثیر گذار اند استفاده نمود.

محصولات پاک کننده‌ی خودرو را بر اساس نوع استفاده از آن تهیه نمایید

تمیز کردن خودرو

آیا خودروی شما در طول هفته در پارکینگ قرار دارد؟ یا قرار است در یک نمایشگاه به نمایش در آید؟ و یا اینکه شما هر روزه در هر شرایط آب و هوایی از آن استفاده می‌کنید؟ این یکی از ملاحظات مهم قبل از شروع پروسه‌ی تمیز کردن خودرو است، با در نظر گرفتن موارد بالا شما می‌توانید مناسب ترین محصول را برای تمیز کردن خودروی خود تهیه نمایید.

شما می‌توانید بر اساس نوع محصولی که تهیه می‌کنید نتیجه ای درخشان اما دارای طول عمر کوتاه مدت و یا نتیجه ای با طول عمر طولانی تر کسب نمایید. اگر در انتخاب محصول خود اشتباه کنید ممکن است ساعتها از وقت خود را در تمیز کردن خودرو هدر دهید. این در حالی است که می‌توان با انتخاب محصولی مناسب تر نتیجه ای بهتر را کسب کرد.

رسیدگی به موتور و روغن کاری اجزای اطراف آن

تمیز کردن خودرو

اگر قصد دارید یک قدم فراتر حرکت کنید، کاپوت خودرو را باز کرده و به موتور و قطعات آن رسیدگی کنید. بیشتر متخصصان در این زمینه معتقد اند که خودرو ای که از موتور آن به خوبی نگهداری شود در نمایندگیها نیز تعمیر کاران بیشتر مایل اند تا بر روی آن کار کنند و سرویس بهتری دریافت خواهد کرد.

تمیز کردن قطعات زیر کاپوت تنها شامل شستشوی آنها با فشار آب نمی شود، البته این کار هم ممکن است به سیستم‌های الکتریکی خودرو آسیب وارد کند. در عوض شما می‌توانید موتور را توسط یک اسپری سیلیکونی تمیز نمایید و دیگر قطعات را روغن کاری نمایید.

به چرخها و گلگیر‌های خودرو توجهی ویژه داشته باشید

تمیز کردن خودرو

چرخها و گلگیرها جزو نقاطی در خودرو محسوب می‌شوند که بیشترین دوده و آلودگی را به خود جذب می‌نمایند. می‌توانید در ابتدا، کار را با اعمال فشار آب به آنها آغاز کنید، سپس با یک سطل آب گرم و شامپو آلودگیها را پاک نمایید.
برای از بین بردن آلودگی‌های چرخ خودرو، از اسپری پاک کننده آلیاژ استفاده نمایید و پس از اعمال آن ۳ دقیقه صبر کنید تا اسپری اثر گذاری لازم را داشته باشد. همچنین همزمان با این کار می‌توانید تایرها را با پاک کننده‌های همه منظوره اسپری کنید و سپس آنها را شستشو نمایید.

متخصصان توصیه می‌کنند که برای هر چرخ بصورت مجزا این عمل را انجام دهید تا مواد شیمیایی طولانی مدت بر روی چرخها باقی نمانند، و بعد از ۳ یا ۴ دقیقه مواد شوینده را از روی چرخها پاک نمایید. همچنین برای تمیز کردن کامل چرخها و از بین رفتن کامل گل و لای و آلودگیها از اسفنج‌های مختلف استفاده نمایید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که محصول پاک کننده ای که برای چرخ‌های خودرو استفاده می‌کنید باید با آنها سازگار باشد، در غیر این صورت احتمال آسیب دیدن آنها وجود دارد. همچنین هرگز پس از رانندگی و استفاده از خودرو به تمیز کردن چرخها نپردازید زیرا ممکن است اجزای تشکیل دهنده‌ی ترمز دمای بالایی داشته باشند.

شیشه‌ها را از داخل و خارج تمیز کنید

تمیز کردن خودرو

برق زدن و درخشان بودن خودرو نیازمند تلاش و زحمت بسیار است، بهترین روش برای تمیز کردن شیشه‌های خودرو استفاده از پاک کننده‌های مخصوص شیشه و پارچه‌های میکروفایبر است. برای این کار از ۲ عدد پارچه استفاده نمایید، یکی برای تمیز کردن و دیگری برای برق انداختن شیشه‌ی خودرو. مایع پاک کننده را بر روی یکی از پارچهها اسپری نمایید و شیشه را با آن تمیز کنید، سپس از پارچه‌ی دوم برای برق انداختن شیشه استفاده کنید. این کار را برای دیگر شیشه‌های خودرو نیز تکرار نمایید.

برای تایرها نیز از فوم و پاک کننده‌های مخصوص تایر استفاده کنید تا بهترین نتیجه‌ی ممکن را مشاهده کنید.

گیج‌های عمق سنج را در نظر بگیرید

تمیز کردن خودرو

برای بر طرف کردن هر گونه نقص در بدنه‌ی خودرو می‌توانید از گیج‌های مختلف کمک گیرید. همچنین قیمت این گیجها بسیار زیاد است و از حدود ۱۰۰ پوند شروع می‌شود.

از clay bar استفاده کنید

تمیز کردن خودرو

یکی از مواردی که پس از اتمام تمیز کردن خودرو باید به آن توجه کنید استفاده از clay bar است، این محصول یکی از بهترین روشها برای از بین بردن آلودگی‌های باقی مانده‌ی احتمالی است. و در حال حاضر نیز در بین مصرف کنندگان محبوبیت بالایی دارد.

آیا نکته‌ی دیگری در رابطه با تمیز کردن خودرو به نظر شما می‌رسد؟ با ما در بخش کامنتها در میان بگذارید.

منبع: autoexpress

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا