توصیه ها

آموزش تعویض باتری خودرو و انتخاب باتری مناسب

تعویض باتری

آیا تا بحال با باتری خالی‌شده در خودرو خود مواجه شده‌اید؟ در این مقاله به شما نحوه‌ی کامل تعویض باتری خودرو و استفاده از شارژر آن را آموزش می‌دهیم.

اگر جمله “نحوه‌ی تعویض باتری خودرو” را در گوگل سرچ کنید، با تعدادی از مقالات نامناسب مواجه می‌شوید که غالب اوقات کاملا هم غیرکاربردی هستند. این مقالات نکات مهمی‌ نظیر احتیاط در هنگام کار کردن با بخش‌های الکتریکی خود مخصوصا مدار‌های دارای جریان بالا که در سیستم الکترونیکی ماشین نیز یافت می‌شوند را از قلم انداخته‌اند. و یا مواردی کلیشه‌ای نظیر اینکه تعویض باتری خودرو بسیار آسان است و کافی است تنها چند مرحله‌ی ساده را طی کنید در این مقالات بیان شده است.

عمر باتری خودرو چقدر است؟

متاسفانه عمر باتری خودرو‌ها محدود است و با وجود اینکه باتری‌های جدید نسبت به مدل‌های قدیمی طول عمر بیشتری دارند، اما آنها هم پس از مدتی نیاز به تعویض دارند. از آنجایی که تکنولوژی‌های بکار رفته در خودرو بصورت پی در پی در حال پیشرفت و توسعه است نیروی درخواستی از باتری نیز توسط بخش‌های تشکیل دهنده خودرو بیشتر می‌شود، از این رو نیاز برای افزایش ظرفیت باتری خودرو‌ها نیز بیشتر شده است.

باتری‌های امروزی علاوه بر ایفای نقش در ایجاد جرقه در موتور (مگر اینکه خودرو دیزلی باشد که در این صورت جرقه در موتور صورت نمی‌گیرد)، وظایف پیچیده و مهمی نظیر نیرورسانی به سیستم‌های الکترونیکی و کامپیوتری خودرو را نیز بر عهده دارد. همچنین برق‌رسانی به اسپیکر‌های خودرو، شیشه‌های برقی، گرمکن صندلی‌ها نیز بر عهده‌ی باتری است. شارژ تلفن همراه، لپ تاپ و … دیگر لوازم برقی نیز نیروی زیادی را از باتری خودرو طلب می‌کند.

سیستم استارت و خاموش شدن اتوماتیک خودرو‌های مدرن امروزی ممکن است از نظر اقتصادی به صرفه باشند و یا نقش بسزایی را در سلامت محیط زیست ایفا کنند اما فشار زیادی را به باتری‌های خودرو وارد می‌کنند. بر اساس گزارشات، باتری‌های تخلیه‌شده، یا ازبین‌رفته یکی از شایع‌ترین مشکلات در این خودرو‌ها است.

باید به نشانه‌هایی همچون ضعیف شدن نور داخلی خودرو و بوجود آمدن مشکل در عملکرد موتور توجه کرد.

لازم نیست که حتما در هنگام مواجهه با یک مشکل ناگهانی رسیدگی به باتری خودرو را در نظر بگیرید، بلکه می‌توانید به صورت مداوم وضعیت باتری خودرو را چک کرده تا احتمال تشخیص به موقع مشکل باتری نیز بالا رود. برای تشخیص به موقع مشکل باتری، باید به نشانه‌هایی همچون ضعیف شدن نور داخلی خودرو و بوجود آمدن مشکل در عملکرد موتور توجه کرد همچنین می‌توانید برای چک کردن باتری خوردو به یک تعمیرگاه مراجعه کنید. این اقدامات موجب می‌شوند در صورت نیاز باتری خودروی خود را به موقع تعویض نمایید و از قرار گرفتن در شرایط اضطراری پرهیز کنید. همچنین چک کردن باتری خودرو توسط یک متخصص این اطمینان را به شما می‌دهد که مشکل خودرو از باتری آن است و دیگر قسمت‌های الکتریکی خودرو دچار مشکل نشده است.

انتخاب نوع صحیح باتری خودرو

تعویض باتری

اولین قدم یافتن باتری مناسب برای خودرو است. در این زمینه می‌توانید از اطلاعات موجود در دفترچه‌ی راهنمای خودرو استفاده نمایید، همچنین اینترنت نیز یک منبع مناسب محسوب می‌شود. بسیاری از وب سایت‌های فروش قطعات یدکی خودرو بخشی را برای ورود شماره‌ی شناسایی خودرو و تشخیص باتری مناسب برای آن در نظر گرفته اند. همچنین خرید آنلاین امکان ارسال بصورت پست را برای شما فراهم می‌سازد و دیگر نیاز نیست که یک باتری سنگین وزن را با خود حمل کنید.

باتری‌های اسیدی استاندارد هنوز هم رایج ترین نوع از باتری‌ها محسوب می‌شوند، و این در حالی است که خودرو‌های دیزلی به نسخه‌ای قدرتمند از این باتری‌ها مجهز می‌شوند. خودروهایی که از تکنولوژی استارت/استاپ اتوماتیک بهره می‌برند نیز از باتری‌های ECM یا AGM استفاده می‌کنند. در تعویض باتری خودرو، مدل باتری خریداری شده باید با مدل باتری اولیه یکسان باشد برای اطمینان از سازگاری باتری خریداری شده می‌توانید از دفترچه‌ی راهنمای خودرو استفاده نمایید.

قبل از اینکه اتصال باتری قدیمی‌ را از خودرو قطع کنید به یاد داشته باشید که باتری خودرو تامین‌کننده‌ی انرژی بسیاری از قسمت‌های خودرو می‌باشد و با این کار احتمالا برخی از سیستم‌های خودرو ریست می‌شوند. به طور مثال آیا رمز سیستم استریو خودرو را می‌دانید؟ ممکن است پس از نصب باتری جدید به آن نیاز داشته باشید.

نحوه‌ی جداسازی باتری قدیمی‌

در بیشتر حالات باتری خودرو زیر کاپوت آن قرار گرفته است، البته در برخی موارد ممکن است در قسمتی دیگر نصب شده باشد. در هر صورت باتری خودرو در هر نقطه‌ای که قرار گرفته است برای جدا کردن آن باید به دقت محل اتصال ترمینال‌های آن را بخاطر بسپارید. در ابتدا ترمینال منفی را جدا کنید سپس به سراغ ترمینال مثبت روید. سپس تمامی کلیپ‌هایی که به باتری متصل‌اند را جدا کنید و آن را از محفظه‌ی پلاستیکی خود خارج نمایید. همچنین در هنگام خارج کردن باتری این نکات را به خاطر داشته باشید که آنها وزن زیادی دارند، و باید در یک مرکز بازیافت دور ریخته شوند و از بین بروند.

پس از خروج باتری قدیمی، باتری جدید را درون محفظه‌ی پلاستیکی قرار داده و مراحل بالا را بصورت برعکس انجام دهید، ابتدا ترمینال مثبت را وصل کنید سپس ترمینال منفی را متصل نمایید. پس از این باید تمامی سیستم‌های الکتریکی خودرو از ساعت خودرو گرفته تا سیستم استریو و نویگیشن را ریست کنید. همچنین اگر خودروی شما مجهز به سیستم استارت/استاپ اتوماتیک است باید باتری را با سیستم کامپیوتری آن تنظیم نمایید. از این رو بهتر است که نصب باتری‌های ECM و AGM را به یک متخصص واگذار کنید.

نگهداری از باتری خودرو

تعویض باتری

پس از اینکه باتری جدید را نصب کردید، زمان آن رسیده است که از سرمایه‌گذاری خود به خوبی مراقبت نمایید تا بهترین بهره را از آن ببرید. شارژر‌های جدید به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده اند تا بتوانند بیشترین بازدهی را داشته باشند. و اگر شما از خودروی خود به ندرت استفاده می‌کنید می‌توانید انتظار طول عمر طولانی ای را از این شارژر‌ها داشته باشید.

این شارژر‌های هوشمند جریان ورودی به باتری را تغییر می‌دهند و به این وسیله طول عمر باتری را افزایش می‌دهند. آنها حتی می‌توانند مدت زمانی طولانی به خودرو متصل باشند و به آهستگی باتری را شارژ نمایند. بنابراین اگر باتری شما در کمترین توان خود قرار دارد امتحان کردن این شارژر‌ها می‌تواند مفید باشد. شارژر‌های هوشمند می‌توانند یک باتری تحلیل‌رفته را مجددا احیا کنند!

جامپ استارتر

تعویض باتری

یکی دیگر از لوازم جانبی خودرو که می‌تواند مفید واقع شود جامپ استارتر است. نحوه‌ی کارکرد این دستگاه‌ها مشابه باتری به باتری کردن در هنگامی‌که چراغ‌های خودرو برای مدت طولانی روشن مانده اند و باتری خودرو تحلیل رفته است، می‌باشد. تنها تفاوت این است که در این روش شما به خودرو ای دیگر نیاز ندارید.
تنها کافی است جامپ استارتر را شارژ کنید و سپس در هنگام نیاز آن را به ترمینال‌های باتری وصل نمایید، سپس دستگاه استارت خودروی شما را تقویت می‌کنند تا روشن شود. بهترین نوع از این دستگاه‌ها می‌توانند نیاز خودرو‌های بنزینی را تا حجم موتور ۳ لیتر تامین نمایند و قبل از شارژ مجدد چندین استارت را برای شما تضمین می‌کنند. در آخر می‌توان نتیجه گرفت که جامپ استارتر‌ها نیز یکی از ابزار‌های کاربردی برای خودرو‌ها محسوب می‌شوند.

منبع: autoexpress

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا