مشخصات خودروها

سوزوکی گرند ویتارا

مشخصات فنی سوزوکی ویتارا اتوماتیک 2000
خودرو
نام خودرو سوزوکی ویتارا اتوماتیک 2000
کشور سازندهژاپن
سال طراحی 2009
مشخصات فنی
موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 2000 سی سی
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دو دیفرانسیل
حداکثر قدرت 135 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 183 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
جعبه دنده 4 دنده اتوماتیک
شتاب 0 تا 100 13 ثانیه
حداکثر سرعت 170 کیلومتر در ساعت
وزن 1520 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 4470 طول - 1810 عرض - 1695 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2639 میلیمتر
مصرف سوخت و استانداردها
مصرف سوخت داخل شهر-
مصرف سوخت خارج از شهر-
مصرف سوخت ترکیبی 9.4 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک 66 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 4
میزان تولید CO2 220 گرم در هر کیلومتر
استاندارد امنیت-
تجهیزات و امکانات
ترمز و پایداری EBD - ABS
کیسه هوا کیسه هوای سرنشینان جلو - مجموعا 2 کیسه هوا
سیستم صوتی قابلیت پخش CD
دیگر تجهیزات گرمکن آینه‏ ها

تصاویر سوزوکی ویتارا

سوزوکی گرند ویتارا GRAND VITARA 6

بررسی سوزوکی ویتارا

سوزوکی ویتارا یکی از شناخته شده ترین کامپکت کراس اوور های موجود در بازار است که نخستین بار در سال ۱۹۸۸ میلادی معرفی شد. تاکنون چهار نسل از سوزوکی گرند ویتارا عرضه شده به این شکل که نسل دوم در سال ۱۹۹۸ و نسل سوم آن در سال ۲۰۰۵ و نسل چهارم در سال ۲۰۱۵ میلادی معرفی شد. سومین نسل از سوزوکی ویتارا در سال ۱۳۸۶ توسط ایران خودرو وارد بازار ایران شد و تاکنون روی خط تولید قرار دارد.

نسل سوم سوزوکی گرند ویتارا در سال ۲۰۰۸، یک فیس‌لیفت عمده را دریافت کرد که همان مدل در ایران در چند تیپ مختلف با تفاوت در آپشن‌ها عرضه شد. سوزوکی دو موتور متفاوت را برای ویتارا در نظر گرفته بود؛ یکی موتور ۲٫۴ لیتری ۴ سیلندر و دیگری ۲٫۷ لیتری ۶ سیلندر. نسخه ۶ سیلندر با توجه به قدرت موتور و آپشن‌ها به عنوان نسخه پرچم‌دار شناخته می‌شد اما ایران خودرو تصمیم به وارد و مونتاژ کردن نسخه ۴ سیلندر گرفت. موتور ۲٫۴ لیتری قدرتی برابر با ۱۶۹ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۲۷ نیوتن متر تولید می‌کند.

اما سوزوکی گرند ویتارا در سال ۲۰۱۳ با دریافت به‌روزرسانی‌هایی، با چهره جدید در بازار جهانی عرضه شد. به علاوه موتور ۶ سیلندر از لیست مدل‌های قابل سفارش حذف شده بود. ایران خودرو هم مدتی است این مدل را مونتاژ می‌کند و در دو نسخه دستی و اتوماتیک با همان موتور ۴ سیلندر و با قیمت نجومی به فروش می‌رساند.

نکات مثبت سوزوکی ویتارا

قابلیت آفرود – تسلط کامل راننده بر ماشین و جاده و محیط – سطح مناسب آپشن مدل‌های جدید – موتور و گیربکس قدرتمند – سواری لذت بخش و مطمئن

نکات منفی سوزوکی ویتارا

افت کیفیت مدل های جدید – استهلاک و مصرف سوخت بالا – سطح متوسط آپشن در مدل‌های قدیمی‌تر – لوازم یدکی گران – کمیاب بودن لوازم اصلی – قیمت بالا

نقد کارشناسی سوزوکی ویتارا

گرند ویتارا شاسی بلند ساخت کمپانی سوزوکی است که از سال ۱۹۸۸ به تولید می‌رسد. تاکنون ۴ نسل از ویتارا معرفی شده که در سال‌های ۱۹۸۸، ۱۹۹۸، ۲۰۰۵ و ۲۰۱۷ وارد بازار شدند. اما مدلی که ما قصد صحبت کردن از آن را داریم، نسل سوم است که از سال ۱۳۸۶ در ایران عرضه شد.

گرند ویتارا چند سال متوالی در همان نسل سوم عرضه می‌شد اما پس از آنکه کمپانی سوزوکی در سال ۲۰۱۲ نسخه فیس‌لیفت از آن را معرفی کرد، ایران خودرو هم مدتی قبل این مدل را آماده ورود به بازار کرد. ویتارا جدید بسیاری از نقص‌های موجود در مدل قبلی را ندارد از جمله در طراحی کابین.

طراحی ظاهری سوزوکی ویتارا

سوزوکی گرند ویتارا در ابتدای ورود خود به بازار ایران، به دلیل چهره جذاب و امکانات خوبی که داشت، مورد استقبال مردم قرار گرفت اما با گذشت زمان، و با ورود خودروهای جدید به بازار، از جذابیت ظاهری آن کاسته شد. در طی سال‌های گذشته خودروهای کره‌ای حضور پررنگ و قدرتمندری در بازار ایران داشته‌اند و با ورود محصولاتی چون هیوندای توسان و کیا اسپرتیج، کار برای سوزوکی ویتارا سخت شد. به این ترتیب، محصول ایران خودرو عرصه را به رقبا واگذار کرد و از نظر فروش، جایگاه خود را از دست داد. اما با ورود مدل فیس لیف شده، توجه بازار کمی به سوی این خودرو بازگشت ولی باید بگوییم که همچنان با توجه به قیمت بسیار بالا، ارزش خرید پایین‌تری در مقایسه با نمونه‌های دست دومی چون هیوندای توسان و کیا اسپرتیج دارد. حتی باید بگوییم از نظر طراحی ظاهری از رقیب چینی خود چری تیگو ۷ هم عملکرد ضعیف‌تری دارد.

طراحی داخلی سوزوکی ویتارا

سوزوکی گرند ویتارا در نسل جدید، تغییرات بزرگی را در طراحی کابین تجربه نکرد و همچنان کلیات طراحی داخلی حفظ شده است. از مهم‌ترین تغییرات اعمال شده بر روی کابین ویتارا فیس لیفت می‌توانیم به اضافه شدن یک نمایشگر ۷ اینچی لمسی و اضافه شدن کلیدهای کنترلی جدید بر روی فرمان و نیز نصب دو نمایشگر برای سرنشینان عقب در تیپ‌های بالا اشاره کنیم. کیفیت قطعات به کار رفته در کابین ویتارا، در جایگاه مطلوبی قرار می‌گیرد و در طولانی مدت، عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد. همچنین فضای در نظر گرفته شده برای سرنشینان عقب کافی به نظر می‌رسد و در سفرهای طولانی مدت، سرنشینان حس رضایت خواهند داشت. به علاوه با اضافه شدن دو نمایشگر برای سرنشینان عقب، در طول سفر سرگرم خواهند بود.

امکانات و تجهیزات رفاهی سوزوکی ویتارا

سوزوکی ویتارا در حال حاضر در دو مدل دستی فول آپشن و اتوماتیک فول آپشن عرضه می‌شود که در ادامه به بررسی تجهیزات رفاهی آن خواهیم پرداخت. این خودرو با دریافت یک فیس‌لیفت در ظاهر، امکانات رفاهی بیشتری را هم دریافت کرد و ایران خودر هم بسیاری از آپشن‌ها را بر روی آن قرار داده. هرچند ویتارا هم چنان از رقبای کره‌ای و حتی چینی خود در بخش آپشن‌ها عملکرد ضعیف‌تری دارد. از جمله آپشن‌های موجود در سوزوکی گرند ویتارا می‌توانیم به ۶ ایربگ (‌۲ عدد برای راننده و سرنشين, ۲ عدد جانبی نصب شده برای سرنشينان جلو,۲ عدد پرده ای نصب شده برای سرنشينان جلو و عقب)، مانيتور LCD هفت اينچ لمسی برای سرنشينان جلو و ۲ عدد مانيتور پشت سری برای سرنشينان عقب, با امکان پخش از USB و بلوتوث، آینه‌های جانبی برقی تاشونده مجهز به گرمکن، سانروف، استارت بدون کلید، گرمکن صندلی‌های جلو و کروز کنترل اشاره کنیم. این امکان وجود دارد که با جمع کردن صندلی‌های ردیف دوم، حجم فضای بار را به شکل قابل توجهی اقزایش دهید.

مشخصات فنی سوزوکی ویتارا

سوزوکی چند موتور مختلف را برای ویتارا در نظر گرفته که ایران خودرو در ابتدا تصمیم به استفاده از موتور ۲٫۰ لیتری ۴ سیلندر گرفت. اما با ورود محصولات قدرتمند و ضعف نسبی پیشرانه ویتارا، ایران خودرو موتور ۲٫۴ لیتری ۴ سیلندر را جایگزین موتور قبلی نمود. این موتور قدرتی معادل ۱۶۹ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۲۲۷ نیوتن متر تولید می‌کند. خوشبختانه این قدرت برای به حرکت در آوردن جثه سنگین ویتارا کافی است و سواری باکیفیتی را به همراه دارد. این قدرت در نسخه دستی به کمک جعبه دنده ۵ سرعته دستی و در نسخه اتوماتیک با همراهی جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل می‌شود. این سیستم از نوع ۴WD است و به همین دلیل، ویتارا توانایی‌های آفرود بالایی هم دارد. مصرف سوخت ویتارا در نسخه دستی، ۹ لیتر و در نسخه اتوماتیک، ۹٫۷ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده که برای یک شاسی بلند رقم مناسبی است. اما ویتارا در عمل بنزین بیشتری مصرف می‌کند و استهلاک بالایی هم دارد. به علاوه قیمت قطعات مصرفی آن هم بالا است. سوزوکی ویتارا هندلینگ خوبی دارد و در بخش شتاب گیری شما را ناامید نخواهد کرد. این خودرو باتوجه به اینکه یک شاسی بلند است، فرمان پذیری مطلوبی دارد و مشخصا با یک خودرو ژاپنی باکیفیت روبه‌رو هستیم. البته در عقب خودرو به ویژه در پیچ‌های تند، کمی بی‌تعادلی دیده می‌شود. سیبستم تعلیق به کار رفته در قسمت عقبی، موجب می‌شود دست اندازهای مسیر به خوبی جذب نشود و کمی کوبش را در عقب به هنگام عبور از دست اندازها حس خواهید کرد.

جمع بندی بررسی سوزوکی ویتارا

سوزوکی گرند ویتارا یک شاسی بلند خوش استیل و باکیفیت ژاپنی است که قطعا گزینه ایده‌آلی برای خرید به شمار می‌رود اما باتوجه به قیمت فعلی در بازار ایران، ارزش خرید بالایی ندارد. ویتارا بدون شک چه از نظر سواری و چه از نظر آپشن‌ها این توانایی را دارد که مالک خود را راضی نگه دارد ولی رقبای قدرتمندی در بازار در مقابل خود می‌بیند. اگر قصد صرف چنین پولی برای خرید یک خودرو شاسی بلند دارید، بهتر است نگاهی به نمونه‌های دست دوم هیوندای سانتافه، کیا اسپرتیج و حتی کیا سورنتو مدل ۲۰۱۳ بیندازید و اگر قصد خرید ماشین شاسی بلند صفر کیلومتر دارید ویتارا نزدیک ترین رقبایش سانگ یانگ تیولی و رنو کپچر می باشند که اگر به دنبال خودرویی قدرت مند باشید بدون شک خرید ویتارا منطقی تر است ولی اگر مدرن بودن ، به روز بودن و کیفیت ساخت بالاتری می خواهید قطعا خرید خودروهایی مانند تیولی و رنو کپچر کار منظقی تری است و در آخر اگر برای خرید یک شاسی بلند، بین ویتارا و گزینه‌های چینی از جمله چری تیگو ۷ و بی وای دی s7 شک دارید، توصیه ما بدون هیچ شکی انتخاب ویتارا است. چراکه ویتارا علاوه بر کیفیت بالاتر در قطعات و سواری، خدمات پس از فروش بهتر و نیز افت قیمت کمتری نسبت به رقبای کم نام نشان چینی دارد.

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا