اخبار عمومی

تولید خودروی ارزان شدنی نیست

صنعت خودرو

در حالی که تولید خودروی ارزان در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته، برخی کارشناسان معتقدند با توجه به واقعیت‌های فضای کسب و کار، این پروژه قابل اجرا نیست.

در این مورد، امیرحسن کاکایی استاد گروه مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت گفت: در موضوع تولید خودروی ارزان، تناقضی بزرگ در صحبت‌های مسوولان دیده می‌شود، زیرا از یک طرف به دنبال تولید خودروی ارزان با تیراژ بالا هستند و از طرفی ایده‌هایی که مطرح می‌شود مطابق نیاز روز نبوده یا گران تمام می‌شوند.

طبق اعلام وزارت صمت، این وزارتخانه سه گزینه تولید میکروکارها (Micro Car)، تولید خودرو با موتور کم‌مصرف و موتورسیکلت‌های چهارچرخ را در دست بررسی دارد تا گزینه مناسبی را برای خانواده‌های ایرانی برگزیند.به گفته کاکایی، ایرانی‌ها از میکروکار استقبال نخواهند کرد و موتورسیکلت را به آن ترجیح می‌دهند، زیرا معتقدند میکروکارها در مقایسه با موتورسیکلت‌ها از ارزش افزوده لازم برخوردار نیستند.

وی تاکید کرد: در این راستا تنها گزینه، ساخت خودروهایی مانند پراید است که البته هر محصول شیک‌تر و باکیفیت‌تر از پراید، با قیمت‌هایی بالاتر قابل تولید خواهد بود. این استاد دانشگاه، به تجربه شرکت «تاتاموتورز» هند در ساخت خودروهای نانوی دو هزار و ۲۰۰ دلاری اشاره کرد که با شکست همراه شد، زیرا از حداقل‌هایی که باید برخوردار نبود.

کاکایی ادامه داد:‌ وقتی قرار باشد استانداردهای ۸۵ گانه را روی خودرویی نظیر پراید اعمال کنیم، به‌طور نمونه باید به جای دو کیسه هوا از چهار کیسه هوا استفاده شود و از کاتالیست برای کاهش آلایندگی بهره ببریم و به منظور سبک‌سازی نیز ورق‌های فولادی با قیمت بالاتر به کار گرفته شود و همه اینها به معنای افزایش قیمت است.

اما محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی نیز در این مورد گفت: با توجه به تجربه جهانی، خودرویی که بتواند استانداردهای ۸۵ گانه مد نظر سازمان ملی استاندارد را پاس کند نمی‌تواند کمتر از ۶ هزار دلار قیمت داشته باشد که با نرخ این روزهای ارز بیش از ۱۲۰ میلیون تومان تمام می‌شود.

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا