اخبار خودرو

رتبه اول کالاهای وارداتی: قطعات و لوازم یدکی خودرو

صنعت خودرو ایران

قدیمی ترها یادشان هست. زمان جنگ، نبود قطعات یدکی خودرو مخصوصا ماشین های سنگین مشکلات زیادی را گریبانگیر کشور کرده بود. برای مثال یاتاقان برای کامیون های بنز خاور کمیاب شده بود و معدود افرادی که در بازار این قطعه را داشتند آن را تا ۵ برابر قیمت می فروختند. که بلاخره با تدبیر نخست وزیر وقت برای رفع نیاز کامیون داران و جبهه ها ، این قطعه به مقدار زیاد وارد شد و قیمت آن در بازار به اصطلاح خاکستر شد، یعنی به شدت ارزان شد.

با تدبیر نخست وزیر وقت برای رفع نیاز کامیون‌داران و جبهه ها، این قطعه به مقدار زیاد وارد شد و قیمت آن در بازار به اصطلاح خاکستر شد

در آن زمان ۲ یا ۳ نوع کامیون در کشور بیشتر موجود نبود و می شد با واردات یک مدل قطعه تقریبا تقاضای بازار را پوشش داد. اما حالا که مدل های خودروها را نمی توان حتی به خاطر سپرد و شاید بالای ۳۰ مدل از هر قطعه (مثلا یاتاقان یا لنت ترمز) در بازار وجو داشته باشد، چگونه می شود کمبود قطعات یدکی را جبران کرد؟ انواع و اقسام ماشین های سبک و سنگین در کشور وجود دارد که هر کدام قطعات خود را نیاز دارند. تولید قطعات یدکی در داخل کشور هم اگر به کیفیت آن ها اشاره نکنیم، تنها محدود به یک سری از مدل هاست. حالا شما فرض کنید یک کامیون دار را که برای تهیه یک یاتاقان یا لنت ترمز از این سوی چراغ برق (منطقه ای در نزدیکی میدان امام خمینی که بورس قطعات خودرو است) به آن سوی آن در حال گشتن است.

به نقل از فارس، بررسی ۱۵ قلم کالای عمده وارداتی نشان می‌دهد که ۴‌ردیف به قطعات منفصله برای تولید انواع خودروی سواری اختصاص دارد و در مجموع در چهار ماه نخست سال‌جاری قطعات منفصله برای تولید اتومبیل سواری در صدر فهرست واردات قرار گرفته است.بر اساس گزارش گمرک ایران، بررسی آمار تجارت خارجی کشور نشان می‌دهد طی چهار ماه نخست سال‌جاری قطعات خودرو در صدر فهرست اقلام عمده وارداتی به کشور قرار گرفته است، در این مدت ۷۲۶ میلیون دلار قطعات منفصله برای تولید اتومبیل سواری با حجم سیلندر ۲۰۰۰ سی‌سی با ساخت داخل ۱۴ درصد تا کمتر از ۳۰ درصد به کشورمان وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۴/ ۱۳۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد، واردات این کالا در مجموع۷۸/ ۴ درصد از سهم ارزشی کل واردات کشور را شامل می‌شود.

بنابراین طی چهار ماه نخست سال‌جاری قطعات منفصله برای تولید اتومبیل سواری با حجم سیلندر ۲۰۰۰ سی‌سی با ساخت داخل ۵۰ درصد و بیشتر به ارزش ۱۶۰ میلیون دلار در ردیف دهم کالاهای عمده وارداتی جای دارد و با کاهش ۴۶/ ۱۸‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبه‌رو بوده است.این گزارش حاکی است، طی مدت مذکور ۱۳۸ میلیون دلار قطعات منفصله برای تولید اتومبیل سواری با حجم سیلندر ۲۰۰۰‌سی‌سی با ساخت داخل ۳۰ درصد تا کمتر از ۵۰ درصد وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته شاهد رشد ۸۹/ ۵۰‌درصدی آن هستیم. قابل ذکر است که قطعات مذکور در ردیف دوازدهم لیست اقلام وارداتی به کشورمان جای دارد.همچنین رتبه پانزدهم در فهرست اقلام عمده کالاهای وارداتی به قطعات منفصله تراکتور جاده‌ای برای نیمه تریلرها با ساخت داخل ۱۴ تا کمتر از ۲۰ درصد اختصاص دارد؛ به‌طوری‌که این کالا طی چهار ماه نخست سال‌جاری به میزان ۱۱۵ میلیون دلار وارد کشور شده و نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد رشد چشمگیر ۴۲/ ۱۰۵‌درصدی بوده است.

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا