توصیه ها

آشنایی با ضدیخ و نحوه‌ی چک کردن سطح مایع خنک‌کننده در خودرو

مایع خنک کننده خودرو و ضدیخ

در این مقاله با کاریرا همراه باشید تا با کاربرد ضد یخ در جلوگیری از جوش آوردن خودرو و همچنین نحوه‌ی چک کردن سطح آن آشنا شوید.

همانطور که از اسم این محصول مشخص است، ضد یخ مانع از یخ زدن مایعات موجود در قطعات خودرو می شود و عملکرد تمامی خودرو ها از Ford Fiesta  گرفته تا Jaguar مدل F، همگی به این مایع وابسته است. در کاریرا وظیفه و کاربرد این مایع را بیان می کنیم.

کانال هایی برای جریان و گردش مایعات به منظور کاهش دمای تولید شده توسط موتور خودرو، درون آن تعبیه شده است. مایعات ترکیبی با دمای بالا از طریق لوله های موجود وارد رادیاتور خودرو شده و پس از کاهش دما مجددا وارد موتور می شوند تا این پروسه مجددا از سر گرفته شود.

مشکل هنگامی بوجود می آید که پس از خاموش کردن خودرو، این مایعات از حرکت می ایستند و دمای آنها کاهش می یابد و خنک می شوند. در این شرایط اگر محل زندگی شما در مناطق سردسیر باشد و یا آب و هوایی سرد مانند انگلستان داشته باشد، این مایعات ممکن است به علت دمای پایین هوا یخ بزنند و این اتفاق موجب منبسط شدن این مایعات و ایجاد مشکلاتی مانند نشتی و یا آسیب به سر سیلندر خودرو می شود.

به غیر از جلوگیری از یخ زدن مایعات موجود در قطعات خودرو، ضد یخ کاربرد دیگری نیز دارد و می تواند به عنوان یک روان کننده در قطعات خودرو عمل کند. بیشتر موتور ها از جنس آهن یا آلومینیوم تولید شده اند و جریان مایعات و آب موجود در موتور به راحتی در آنها رسوب می کند و باعث فرسایش موتور می شود. در نتیجه در ضد یخ های تولید شده‌ی امروزی از مواد شیمیایی استفاده می شود که از زنگ زدگی قطعات داخلی موتور توسط مایعات و آب جلوگیری می کند. همچنین این ضد یخ ها از لوله های موجود در موتور خودرو نیز محافظت می کنند که معمولا به دلیل جایگذاری نامناسب این لوله ها درون موتور تعمیر آنها نیز هزینه‌ی بالایی دارد.

مایع خنک کننده خودرو و ضدیخ

چگونه سطح مایع خنک کننده خودرو را بررسی کنید

دو روش برای انجام این کار وجود دارد که انتخاب هر کدام از آنها به نوع سیستم خنک کننده‌ی خودرو‌ی شما بستگی دارد. در برخی از سیستم ها مخزن خنک کننده ای وجود دارد که در هنگام بالا رفتن دمای سیستم، بدون نیاز به دفع مایعات اجازه‌ی تغییر سطح مایع خنک کننده را صادر می کند. برای چک کردن سطح ضد یخ در این نوع سیستم ها مراحل زیر را طی کنید :

چک کردن سطح مایع خنک کننده در خودرو هایی که دارای مخزن می باشند

  1. ابتدا اجازه دهید موتور کاملا خنک شود (این سیستم در هنگام کار فشار زیادی را متحمل می شود و دمای بالایی دارد).
  2. از طریق دفترچه‌ی راهنمای خودرو، محل مخزن را در اطراف موتور بیابید.
  3. کاپوت خودرو را باز کرده و مخزن را پیدا کنید، اگر دفترچه‌ی خودرو در دسترس شما نیست این مخزن به طور معمول در کنار موتور بر روی یک قطعه قوس دار قرار گرفته است.
  4. بر روی بدنه‌ی مخزن مقدار Max و Min به منظور مشخص کردن سطح مایع خنک کننده حک شده است (این مقادیر معمولا در مواقعی که مایع خنک کننده دمای پایینی دارد استفاده می شوند).

چک کردن سطح مایع خنک کننده در خودرو هایی که دارای مخزن نمی باشند

در برخی از سیستم ها نیز مخزن وجود ندارد، این سیستم ها احتمالا دارای یک محفظه‌ی سر ریز برای دفع و خروج آب هستند. اما در هر صورت آب در این سیستم ها به موتور بر نمی گردد.

  1. مشابه روش بالا، سیستم تحت فشار دمای بالایی دارد بنابراین ابتدا اجازه دهید موتور کاملا خنک شود.
  2. کاپوت را باز کرده و محل رادیاتور خودرو را پیدا نمایید، رادیاتور معمولا در جلوی موتور خودرو قرار دارد با این وجود اگر نتوانستید محل آن را مشخص کنید می توانید از دفترچه‌ی راهنمای خودرو کمک گیرید.
  3. از یک پارچه برای باز کردن درب رادیاتور استفاده نمایید، همچنین اگر به اندازه‌ی کافی برای خنک شدن موتور صبر نکرده اید ممکن است از رادیاتور بخار خارج شود بنابراین کمی احتیاط کنید.
  4. پس از باز کردن درب رادیاتور به داخل آن نگاهی بیاندازید سطح مایع خنک کننده باید تا بالای محفظه باشد.

اگر پس از بررسی متوجه شدید که سطح مایع خنک کننده کم است دو راه وجود دارد، می توانید آن را مجددا پر نمایید و یا اینکه پس از تخلیه مایع خنک کننده موجود آن را با یک مایع جدید جایگزین کنید. برای اینکار می توانید به تعمیرگاه مراجعه کنید، مکانیک ها با خوشحالی این کار را برای شما انجام خواهند داد!

اما اگر تصمیم گرفتید که این کار را خودتان انجام دهید باید چند نکته را به خاطر بسپارید، اولین مورد این است که بیشتر خودرو های مدرن داراری سیستمی مهر و موم شده و بسته هستند به این معنی که مایع خنک کننده تنها در زمانی که خودرو دارای نشتی است نیاز به تعویض دارد. بنابراین اگر مشکل نشتی برای خودرو پیش آمده است بهتر است هر چه زودتر آن را بررسی نمایید در غیر این صورت ممکن است مشکل جدی تر شده و آسیب های بیشتری به خودرو وارد شود. همچنین این نکته را نیز باید در نظر داشته باشید که ضد یخ های متفاوت با یکدیگر ترکیب نمی شوند و این کار ممکن است اثری منفی و مخرب بر روی خودروی شما داشته باشد بنابراین مطمئن شوید که نوع ضد یخی که تهیه کرده اید درست است!

تجربیات خود را در این رابطه با ما در بخش کامنت ها در میان بگذارید.

منبع: autoexpress

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا