توصیه ها

راهنمای جامع خرید خودروی دست دوم

خرید ماشین دست دوم

توصیه‌های لازم جهت خرید خودروی دست دوم و کارکرده از یک شخص یا نمایشگاه 

همیشه ریسک‌ بالایی در خرید مدل‌های کارکرده وجود دارد اما اگر اطلاعات کافی داشته باشید می‌توانید بهترین خودروی ممکن را خریداری نمایید. معمولا افرادی که قصد خرید خودروی دست دوم را دارند به سراغ خودروهایی که دارای بهترین شرایط و کمترین مسافت طی شده را دارند، می‎روند.

شاید این مطالب هم برایتان جالب باشد

هزینه‌ی لازم برای این خودروها حدودا ۷۰ درصد قیمت اولیه‌ی آنهاست و همچنین مقدار زیادی از عمرشان باقی مانده. این یک آمار کلی است، اما بر اساس اطلاعات منتشر شده از شرکت‌های بیمه، میزان اتکا و اعتماد به یک خودرو پس از ۵ سال کاهش می‌یابد.

البته در این بین خودروهایی نیز هستند که با وجود عمر بالای ۵ سال آنها اما همچنان به خوبی کار می‌کنند. تنها باید این نکته را به خاطر سپرد که احتمالا هزینه‌ی نگهداری بیشتری نسبت به مدل‌های تازه خریداری شده دارند.

توصیه ها و نکات خرید ماشین دست دوم از افراد

مراحل اولیه خرید خودروی دست دوم

هنگامی که قصد خرید مدل کارکرده را دارید، مواردی ابتدایی وجود دارد که حتما باید آنها را در نظر گیرید در ادامه به این موارد می‌پردازیم.

۱- توان مالی خود را در نظر داشته باشید

قبل از همه چیز مشخص کنید که قصد دارید چه مقدار هزینه کنید، همچنین نحوه‌ی پرداخت خود را بصورت نقدی یا اقساطی در نظر گیرید.

۲- مظنه‌ی بازار را بدست آورید

ابتدا در سایت‌های خرید و فروش خودرو قیمت‌ مدل‌های متفاوت را بررسی کنید، از این طریق قیمت حدودی خودروهایی که مد نظرتان است مشخص خواهد شد. لازم به ذکر است که تعداد زیادی از مدل‌های متداول جامعه در این سایت‌ها عرضه شده‌اند و بازه‌ی قیمتی متنوعی از آنها وجود دارد.

۳- تمام مراحل قانونی خرید خودروی دست دوم را بررسی کنید

در این مرحله اگر از شخص خرید می‌کنید باید مدارک خودرو را به دقت بررسی کنید و از مطابقت شماره شاسی درج شده بر روی خودرو و سند آن اطمینان حاصل نمایید. همچنین تسمه تایم خودرو را چک کنید تا نیازی به تعویض نداشته باشد (ممکن است تعویض آن در برخی خودروها هزینه بر باشد). سند مالکیت شخص فروشنده را نیز به دقت بررسی کنید.

۴- خودرو را در روز به خوبی بررسی نمایید

سعی کنید بدنه‌ی خودرو را در آب و هوای آفتابی و نور کافی به خوبی وارسی نمایید، اکثر مدل‌های قدیمی دارای آسیب دیدگی در بدنه‌ی خود هستند و در روزهای ابری یا بارانی ممکن است ایرادات بدنه‌ مشخص نباشند. همچنین تمام قطعات الکتریکی و آپشن‌های خودرو را از جمله تهویه هوا و شیشه‌های آن چک کنید.

۵- با خودرو رانندگی کنید

اینکه خودرو در شرایط مناسبی قرار داشته باشد و در رانندگی آنطور که از آن انتظار می‌رود عمل نماید بسیار حیاتی است. در تست و رانندگی با خودرو دست دوم مواردی نظیر به آسانی روشن شدن آن، بدون صدا بودن موتور، عملکرد مناسب ترمز، عملکرد دقیق فرمان و وضعیت اگزوز باید بررسی شوند. از وضعیت بیمه‌ی خودرو قبل از تست رانندگی آن اطمینان حاصل نمایید.

۶- آیا همه چیز در جای خود است؟

لوازم یدکی خودرو را که شامل: جک، لاستیک زاپاس و آچار و مواردی از این قبیل می‌شود چک کنید. این نکته را به خاطر داشته باشید که در صورت عدم حضور هر کدام از این وسایل، جایگزینی آنها هزینه‌بر خواهد بود.

۷- بستن قرارداد

برگه‌ی قرارداد شما باید مشخصات کامل خریدار و فروشنده را در برداشته باشد، همچنین جزئیات خودرو و مبلغ تعیین شده نیز باید در آن مشخص شده باشد.

۸- پرداخت مبلغ

اگر در یک نمایشگاه قابل اطمینان خرید خود را انجام می‌دهید نگرانی‌ کمتری وجود خواهد داشت، اما در معامله با شخص لازم است که مبلغ را بصورت واریز به حساب پرداخت کنید و هیچ‌گاه اقدام به معامله نقدی نکنید.

خرید و فروش خودرو دست دوم

مشکلاتی که ممکن است در خرید خودروی کارکرده وجود داشته باشد

متاسفانه تمامی فروشنده‌ها و خودروها در دسته بندی‌ها و موارد ذکر شده در بالا جای نمی‌گیرند، در ادامه برخی از دردسرهای خرید خودروی دست دوم و مواردی که لازم است درباره‌ی آنها احتیاط شود ذکر شده است. اینها بدترین حالات و شرایطی است که احتمال می‌رود در یک قرارداد حادث شوند.

  1. دستکاری مسافت طی شده خودرو به منظور کاهش طول عمر و افزایش قیمت آن.
  2. تعویض پلاک خودرو با مدلی مشابه به منظور پنهان کردن سرقتی بودن آن، یا به دلیل پنهان کردن خلافی خودرو و جریمه‌های آن که به نام مالک اصلی خودرو ثبت شده است.
  3. سرهم کردن قطعات دو یا چند خودروی تصادفی و آسیب دیده‌ی مشابه هم و عرضه‌ی آن به مشتری تحت عنوان خودروی دست دوم.

    امروزه پی بردن به دستکاری مسافت طی شده توسط خودرو کمی دشوار شده است اما در هر صورت این نکته می‌تواند بیانگر  فرسایش قطعات خودرو نظیر دور فرمان، پدال‌ها، روکش صندلی‌ها و ظاهر کمربند ایمنی به علت استفاده‌ی زیاد و یا عمر بالای خودرو باشد.

البته تمامی قسمت‌های ذکر شده در بالا را می‌توان به راحتی تعویض نمود بنابراین حیاتی است که مسافت طی شده توسط خودرو را در مدارک متعلق به سرویس دوره‌ای آن در نمایندگی چک کنید.

توصیه ها و نکات خرید ماشین دست دوم از افراد

چگونه از خرید خودرو با شماره شاسی دست‌کاری شده جلوگیری نماییم؟

یک راه ساده برای جلوگیری از این امر وجود دارد و آن این است که تمامی شماره‌ها و اطلاعات خودرو را چک کرده و مطابقت دهید.

  1. شماره پلاک خودرو را با شماره‌ی درج شده در مدارک شناسایی آن چک کنید.
  2. شماره شاسی خودرو را با شماره‌ی درج شده در مدراک آن مطابقت دهید.

امروزه شماره‌ی شاسی خودرو در قسمت پایینی شیشه‌ی جلو‌ی آن درج شده است، اما در مدل‌های قدیمی‌تر می‌توانید این عدد را در زیر کاپوت و یا دیگر قسمتها خودرو بیابید.

چگونه یک خودروی سرهم بندی شده را تشخیص دهیم

اگر این عمل توسط تبهکاران حرفه‌ای صورت گیرد، حتی می‌توان متخصصان بازبینی خودرو را در صورتی که بررسی سطحی صورت گرفته باشد فریب داد. متاسفانه حتی اگر ظاهر یک خودروی سرهم بندی شده مناسب بنظر رسد، در تصادفات شدید به علت ساختار آن می‌تواند بسیار خطر آفرین باشد.

  1. عدم تقارن و شباهت در قسمت‌های مختلف خودرو یا رنگ بدنه‌ی آن
  2. غیر فلزی بودن بخش‌هایی از خودرو یا ترکیب رنگ بدنه با شیششه‌های آن

هر دو مورد بالا بیانگر تصادفی بودن خودرو است اما لزوما نشان‌ دهنده‌ی سرهم شدن آن نیست.

منبع: auto express

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا