توصیه ها

خواباندن خودرو در مدت زمان طولانی

خواباندن خودرو در مدت زمان طولانی

در شرایط فعلی، بیشتر افراد از خودروی خود استفاده نمی‌کنند یا به ندرت این کار را انجام می‌دهند. در ادامه نکاتی را برای نگهداری طولانی مدت خودرو بدون استفاده از آن ذکر کرده‌ایم

در این زمان قرنطینه‌ی کرونا، به غیر از کسانی که به سر کار می‌روند، بیشتر افراد از خانه‌ی خود خارج نمی‌شوند و اگر از خودروی خود استفاده می‌کنند در رفت‌ و آمدهای میان فروشگاه و خانه است. البته که رها کردن خودرو بدون استفاده از آن در مدت زمان طولانی کار ایده‌آلی نیست اما اقداماتی وجود دارد که با عمل به آنها می‌توانید ریسک خطرات احتمالی و آسیب‌های وارده را کمتر کنید.

شاید این مطالب هم برایتان جالب باشد

تا چه مدت می‌توان خودرو را بدون استفاده رها کرد؟

بگذارید قبل از شروع کاملا مشخص کنیم که منظور از خواباندن خودرو چیست. در شرایط عادی، متخصصان پیشنهاد می‌کنند که از خودروی خود در فاصله‌ی زمانی ۲ تا ۳ هفته یک‌بار استفاده نمایید. در غیر اینصورت با افزایش این زمان، خطر بوجود آمدن مشکلات نیز افزایش می‌یابد.

البته این امکان وجود دارد تا خودروی خود را ماه‌ها بدون استفاده پارک نمایید. اما هر چقدر این زمان طولانی‌تر شود اقداماتی که برای کاهش ریسک مشکلات احتمالی باید صورت گیرد افزایش می‌یابد. این مقاله به منظور کاهش این ریسک‌ها تهیه شده است.

خواباندن خودرو در مدت زمان طولانی

چطور خودروی خود را بخوابانید؟ کجا آن را پارک نمایید؟

هنگامی که بحث پارک خودرو مطرح می‌شود، انتخاب‌های متعددی برای تمامی افراد وجود ندارد، مخصوصا کسانی که خودروی خود را در خیابان پارک می‌کنند. اما اگر گزینه‌های مختلفی پیش روی شماست، بهترین آن را انتخاب کنید. اگر پارکینگ دارید از آنجایی که خودرو را در برابر حوادث گوناگون حفظ می‌کند، بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

اگر خودرو را در پارکینگ پارک می‌کنید مطمئن شوید که این مکان تهویه‌ی مناسبی داشته باشد، همچنین شیشه‌های خودروی خود را کمی پایین آورید تا از تشکیل رطوبت در کابین خودروی خود جلوگیری نمایید.

اگر خودرو را در خیابان پارک می‌کنید، سعی کنید تا آن را در زمینی مسطح و به دور از درختان پارک کنید. اگر انتخابی به غیر از سایه‌ی درختان وجود ندارد خرید روکش خودرو را در نظر گیرید.

خواباندن خودرو در مدت زمان طولانی

خودرو را تمیز نگه دارید

اگر قصد خواباندن خودروی خود را دارید بهتر است که آن را تمیز نگه دارید. مخصوصا در شرایط ویروس کرونا، برای پاک سازی هر چه بیشتر کابین خودرو بهتر است که یک پاک کننده‌ی آنتی باکتریال و ضدعفونی کننده‌ی دست را در آن نگه داری کنید. هر بار که از خودرو استفاده می‌کنید آن را ضدعفونی کنید، نقاط کلیدی که باید به آنها توجه نمایید فرمان، داشبورد، دسته دنده و دستگیره‌ی درها است.

خواباندن خودرو در مدت زمان طولانی

یک روکش خوب تهیه کنید

روکش می‌تواند خودروی شما را از گرد و خاک و حیوانات کوچک در امان نگه دارد. برای ایمنی بیشتر یک دستمال تمیز را در اگزوز خودروی خود قرار دهید.

اگر خودروی خود را در خیابان پارک می‌کنید، مطمئن شوید که روکش آن ضد آب است و کاملا بدنه‌ی خودرو را در برگیرد تا در اثر باد از آن جدا نشود. خودروی خود را با روکشی از جنس پلاستیک نپوشانید زیرا می‌تواند برای رنگ بدنه آن مضر باشد، در عوض روکشی نرم و کشی انتخاب کنید که رطوبت در آن رسوخ نکند.

خواباندن خودرو در مدت زمان طولانی

ایمن بمانید

این نکته مهم است که خودروی پارک شده را ایمن نگه دارید و به این منظور چند اقدام پیشگیرانه وجود دارد که می‌توانید آنها را انجام دهید. اول اینکه اگر خودروی شما از ورود بدون کلید استفاده می‌نماید، سوئیچ خودرو را به دور از آن نگهداری کنید تا سارقان نتوانند با استفاده از روش‌های موجود خودروی شما را سرقت نمایند. همچنین اعمالی نظیر خرید قفل فرمان و نصب دوربین در داشبورد خودرو اقدامی بازدارنده در مقابل سارقان خواهد بود.

خودرو را پر از سوخت کنید

اگر در نزدیکی شما پمپ بنزین وجود دارد ایده‌ی خوبی است که قبل از اینکه خودروی خود را در طولانی مدت بدون استفاده رها کنید باک آن را تماما پر از سوخت کنید، این کار از زنگ زدگی باک جلوگیری می‌کند.

ضدیخ اضافه کنید

اگر قرار است که خودروی خود را در زمستان بخوابانید، افزودن ضدیخ ایده‌ی خوبی است. مخزن را کاملا پر نمایید و سپس موتور خودرو را برای چند دقیقه روشن کنید تا مایع به خوبی در آن جریان یابد.

روغن موتور را چک کنید

روغن موتور قدیمی ممکن است دارای ترکیباتی باشد که در طولانی مدت به موتور خودرو آسیب رساند. دفترچه‌ی راهنمای خودروی خود را مطالعه کنید تا از روغن موتور پیشنهادی کمپانی سازنده‌ی آن مطلع شوید. همچنین بهتر است که فیلتر هوا و روغن موتور را بصورت همزمان تعویض کنید.

از زنگ زد‌گی دوری کنید

هر فلز بدون رنگی که در زیر خودروی شما قرار دارد را می‌توان با اسپری‌های ضد زنگ مانند WD-40 رنگ نمود.

تایر‌ها را چک کنید

اگر قصد دارید تا مدت زمانی طولانی از خودرو استفاده نکنید، باد تایرها را چک کنید. همچنین بلند کردن خودرو به منظور فاصله گرفتن تایرها از زمین از پنچر شدن آنها جلوگیری می‌نماید.

موتور خودرو را روشن کنید

هر یک یا دو هفته باید موتور خودرو را روشن کنید تا از خالی شدن باتری‌های آن جلوگیری نمایید. اگر این امکان وجود داشت ۱۵ دقیقه با آن رانندگی کنید، در غیر این صورت ۱۵ دقیقه روشن بودن موتور کافی است.

از ترمز دستی استفاده نکنید

استفاده از مانع در مقابل چرخ‌های خودرو بهترین راه است، مخصوصا هنگامی که در سطح شیب دار آن را پارک کرده باشید. استفاده دائمی از ترمز دستی ایده‌ی مناسبی نیست زیرا دیسک‌های ترمز و لنت آن را درگیر می‌کند. چک کردن روغن ترمز نیز ایده‌ی خوبی است، همچنین خودروی پارک شده را باید در دنده قرار دهید.

لیستی از اقدامات صورت گرفته تهیه کنید

تمام اقداماتی که انجام داده‌اید را یادداشت کنید تا هنگامی که مجددا خودرو را روشن می‌کنید به آن آسیب نرسانید. بطور مثال ممکن است که فراموش کنید تا پارچه‌ی قرار داده شده در اگزوز را خارج کنید.

بر روی شارژر هوشمند سرمایه‌گذاری کنید

یک شارژر هوشمند می‌تواند شارژ باتری خودرو را کامل نگه دارد. سیستم کامپیوتری خودروهای جدید ممکن است بر اثر قطع ارتباط طولانی مدت باتری، دچار مشکل شوند. خودروی خود را هر چند هفته یک‌بار استارت زنید و موتور آن را به مدت ۱۰ دقیقه روشن نگهدارید.

منبع: auto express

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا