توصیه ها

آموزش نحوه باتری به باتری کردن

آموزش نحوه باتری به باتری کردن

باتری خودروی شما خالی شده؟! در این مقاله نحوه‌ی صحیح باتری به باتری کردن را به شما آموزش می‌دهیم

چه به دلیل تمام شدن عمر باتری خودرو باشد و یا بخاطر روشن گذاشتن چراغ آن، هر راننده‌ای ممکن است که به باتری به باتری کردن نیاز پیدا کند. فرا گرفتن این مهارت به شما کمک می‌کند که از پرداخت هزینه‌ی هنگفت به امداد خودروها بی‌نیاز شوید و همچنین از هدر رفتن وقت نیز جلوگیری می‌کند.

شاید این مطالب هم برایتان جالب باشد

در گذر زمان باتری خودرو قدرت خود را برای ذخیره‌ی شارژ از دست می‌دهد، از این رو این احتمال وجود دارد که در هنگام نیاز اتومبیل استارت نخورد. احتمال روی دادن این اتفاق در هوای سرد افزایش می‌یابد زیرا در این شرایط واکنش‌های لازم در درون باتری خودرو صورت نمی‌گیرد و ولتاژ کاهش می‌یابد. همچنین در هوای سرد سیستم الکتریکی خودرو به دلیل افزایش استفاده از گرمایش، چراغ‌ها و برف پاک‌کن‌ها تحت فشار بیشتری است.

آموزش نحوه باتری به باتری کردن

هنگامی که این اتفاق می‌افتد، آشنا بودن با طریقه‌ی باتری به باتری کردن خودرو بسیار حیاتی خواهد بود، اما در این میان خطاهایی نیز وجود دارد که ممکن است منجر به خرابی سیستم الکترونیکی خودرو، آتش سوزی و یا حتی شوک الکتریکی به شما شود!

اگر تحت هر شرایطی به توانایی خود در انجام این عمل اطمینان ندارید بهتر است کار را به یک متخصص واگذار کنید، در غیر این صورت در این مقاله نکاتی ذکر شده است که دید کلی را نسبت به این کار به شما می‌دهد.

باتری به باتری یا هل دادن خودرو؟

دو روش برای انجام این کار وجود دارد یکی از آنها استفاده از باتری خودروای دیگر و کابل است، دیگری هل دادن خودرو برای روشن شدن آن!

از هر روشی که خودروی خود را استارت زنید، باید بلافاصله باتری آن را توسط یک متخصص چک نمایید. اگر باتری خودروی شما به دلیل روشن گذاشتن یک چراغ خالی شده به راحتی ریکاور می‌شود، اما اگر بدون دلیل در عملکرد آن خللی وارد شده است، احتمال دارد که سیستم الکتریکی خودرو یا آلترناتور آن دچار مشکل شده باشد. که البته این مشکلات نیز می‌تواند مواردی ساده نظیر پوسیدگی‌ در قسمت‌هایی از باتری باشد که در هر صورت ارزش چک کردن را دارد.

آموزش نحوه باتری به باتری کردن

چگونه با باتری به باتری خودرو را روشن کنیم

۱- موقعیت دو خودرو

خودرو دوم را به نزدیکی خودروای که باتری آن دچار مشکل شده است (خودرو اول) آورید تا باتری‌ها آنها نزدیک یکدیگر باشند. این باتری در برخی مدل‌ها در صندوق آنها و یا حتی زیر یکی از صندلی‌ها قرار گرفته است. تمام موانع را از سر راه بردارید و مطمئن شوید که هر دو باتری و کابل آسیب دیده نباشند.

۲- سر قرمز رنگ کابل را وصل نمایید

سر سوسماری قرمز کابل را به قطب مثبت باتری خودروی دوم وصل کنید. سپس سر دیگر آن را به قطب مثبت باتری اتومبیل اول متصل نمایید. دقت کنید که سر کابل به دیگر قسمت‌های کاپوت برخورد نکند، همچنین در تشخیص قطب مثبت باتری توجه لازم را داشته باشید. قطب مثبت باتری به وضوح مشخص است و معمولا درپوشی قرمز رنگ دارد.

۳- سر مشکی رنگ کابل را وصل نمایید

سر سوسماری مشکی کابل را به قطب منفی باتری خودرو دوم متصل کنید. سر دیگر آن باید به زمین (اصطلاحی در برق و مدارات الکتریکی) متصل شود، در برخی خودروها قسمتی مجزا تحت عنوان زمین به منظور باتری به باتری در نظر گرفته شده است، اگر خودروی شما این امکان را نداشت در کاپوت اتومبیل خود قسمتی تمام فلزی را که به دیگر قسمت‌های الکتریکی خودرو متصل نباشد بیابید.

۴- موتور را روشن کنید

موتور خودرو دوم را روشن کنید، سپس ۵ دقیقه صبر کنید و موتور خودرو اول( با باتری آسیب دیده) را روشن نمایید. اگر باتری خودرو کاملا خالی نشده باشد احتمالا می‌توانید این کار را بلافاصله انجام دهید. همچنین پس از استارت دو خودرو کابل‌ها را بصورت عکس روال توضیح داده شده در بالا از محل اتصالشان جدا نمایید.

۵- با خودرو رانندگی کنید

اتومبیل اول را به مدت ۱۵ دقیقه روشن بگذارید و یا ترجیحا به همین مدت با آن رانندگی کنید تا باتری‌ آن کاملا شارژ شود و امکان روشن شدن اتومبیل به خودی خود فراهم شود. اما نکته‌ی حائز اهمیت این است که مجددا خودرو را استارت نزید وگرنه باتری آن خالی می‌شود.

باتری برخی از مدل‌ها از دسترس خارج است و در عوض قسمت‌هایی در زیر کاپوت آنها برای باتری به باتری در نظر گرفته شده، برای انجام این کار دفترچه‌ی راهنمای خودرو را مطالعه کنید.

آموزش نحوه باتری به باتری کردن

استارت خودرو بدون کابل (تنها برای خودروهای دنده‌ای کاربرد دارد)

  1. اگر خودرو در سراشیبی پارک شده است نیازی به هل دادن آن ندارید، در غیر این صورت باید چند داوطلب خودروی شما را هل دهند!
  2. سوئیچ را در حالت روشن قرار داده (حالتی قبل از استارت) تا سیستم الکتریکی خودرو روشن شود، اتومبیل را در دنده‌ی ۲ قرار دهید و پدال کلاچ را بفشارید (تا مرحله‌ی ۴ پدال را رها نکنید).
  3. در این مرحله خودرو به هل دادن نیاز دارد و اگر در سراشیبی هستید ترمز را رها کنید.
  4. هنگامی که سرعت خودرو به حد متعادلی رسید کلاچ را رها کرده تا خودرو روشن شود، سپس مجددا پدال کلاچ را گرفته تا موتور از گیربکس آزاد شود. اجازه دهید هنگامی که باتری در حال شارژ است خودرو روشن باشد.

آموزش نحوه باتری به باتری کردن

استارت خودرو با کابل: جزئیات

۱- ایمنی اولین چیزی است که هنگام کار با الکتریسیته باید در نظر گرفت. مطمئن شوید که هیچ قطعه‌ی فلزی که امکان تماس با باتری یا کابل‌ها را دارد وجود نداشته باشد.

باید مطمئن شوید که باتری هیچ کدام از خودروها آسیب دیده نباشد. اگر ظاهر آن به گونه‌ای است که مشکل دار بنظر می‌رسد یا شخصا آن را جدا کنید (اگر به مراحل انجام این کار واقف‌اید) و یا جدا کردن آن را به یک متخصص بسپارید تا با یک باتری جدید آن را تعویض نماید. همچنین اگر کابل‌ها آسیب دیده‌اند باید آنها را تعویض کنید، این کابل‌ها گران قیمت نیستند.

۲- پس از اینکه خودروها را به یکدیگر نزدیک کردید، کابل‌ها را متصل کنید. دقت کنید که هر دو خاموش باشند و سوئیچ آنها را نیز از محل خود خارج کنید. سپس سر قرمز رنگ کابل را به قطب مثبت باتری خودرو دوم که با علامت (+) مشخص شده وصل نمایید.

سر دیگر این کابل را به قطب مثبت باتری خودرو اول(خودروای که باتری آن خالی است) متصل کنید. مطمئن شوید که هر دو سر کابل به خوبی متصل شده‌اند و از باتری‌ها جدا نمی‌شوند.

۳- یک سر کابل را به قطب منفی باتری خودرو دوم متصل کنید. سر دوم کابل باید به زمین متصل شود، برخی خودروها قسمتی را تحت این عنوان در نظر گرفته‌اند. اگر چنین چیزی در خودروی شما قابل روئیت نیست می‌توانید کابل را به قطعه‌ای تمام فلزی در کاپوت متصل کنید. این قطعه باید از باتری و قطعات مربوط به سوخت فاصله داشته باشد.

۴- خودرو دوم را روشن کنید و پس از ۵ دقیقه می‌توانید خودروی اول را استارت زنید. اگر خودرو استارت نخورد، اتومبیل دوم را خاموش کرده و از اتصال درست کابل‌ها اطمینان حاصل کنید. سپس مجددا امتحان نمایید. اگر این روش عمل نکرد احتمالا به یک باتری جدید نیاز دارید و یا اینکه دیگر قطعات خودرو آسیب دیده‌اند.

هنگامی که خودرو اول روشن شد، می‌توانید کابل‌ها را جدا نمایید. دقت کنید که در حین انجام این کار تنها قسمت‌های عایق دار کابل‌ها را لمس کنید. کابل‌ها را عکس روال توضیح داده شده جدا کنید. ابتدا سری که به زمین متصل شده، دوم سری که به قطب منفی باتری خودرو دوم وصل است، سپس سر مثبتی که به باتری خودروی اول متصل است و در آخر سر مثبتی که به باتری خودروی دوم وصل شده را جدا کنید.

۵- پس از این مراحل با خودرو به مدت ۱۵ دقیقه رانندگی کنید، دقت داشته باشید که پیش از ۱۵ دقیقه آن را خاموش نکنید زیرا باید این پروسه را مجددا تکرار نمایید.

چگونه خودرو را بدون کابل روشن نمایید: توضیحات تکمیلی

۱- قبل از اینکه خودروای را از طریق هل دادن روشن کنید باید مطمئن شوید که این اتومبیل دنده‌ای است و دارای پدال کلاچ است. خودروهای اتوماتیک را نمی‌توان به این طریق روشن نمود.
همچنین به افرادی برای هل دادن آن نیاز دارید. اگر در سراشیبی قرار دارید می‌توانید به تنهایی آن را به راه بیاندازید.

۲- پدال کلاچ را فشرده، خودرو را در دنده‌ی ۲ قرار دهید و سوئیچ را در حالت روشن بچرخانید، کلاچ را تا مرحله‌ی ۴ رها نکنید.

۳- در این مرحله افراد باید شروع به هل دادن خودرو نمایند. اگر در سراشیبی قرار دارید، کافی است که ترمز را رها کنید.

۴- هنگامی که خودرو شروع به حرکت نمود، در سرعتی حدود ۸ کیلومتر بر ساعت پدال کلاچ را به سرعت رها کنید تا خودرو روشن شود. پس از این، خودرو را به مدت ۵ دقیقه روشن نگه دارید یا با آن رانندگی کنید تا باتری‌ها شارژ شوند.

روشن کردن خودرو با پاوربانک‌های قابل حمل

استفاده از پاوربانک‌های پرتابل روشی است برای روشن کردن خودرو که در آن به خودروای دیگر یا افرادی برای هل دادن نیاز ندارید. این ابزار به تنهایی نیروی لازم را دارد که خودروی شما را با اتصال کابل‌های سوسماری آن به قطب مثبت باتری آن و زمین روشن کند.

تنها کاری که پس از آن باید انجام دهید این است که خودرو را روشن کرده، کابل‌ها را جدا نمایید و اجازه دهید که موتور آن به مدت ۱۵ دقیقه روشن باشد تا باتری شارژ شود. در کل می‌توان گفت که این ابزار سرمایه‌گذاری خوبی برای افرادی است که در طولانی مدت از خودروی خود استفاده نمی‌کنند.

منبع: auto express

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا