مشخصات خودروها

سیتروئن زانتیا

مشخصات فنی سیتروئن زانتیا
خودرو
نام خودرو سیتروئن زانتیا SX2000
کشور سازنده فرانسه
سال طراحی1380
مشخصات فنی
موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 2000 سی سی
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 135 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 187 نیوتن متر در 4200 دور در دقیقه
جعبه دنده 5 دنده دستی
شتاب 0 تا 100 10.3 ثانیه
حداکثر سرعت 203 کیلومتر در ساعت
وزن 1264 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 4524 طول - 1755 عرض - 1400 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2741 میلیمتر
مصرف سوخت و استانداردها
مصرف سوخت داخل شهر 12.9 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر 6.9 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 9.1 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک 65 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 2
میزان تولید CO2 217 گرم در هر کیلومتر
استاندارد امنیت-
تجهیزات و امکانات
ترمز و پایداری ABS
کیسه هوا سرنشین جلو و راننده
سیستم صوتی با شش بلندگو با امکان کنترل از روی فرمان مجهز به رادیو با امکان سی دی
دیگر تجهیزات قابلیت تنظیم ارتفاع خودرو - سیستم اتوماتیک قطع کننده سوخت هنگام حادثه

تصاویر زانتیا

سیتروئن زانتیا Citroen xantia 3

بررسی زانتیا

زانتیا یک سدان خانوادگی است که نخستین بار در سال ۱۹۹۳ توسط کمپانی سیتروئن معرفی و عرضه شد. تولید این خودرو سیتروئن، تا سال ۲۰۰۲ ادامه پیدا کرد و پس از آن با سیتروئن C5 جایگزین شد. سیتروئن زانتیا به دلیل طراحی جذاب و توانایی‌های فنی بالایی که داشت توانست به سرعت به یکی از خودروهای محبوب بازار اروپا تبدیل شود به طوری که در طول سال‌های تولید، سیتروئن موفق به فروش ۱٫۲ میلیون واحد از آن شد.

اما از آنجا که جای خالی چنین خودرویی در بازار ایران به شدت احساس می‌شد، سایپا تصمیم به تولید آن در کشور گرفت. تولید سیروئن زانتیا از سال ۱۳۸۰ آغاز شد و در سال ۱۳۸۹ خاتمه یافت. زانتیا توانست در بازار ایران، به یک خودرو محبوب تبدیل شود که یکی از مهم‌ترین دلایل آن، موتور قدرتمندی بود که در شتاب و سرعت، حرف‌های زیادی برای گفتن داشت. زانتیا چند ویژگی منحصربه‌فرد داشت که از جمله آنها می‌توانیم به توانایی حرکت بر روی سه چرخ و نیز قابلیت تنظیم ارتفاع اشاره کنیم که از این ویژگی‌ها به عنوان ابزار تبلیغاتی قدرتمندی استفاده می‌شد.

شرکت سایپا در اقدامی عجیب دست به طراحی و تولید یک فیس لیفت از زانتیا زد که ظاهر عجیبی داشت و در عمل تبدیل به یک پروژه شکست خورده شد.

سیتروئن زانتیا در بازارهای جهانی با چند موتور مختلف قابل خریداری بود اما نسخه‌های در نظر گرفته شده برای بازار ایران، از موتور ۱٫۸ لیتری و ۲٫۰ لیتری بهره می‌بردند. ضمن اینکه زانتیا در نسخه ۶ سیلندر به تعداد اندکی در بازار ایران عرضه شد اما مشخص نشد که به چه دلیل، عرضه آن متوقف شد.

زانتیا در مدل ۱٫۸ لیتری قدرتی برابر با ۱۱۰ اسب بخار و در مدل ۲٫۰ لیتری، قدرتی معادل ۱۳۵ اسب بخار تولید می‌کند که مدل ۲٫۰ لیتری به دلیل توانایی بالا و شتاب گیری عالی، گزینه محبوب‌تر و ایده‌آل‌تری به شمار می‌رفت.

نکات مثبت زانتیا

موتور پرقدرت – شتاب بسیار خوب – سواری نرم – سیستم تعلیق عالی – کیفیت بالای ساخت – قیمت مناسب – فضای کافی برای یک خانواده

نکات منفی زانتیا

ایمنی پایین – ترمزهای نه چندان قدرتمند – امکانات رفاهی پایین – هزینه نگهداری بالا

امنیت زانتیا

سیتروئن زانتیا از لحاظ ایمنی عملکرد خوبی نداشت و به همین دلیل، مورد انتقاد قرار گرفت. زانتیا پس از تست توسط موسسه یورو انکپ (Euro NCAP) توانست ۱ ستاره ایمنی از ۵ ستاره برای سرنشینان و ۱ ستاره ایمنی از ۴ ستاره برای عابرین پیاده را کسب کند.

نقد کارشناسی زانتیا

سیتروئن زانتیا به دلیل جذابیت ظاهری در کنار توانایی‌های فنی بالا توانست به یکی از موفق‌ترین خودروهای تولید داخل تبدیل شود و با وجود قیمت نسبتا بالا، ۹ سال متوالی بر روی خط تولید باشد. طراحی این خودرو به سال ۱۹۹۲ بازمی‌گردد اما با این وجود، همچنان در مقایسه با بسیاری از خودروهای تولید داخل، برتری دارد. سایپا زانتیا ویژگی‌های خاصی دارد که در همان سال‌های ابتدایی ورود به ایران، مورد توجه قرار گرفتند از جمله قابلیت تنظیم ارتفاع خودرو و نیز حرکت بر روی سه چرخ.

سیتروئن زانتیا در بازارهای جهانی با گزینه‌های متعددی برای موتور عرضه می‌شد که سایپا دو موتور ۱٫۸ و ۲٫۰ لیتری را برای ایران در نظر گرفت. هرچند تعداد بسیار محدودی هم از نسخه ۶ سیلندر عرضه شد. موتور ۱٫۸ لیتری ۴ سیلندر توانایی تولید ۱۱۰ اسب بخار قدرت را داشت ولی این قدرت در مدل ۲٫۰ لیتری ۴ سیلندر به ۱۳۵ اسب بخار و گشتاور آن به ۱۸۷ نیوتن متر می‌رسید. به این ترتیب، زانتیا با موتور ۲٫۰ لیتری تبدیل به یکی از سریع‌ترین خودروهای بازار ایران در رده قیمتی خود شد؛ خودرویی که در هیچ شرایطی راننده را ناامید نمی‌کرد.

سایپا زانتیا در طراحی کابین هم عملکرد قابل قبولی داشت ولی در مقایسه با خودروهای امروزی، حرف چندانی برای گفتن ندارد. جنس مواد به کار رفته در کابین از پلاستیک و پارچه است اما کیفیت بالایی دارد و در طولانی مدت، دچار مشکل نمی‎شود. زانتیا آپشن‌های زیادی ندارد و از جمله مهم‌ترین تجهیزات آن می‌توانیم به دو ایربگ، دماسنج محیط بیرون، آینه‌های برقی به همراه گرمکن، قابلیت تنظیم ارتفاع و گودی کمر در صندلی‌های جلو، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، و شیشه‌های بالابر برقی جلو و عقب اشاره کنیم.

زانتیا سواری باکیفیتی دارد و به ویژه در نسخه ۲٫۰ لیتری، از نظر شتاب و سرعت، بسیاری از رقبا را پشت سر می‌گذارد. هماهنگی بسیار خوبی میان موتور و جعبه دنده ۵ سرعته دستی مشاهده می‌شود و به دلیل سیستم تعلیق پیشرفته، سواری نرمی دارد. یکی از مشکلات اصلی زانتیا بالا بودن هزینه تعمیرات و گران بودن قطعات مصرفی است. به علاوه اینکه زانتیا به دلیل سیستم‌های بسیار پیچیده‌ای که دارد، برای تعمیرات، مالک خود را به مشکل می‌اندازد. زانتیا در حال حاضر با قیمت‌های متفاوتی در بازار به فروش می‌رسد.

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا
اینستاگرام کاریرا