اخبار خودرو

فروشنده و خریدار خودرو هر دو در انتظار

فروشنده و خریدار خودرو، هر دو در انتظار

به گزارش کاریرا به نقل از ایران، در بازار خودرو هر روز قیمت‌ها جهش گونه افزایش پیدا می‌کند و هیچ نظارتی هم بر آن نیست. فعالان بازار هم به شدت گله‌مند اوضاع هستند و می‌گویند که توان مالی شان رو به کاهش است و معلوم نیست در آینده چگونه می‌خواهند خودرو داخلی خریداری کنند و به دست مردم برسانند.

تنها لازم است دلار هزار تومان گران شود تا قیمت خودروهای داخلی در بازار ۵ میلیون تومان بیشتر شود. در این میان نه کسی می‌گوید چرا و نه کسی پاسخ می‌دهد که چگونه بازار این گونه از دست در رفته است.

آبان سال گذشته در گران‌ترین وضعیت یک دستگاه خودروی ۲۰۶ صندوقدار ۷۰ میلیون تومان بود و اکنون این خودرو به قیمت ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است، یعنی در کمتر از یکسال قیمت این خودرو ۱۸۵ درصد بیشتر شده است. گفته می‌شود گرانی خودرو تنها به دو دلیل اتفاق افتاده است؛ یک، کاهش تولید خودرو به خاطر کمبود و حتی نبود قطعه و دو، افزایش نرخ ارز است.

فعالان بازار پیش‌بینی کردند که قیمت‌ها سیر صعودی خود را ادامه می‌دهد و تا زمانیکه نرخ ارز به صورت محسوس و عینی کاهش پیدا نکند، نمی‌توان شاهد کاهش قیمت‌ها بود.

البته هستند نمایشگاه‌دارانی که امید به کاهش قیمت خودرو دارند. آنها عنوان می‌کنند که اگر مردم سراغ بازار خودرو نیایند، قیمت‌ها می‌تواند به سمت ریزش حرکت کند اما به رغم جهش قیمت‌ها، مردم باز هم به بازار خودرو می‌آیند.

فروش کاهش پیدا کرد

کامیاب، مالک یکی از نمایشگاه‌های خودرو در مرکز تهران است. او عنوان می‌کند که خرید و فروش خودرو در بازار به شدت کاهش یافته است و به نظر می‌رسد که روز به روز از نقدینگی مردم کاسته می‌شود؛ اگر این روند ادامه پیدا کند نمایشگاه‌داران به بحران نزدیک می‌شوند هر چند که اکنون خیلی از نمایشگاه‌ها توان مالی برای خرید خودرو ندارند.

او عنوان کرد: در گذشته یک نمایشگاه‌دار به طور متوسط ۷ الی ۸ خودرو موجودی اش بود ولی اکنون تعداد این خودروها به یک الی دو دستگاه رسیده است؛ نمایشگاه‌دار این هفته خودرویی را ۱۵۰ میلیون تومان می‌فروشد و هفته بعد برای پر کردن موجودی خود همان خودرو را باید ۱۸۵ میلیون تومان بخرد، در چنین شرایطی معلوم است که نمایشگاه‌دار بودجه‌اش تقلیل پیدا می‌کند و دیگر نمی‌تواند پاسخگوی نیاز مردم باشد.

از گرانی خوشحال نشوید

رضا ۱۵ سال است که خودروهای خارجی می‌فروشد و اکنون به گفته خودش می‌تواند، نمایشگاهش را ورشکسته اعلام کند. او می‌گوید: امیدوارم هیچ فردی از اینکه خودرواش در بازار گران‌تر می‌شود، خوشحال نشود، چرا که باید بداند قدرت خرید رو به کاهش است و این گرانی به نفع هیچ مصرف کننده‌ای نیست.

 فقط دو خودرو می‌خریم

او می‌گوید: یکماه پیش خودروی تیگوان را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروختم و اکنون برای آنکه این خودرو را برای نمایشگاه خریداری کنم باید ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان بپردازم، یا ۴ ماه پیش رنو کولیوس که ۸۷۰ میلیون تومان به مشتری فروختم اکنون یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان شده است.

رضا ادامه داد: سال ۹۶ ما می‌توانستیم حداقل ۷ ماشین خارجی بخریم اما اکنون با آنکه سرمایه خودمان را چند برابر کردیم تنها امکان خرید دو خودرو برای نمایشگاه وجود دارد، یعنی نسبت به سه سال پیش به اندازه فروش ۵ خودرو عقب هستیم.

سال‌ها ضرر کردیم

او افزود: حدود ۳ الی ۴ سال پیش به خاطر افزایش واردات خودرو، نمایشگاه‌داران به طور متوسط برای فروش یک خودروی خارجی بین ۷ الی ۸ میلیون تومان ضرر می‌کردند و با هزار خواهش خودرو را می‌فروختند ولی اکنون پول خرید خودرو نیست.

این نمایشگاه‌دار توضیح داد: اکثر نمایشگاه‌داران( ۹۸ درصد آنها) چه داخلی و چه خارجی خودرو در پارکینگ ندارند و همه آنها روزمره کار می‌کنند؛ البته تعداد محدودی هستند که خودرو احتکار کردند تا نفع شان بیشتر شود.

مردم تعجب نمی‌کنند

خانم لطفی یکی از اپراتورهای فروش خودرو است. او درباره قیمت خودرو می‌گوید: اخیراً مردم از قیمت‌های که از ما می‌شنوند، تعجب نمی‌کنند؛ آنها به قیمت‌های فعلی عادت کردند و همین امر باعث شده که دولت نظارتی بر وضعیت بازار نداشته باشد.

مردم حرف ما را گوش نمی‌دهند

او گفت: اخیراً شرکت‌های خودروساز قیمت محصولات خود را افزایش دادند و همین امر باعث شد که دوباره قیمت انواع خودروها در بازار جهش پیدا کند. در این میان اگر به مردم بگوییم صبر کنند تا قیمت‌ها معقول شود قطعاً گوش نخواهند داد  چرا که اطمینان دارند، قیمت‌ها مرتب در حال افزایش است.

او از کمیاب شدن برخی از خودروها در بازار هم گفت. خانم لطفی خاطرنشان کرد: طی چند هفته اخیر خودروهای صفر تندر۹۰، برلیانس، دنا و ۲۰۶ صندوقدار در بازار کمیاب شده است و به همین دلیل قیمت آنها رو به افزایش است.

از خودروسازان ارزان‌تر می‌فروشیم

سجاد هم در شرق تهران یک نمایشگاه خودرو دارد که سابقه کارش به سه سال می‌رسد. او می‌گوید: خودروهایی که به صورت کارتکس (خودروهای که تحویل آن یکساله است) از سوی برخی از شرکت‌های خودروسازی در بازار عرضه می‌شود افزایش قیمت قابل توجهی داشته، طبیعی است که بازار هم از آن قیمت‌ها پیروی کند؛ این در حالی است که تحویل نمایشگاه‌داران به روز است و این به منزله آن است که قیمت ما ارزان تر از خودروسازان است.

منبع

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا