اخبار خودرو

ماده هوشمند لامبورگینی سیان به شکلی جالب موتور را خنک می‌کند

لامبورگینی سیان

لامبورگینی سیان FKP 37 و نسخه رودستر آن که چندی پیش معرفی شد، جزو مدل‌های تیراژ محدود کمپانی بوده و از هر یک به ترتیب ۶۳ و ۱۹ دستگاه تولید می‌شود. این دو خودرو اولین مدل‌های مزین به نشان کمپانی هستند که از سوپرخازن‌ها برای دستیابی به عملکردی بالا استفاده می‌کنند.

ماده هوشمند لامبورگینی سیان به شکلی جالب موتور را خنک می‌کند هوشمند لامبورگینی سیان به شکلی جالب موتور V12 را

اما در کنار سوپرخازن، خانواده سیان از یک سامانه جالب و پیشرفته برای خنک‌سازی موتور سود می‌برد. این سامانه «سیستم ماده هوشمند» نام دارد و به گونه‌ای طراحی شده که حرارت موتور ۶٫۵ لیتری و V12 سیان را به شکلی بهینه دفع می‌کند.

ماده هوشمند لامبورگینی سیان به شکلی جالب موتور را خنک می‌کند 1595778192 273 ماده هوشمند لامبورگینی سیان به شکلی جالب موتور V12 را

موتور بنزینی سیان به تنهایی ۷۷۴ اسب بخار قدرت داشته و هنگام کار حرارت بالایی تولید می‌کند. وقتی حرارت انباشته شده در زیر پوشش موتور به اندازه مشخصی برسد، سیستم ماده هوشمند لامبورگینی به طور خودکار وارد عمل می‌شود و با باز کردن مجراهای موجود هوای گرم را به بیرون هدایت می‌کند.

ماده هوشمند لامبورگینی سیان به شکلی جالب موتور را خنک می‌کند 1595778192 215 ماده هوشمند لامبورگینی سیان به شکلی جالب موتور V12 را

شاید فکر کنید که سیستم ابداعی لامبورگینی از طریق اجزای الکترونیکی کنترل می‎شود، ولی باید گفت این سیستم فاقد هر گونه قطعه الکترونیکی است. هسته اصلی این سیستم را دو فنر کوچک که جنسی از آلیاژ حافظه‌دار دارند، تشکیل می‌دهند. این فنرها نسبت به دما حساس هستند، به این معنی که ساختار آنها متاثر از دمای اطراف تغییر پیدا کرده و چهار فلاپ تعبیه شده روی درپوش موتور را باز و بسته می‌کنند.

به گفته Ugo Riccio مدیر بخش ایرودینامیک سیان، این سیستم نقش کاملا مثبتی در جلوگیری از افزایش وزن خودرو ایفا کرده، چرا که استفاده از آن نیاز به نصب عملگرهای هیدرولیکی، الکتریکی یا مکانیکی را رفع نموده است. مدیر پروژه‌های لامبورگینی هم افزوده در آینده محصولات بیشتری از این کمپانی به آلیاژ حافظه‌دار مجهز خواهند شد.

ماده هوشمند لامبورگینی سیان به شکلی جالب موتور را خنک می‌کند 1595778192 401 ماده هوشمند لامبورگینی سیان به شکلی جالب موتور V12 را

گفتنی است پیشرانه هر دو نسخه کوپه و رودستر سیان، متشکل از موتور ۶٫۵ لیتری V12 بنزینی، سیستم هیبرید نرم ۴۸ ولتی و موتور الکتریکی ۳۴ اسب بخاری یکپارچه با گیربکس است. این پیشرانه در مجموع ۸۰۸ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. به لطف چنین پیشرانه قدرتمندی سیان کوپه و رودستر به ترتیب در ۲٫۸ و ۲٫۹ ثانیه سرعت خود را به صد کیلومتر در ساعت می‌رسانند و قادر هستند به نهایت سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت دست پیدا کنند.

منبع

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا