اخبار عمومی

چالش‌های طرح جدید مجلس برای سهمیه‌بندی بنزین به ازای نفرات خانواده

سوخت بنزین

اخبار سهمیه‌بندی بنزین

در بامداد جمعه مورخ ۲۴ آبان ماه سال ۹۸ سرانجام قیمت جدید بنزین به شکل رسمی اعلام شد و قیمت بنزین معمولی از ۱۰۰۰ تومان به ۱۵۰۰ تومان افزایش یافت و سهمیه ۶۰ لیتری ماهانه در اختیار دارندگان کارت سوخت قرار گرفت. قیمت بنزین آزاد پس از اتمام سهمیه، ۳۰۰۰ تومان محاسبه می شود. بنزین سوپر نیز تنها با نرخ ۳۵۰۰ تومان عرضه می شود و خبری از سهمیه برای آن نیست.

در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم بر اخبار پیرامون سهمیه بندی بنزین در مرداد ماه ۹۹٫

از ابتدای مطرح شدن مجدد ماجرای سهمیه‌بندی پرحاشیه بنزین در سال گذشته، بسیاری از کارشناسان عقیده داشتند که اعطای سهمیه سوخت به ازای هر خودرو، چندان عادلانه نیست و این طرح به ضرر افراد فاقد خودرو به سود خانواده های دارای چند خودرو تمام می شود.

حال خبر می رسد که مجلس طرحی را برای اعطای سهمیه سوخت به ازای نفرات هر خانواده دارد. براین اساس: «پیشنهاد شده تا سهمیه بنزین به جای خودروها به افراد خانواده‌ها تخصیص داده شود. در این طرح پیش بینی شده به هر فرد از جامعه ماهیانه ۲۰ لیتر بنزین تعلق گیرد. همچنین پیش‌بینی شده تا سامانه ای برای فروش بنزین افرادی که خودرو ندارند، تهیه شود.»

از سوی دیگر آنطور که خبرگزاری ایسنا نوشته، در این طرح دیده شده که دولت سهمیه بنزین افرادی را که فاقد خودرو هستند، در آخر ماه بردارد و به جای آن کارت بانکی افراد را شارژ کند تا آنها بتوانند کالا خریداری کنند.

اما موضوع حائز اهمیت در خصوص چنین طرح هایی، مرجع استناد به آمار اعضای خانواده است که معمولا براساس سیستم پرداخت یارانه انجام می‌شود، از این رو ممکن است سهیمه سوخت خانواده به یک فرد (سرپرست خانواده) اعطا شود و کارت سوخت سایر اعضای خانواده که همچنان تحت تکفل سرپرست هستند، کارایی خود را از دست بدهد. همچینن با توجه به عدم پرداخت سهیمه سوخت برای خودروهای فرسوده، یا تفاوت سهیمه سوخت خودروهای تاکسی، وانت و ….. موضوع پرداخت سهیمه به افراد پیچیدگی های اجرایی دیگری را نیز ایجاد خواهد کرد که مدیریت آن پیچیده به نظر می‌رسد.

شرط واریز سهمیه جدید بنزین

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: «میزان ذخیره سازی کارت سوخت در حال حاضر همان ۵۴۰ لیتر است و در صورت عدم استفاده از سهمیه سوخت واریز نخواهد شد.»

فاطمه کاهی با اشاره به آخرین وضعیت ذخیره سازی سهمیه سوخت اظهار کرد: «از ابتدای طرح سهمیه بندی سوخت، ظرفیت ذخیره سازی ۶ ماه معادل ۳۶۰ لیتر بود که در ادامه با کاهش میزان مصرف و پایین آمدن تردد‌های شهری به دلیل شیوع کرونا، میزان ذخیره سازی بنزین به ۵۴۰ لیتر رسیده است.»

سخنگوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تصریح کرد: «میزان ذخیره سازی کارت سوخت در حال حاضر همان ۵۴۰ لیتر است و در صورت عدم استفاده از سهمیه سوخت واریز نخواهد شد.»

وی ادامه داد: «تصمیمی خاصی در خصوص افزایش سقف ذخیره سازی سوخت در کارت صورت نگرفته و مانند ماه‌های گذشته سقف ذخیره سازی همان ۵۴۰ لیتر است.» طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی میزان سهمیه ماهیانه برای خودرو‌های شخصی بنزین سوز ۶۰ لیتر، دوگانه سوز ۳۰ لیتر و موتورسیکلت‌ها ۲۵ لیتر است.

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا