مشخصات خودروها

رنو داستر

مشخصات فنی داستر اتوماتیک
خودرو
نام خودرورنو داستر اتوماتیک
کشور سازندهفرانسه
سال طراحی2011
مشخصات فنی
موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1988 سی سی
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دو دیفرانسیل
حداکثر قدرت 135 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 195 نیوتن متر در 3750 دور در دقیقه
جعبه دنده-
شتاب 0 تا 100 10.7 ثانیه
حداکثر سرعت 170 کیلومتر در ساعت
وزن 1205 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 4315 طول - 2000 عرض - 1634 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2672 میلیمتر
مصرف سوخت و استانداردها
مصرف سوخت داخل شهر 9.7 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت خارج از شهر 6.4 لیتر در هر صد کیلومتر
مصرف سوخت ترکیبی 7.5 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک 50 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 5
میزان تولید CO2 177 گرم در هر کیلومتر
استاندارد امنیت-
تجهیزات و امکانات
ترمز و پایداری ترمز جلو دیسکی پره‌ای خنک شوند و ترمز عقب کاسه‌ای - ABS
کیسه هوا کیسه هوای سرنشینان جلو
سیستم صوتی سیستم صوتی مجهز به USB، بلوتوث و قابلیت پخش MP3
دیگر تجهیزاتگیربکس 4 سرعته خودکار - رینگ 16 اینچی آلومینیومی - چراغ مه‌شکن - شیشه عقب مجهز به گرمکن - آینه‌های جانبی برقی - کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان - شیشه‌های بالابر برقی - کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان - تنظیم ارتفاع غربالک فرمان - روکش پارچه‌ای صندلی‌ها - باربند - تک دیفرانسیل
تجهزات قابل سفارش: کیسه هوای جانبی سرنشینان جلو - کمربند ایمنی جلو مجهز به Pretensioners - روکش چرمی صندلی‌ها و غربالک فرمان - رنگ متالیک - باربند طرح کروم

تصاویر رنو داستر

رنو داستر

رنو داستر

بررسی رنو داستر

رنو داستر یک شاسی بلند کوچک فرانسوی است که نخستین بار در سال ۲۰۱۰ در طی همکاری رنو و داچیا (شاخه رومانیایی رنو) معرفی و تولید شد. این خودرو در بازارهای جهانی با نام داچیا داستر شناخته می‌شود. داستر توسط نگین خودرو نماینده رسمی رنو در ایران وارد بازار کشور می‌شود و در تیپ‌های PE و SE به صورت تک دیفرانسیل و دو دیفرانسیل به فروش می‌رسد.

داستر با استقبال چندان بالایی در بازار ایران روبه‌رو نشد و یکی از مهم‌ترین علت‌های این اتفاق، ظاهر نه چندان جذاب آن است. البته داستر از نظر توانایی‌های فنی ضعفی ندارد و برای حرکت در مسیرهای آفرود خودرو مناسبی است اما برای استفاده در مسیرهای شهری، چندان ایده‌آل به نظر نمی‌رسد.

داستر از یک موتور ۲٫۰ لیتری ۴ سیلندر بهره می‌برد که قادر است قدرتی برابر با ۱۳۵ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۹۵ نیوتن متر تولید کند. این قدرت به وسیله جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک تیپ ترونیک به چرخ‌های جلو و یا هر چهار چرخ انتقال پیدا می‌کند. داستر به ویژه در مدل دو دیفرانسیل توانایی‌های آفرود نسبتا بالایی دارد که در ادامه می‌توانید ویدئوی مربوط به عملکرد آفرود آن را مشاهده کنید.

از رقبای رنو داستر در بازار می‌توانیم رنو کپچر، پژو ۲۰۰۸ ، سانگ یانگ تیوولی و سانگ یانگ اکتیون دست دوم را نام ببریم.

نقاط مثبت رنو داستر

قیمت رقابتی – قیمت مناسب قطعات – میدان دید مناسب – فضای مناسب برای سرنشین

نقاط منفی رنو داستر

طراحی بسیار ساده – امکانات پایین خودرو -عملکرد ضعیف گیربکس اتوماتیک – ترمز عقب کاسه ای – فرمان پذیری ضعیف

امنیت رنو داستر

رنو داستر موفق به کسب ۳ ستاره ایمنی از موسسه یورو انکپ شده است.

نقد کارشناسی رنو داستر

رنو داستر یک شاسی بلند فرانسوی است که با همکاری رنو و داچیا به تولید رسیده است. داستر در دو تیپ SE و PE و به صورت دو دیفرانسیل و تک دیفرانسیل توسط نگین خودرو به فروش می‌رسد. داستر نخستین بار در سال ۲۰۱۰ معرفی شد و در سال ۲۰۱۳ یک فیس لیفت را تجربه کرد. البته نسل جدید رنو داستر هم در نمایشگاه خودرو فرانکفورت رونمایی شد که از نظر طراحی داخلی و خارجی یک تحول بزرگ را تجربه کرد.

داستر موجود در بازار ایران، از نظر طراحی نقاط ضعف بزرگی دارد و به همین دلیل نتوانست در کشور ما فروش چندان موفقی را تجربه کند. البته نباید از موضوع قیمت هم در این رابطه غافل شویم چراکه داستر باتوجه به امکاناتی که ارائه می‌دهد، قیمت نسبتا بالایی دارد. داستر در نمای جلو و حتی نمای جانبی، قابل قبول است ولی در نمای عقب، هماهنگی خوبی میان اجزا برقرار نیست و چراغ‌ها ظاهر چندان جذابی ندارند. داستر در زیر سپرهای جلو و عقب و رکاب‌های جانبی قطعات مشکی و نقره‌ای رنگی دارد که به بهتر شدن ظاهر خودرو کمک کرده‌اند. به علاوه ریل سقفی هم برای آن در نظر گرفته شده که باتوجه به استفاده از آن در مسیرهای طولانی و آفرود، و نیاز به فضای زیاد برای حمل بار، ویژگی مثبتی است.

رنو در طراحی کابین داستر هم همانند بیرون عمل کرده و ظاهرا زمان زیادی برای آن صرف نکرده است. البته باتوجه به اینکه داستر در بازار جهانی به عنوان ارزان‌ترین شاسی بلند دو دیفرانسیل شناخته می‌شود، نباید توقع زیادی هم از آن داشت. کابین داستر به ساده‌ترین شکل طراحی شده و قطعات آن علاوه بر اینکه ظاهر جذابی ندارند، کیفیت بالایی هم ندارند و بیشتر قطعات از پلاستیک سخت ساخته شده. در مجموع نباید داستر را خودرو زیبا و جذابی بدانیم چه در بیرون و چه در داخل کابین.

رنو داستر آپشن‌های زیادی هم در اختیار شما قرار نمی‌دهد. از جمله تجهیزات رفاهی آن می‌توانیم به ۲ کیسه هوا، سیستم‌های ترمز ABS و EBD و TCS، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ دیلایت، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، سنسور و دوربین دنده عقب، کروز کنترل و سیستم صوتی با نمایشگر ۷ اینچی با قابلیت اتصال بلوتوث و USB اشاره کنیم.

داستر از یک موتور ۲٫۰ لیتری ۴ سیلندر بهره می‌برد که قدرتی برابر با ۱۳۵ اسب بخار و گشتاوری معادل ۱۹۵ نیوتن متر تولید می‌کند. این قدرت به وسیله جعبه دنده ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو و یا هر چهار چرخ انتقال پیدا می‌کند. باید بگوییم که داستر در نسخه دو دیفرانسیل، عملکرد آفرود خوبی از خود نشان می‌دهد و می‌تواند بهترین گزینه برای خرید یک خودرو مخصوص آفرود در این رده قیمتی باشد. به علاوه اینکه داستر هزینه‌های نگهداری بالایی ندارد و کمتر شما را مجبور به مراجعه به تعمیرگاه می‌کند.

مهم‌ترین رقبای رنو داستر در این رده قیمتی را باید رنو کپچر، پژو ۲۰۰۸، سانگ یانگ تیوولی و سانگ یانگ اکتیون دست دوم بدانیم. البته در این بین خودروهای رنو کپچر، پژو ۲۰۰۸ و سانگ یانگ تیوولی به دلیل بازار دست دوم بهتری که دارند، گزینه‌های بهتری محسوب می‌شوند و داستر در این زمینه عملکرد خوبی ندارد و برای فروش آن باید زمان زیادی صرف کنید. بنابراین باتوجه به بازار دست دوم و کمبود قطعات رنو داستر، بهتر است به خرید آن فکر نکنید و خرید خودروهایی چون پژو ۲۰۰۸ و سانگ یانگ تیوولی و رنو کپچر دست دوم را در اولویت قرار دهید.

کاریرا را در اینستاگرام دنبال کنید
carera.ir @
برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا