مشخصات خودروها

تیبا

مشخصات فنی تیبا
خودرو
نام خودرو تیبا
کشور سازندهایران
سال طراحی1389
مشخصات فنی
موتور 4 سیلندر 8 سوپاپه
حجم موتور 1497 سی سی
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 80 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 126 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
جعبه دنده 5 دنده دستی
شتاب 0 تا 100 13.5 ثانیه
حداکثر سرعت 200 کیلومتر در ساعت
وزن 1027 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 4105 طول - 1635 عرض - 1484 ارتفاع
فاصله بین دو محور-
مصرف سوخت و استانداردها
مصرف سوخت داخل شهر-
مصرف سوخت خارج از شهر-
مصرف سوخت ترکیبی 7.1 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک 41 لیتر
استاندارد آلایندگی یورو 4
میزان تولید CO2-
استاندارد امنیت-
تجهیزات و امکانات
ترمز و پایداری ABS - جلو دیسکی - عقب کاسه ای
کیسه هوا کیسه هوای راننده (در مدل‌های LX، SX و EX) - کیسه هوای سرنشین جلو (در مدل‌های SX و EX)
سیستم صوتی سیستم صوتی با فابلیت پخش CD و پورت USB
دیگر تجهیزات سیستم تهویه مطبوع خودکار در مدل EX - فرمان هیدرولیک - شیشه بالابر برقی جلو - شیشه بالابر برقی عقب در مدل EX - قفل مرکزی - ریموت کنترل در مدل EX - چراغ مه‌شکن عقب - چراغ مه‌شکن جلو در مدل‌های LX، SX و EX - رینگ آلومینیومی در مدل EX - سپر همرنگ بدنه - کمربند ایمنی جلو قابل تنظیم و مجهز به سیستم پیش‌کشنده - سیستم ضد سرقت ایموبلایزر - گرمکن شیشه عقب - صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع - آینه‌های جانبی برقی در مدل EX - درب‌بازکن باک و صندوق عقب - جالیوانی روی کنسول جلو - ساعت دیجیتال - برف‌پاک‌کن جلو با دور قابل تنظیم

تصاویر تیبا

    تیبا

تیبا

بررسی تیبا

تیبا یا همان خودروی ملی تولید سایپا، نخستین محصول تولید شرکت سایپا است که در سال ۱۳۸۷ با نام مینیاتور رونمایی شد. سایپا در طراحی این خودرو کمک زیادی از مشاوران و طراحان کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، آلمان و نیز کره کمک گرفت. سایپا هزینه زیادی برای توسعه این محصول صرف کرد و به گفته مسئولین، ۱۲۰ میلیون دلار برای توسعه و طراحی این خودرو هزینه شد. قرار بود تیبا با قیمتی کمتر از ۱۰ میلیون تومان به مشتریان عرضه شود اما همان طور که از سایپا انتظار می‌رفت، این اتفاق هرگز رخ نداد و با بالا رفتن قیمت، عملا این خودرو از دسترس مردم عادی خارج شد.

تیبا هرگز طراحی جذابی ندارد و حتی در مقابل رقبای ارزان قیمت چینی و هندی هم حرفی برای گفتن نخواهد داشت. تیبا در بسیاری از قطعات چه در داخل کابین و چه در قطعات فنی با خودرویی همچون پراید مشترک است. در داخل کابین تیبا هم اوضاع به همین ترتیب است و اثری از پیشرفت در مقایسه با پراید در تیبا دیده نمی‌شود و همچنان یک خودرو بی کیفیت را در مقابل خود داریم.

تیبا از یک موتور ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر با قدرت ۸۷ اسب بخار استفاده می‌کند که بر اساس موتور ۱٫۳ لیتری پراید و با همکاری شرکت FEV آلمان ساخته شده است. این قدرت به وسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند.

نکات مثبت تیبا

مصرف سوخت مناسب – هزینه نگهداری پایین – قطعات ارزان قیمت

نکات منفی تیبا

کیفیت ساخت پایین – امکانات رفاهی محدود – نفوذ زیاد صدا به داخل کابین در سرعت های بالا

نقد کارشناسی تیبا

تیبا سایپا معمولی به هیچ وجه خودروی زیبایی نیست و تناسبی میان اجزا بدنه در آن دیده نمی‌شود هرچند این وضعیت در تیبا هاچبک کمی بهبود پیدا کرد و تیبا ۲ طراحی خارجی معقول‌تری دارد. طراحی داخلی تیبا بسیار ساده است و تفاوت چندانی با یک پراید ندارد. هیچ آپشن ویژه و خاصی هم برای تیبا در نظر گرفته نشده و همانند پراید، با یک خودرو بسیار ساده روبه‎‌رو هستیم. تیبا اختلاف قیمت ۴ میلیون تومانی با پراید دارد در حالی که تنها تفاوت این خودرو، در موتور است به طوری که تیبا قدرت اندک بیشتری دارد.

تیبا از یک موتور ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر بهره می‌برد که توانایی تولید ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور را دارد. این موتور بر اساس همان موتور ۱٫۳ لیتری پراید و با همکاری شرکت آلمانی FEV ساخته شده که پیش از این طی یک همکاری با ایران خودرو موتور EF7 را تولید کرده بود. قدرت این موتور به وسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی به چرخ‌های جلو انتقال پیدا می‌کند. تیبا در نسخه‌ای با موتور دوگانه سوز عرضه می‌شود و قیمت بالاتری در مقایسه با مدل بنزینی دارد.

تیبا سایپا در مقایسه با پراید، سواری باکیفیت‌تری دارد و به دلیل قدرت بیشتر موتور، عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. هرچند در مجموع نباید انتظار یک خودرو خوب را از تیبا سایپا داشته باشید. با سوار شدن بر تیبا، به سرعت متوجه کیفیت پایین قطعات خواهید شد که این موضوع برای خودرویی با قیمت ۲۵ میلیون تومان، اتفاق خوبی نیست و سایپا باید در این زمینه عملکرد بهتری از خود نشان می‌داد. فضای سرنشینان به ویژه در صندلی‌های عقب کافی نیست و در سفرهای طولاتی مدت، سرنشینان احساس راحتی نخواهند کرد.

در مجموع تیبا به هیچ وجه ارزش خرید بالایی ندارد و اگر قصد پرداخت چنین هزینه‌ای برای یک خودرو را دارید، پیشنهاد ما پژو ۴۰۵، پژو پارس دست دوم، سایپا ریو دست دوم، تندر ۹۰ دست دوم و یا ۲۰۶ دست دوم است.

کاریرا را در اینستاگرام دنبال کنید
carera.ir @
برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا